A brit állami postacég, a Post Office üdülési barométere a turisták által külföldön leggyakrabban vásárolt termékek árait hasonlítja össze évről évre. A nyolc elemből álló vásárlói kosárban figyelembe veszik, hogy mennyibe kerül az adott helyen egy csésze kávé, egy üveg sör, egy doboz Coca-Cola, egy pohár bor, egy palack ásványvíz, valamint a naptej és a rovarriasztó. Ezek mellett az árbarométer elemei között szerepel egy éttermi vacsora ára is két főre, egy palack borral együtt.
Mindezek alapján 2019-ben is a bulgáriai Napospart kínálja a legalacsonyabb árakat az üdülőknek, ahol már 36 fontért hozzájuthatnak a nyolc terméket tartalmazó „turista-alapcsomaghoz”.
A török Riviéra kedvelt turistacélpontja, Marmaris végzett a második helyen, a dobogó harmadik fokára pedig a portugál Algarve került, a brit turisták ezeken a helyeken legfeljebb 50 fontból megvehetik a nélkülözhetetlen fogyasztási cikkeket. A spanyol Costa del Sol és Prága sem kínál elrugaszkodott árakat, a turisták itt is megúszhatják 60 font alatt.
Európa egy év alatt nagyot drágult a brit utazók számára. A 2018-as elemzésben még nyolc európai úti cél szerepelt a diszkontcélpontok tízes listáján, 2019-ben pedig már csak hat város képviseli kontinensünket. A globális top 10 eléréséhez 70 font alatti árak kellettek, a tíz legolcsóbb európai úti cél közé viszont még 90 fontos kiadással is be lehetett jutni.
Budapesten egy év alatt 26,5 százalékkal nőttek a turistakosárban szereplő árak, így a thaiföldi Phuketével és a horvát Porecével egy szinten mozognak. A magyar főváros még így is befért a tíz legolcsóbb európai desztináció közé az idén.
Budapest tavaly a 8., most a 9. helyen áll árverseny szempontjából a vizsgált európai városok között, míg a 42 globális úti cél közül a 18. helyre csúszott a korábbi 10.-ről. A dél-afrikai Fokváros bizonyult a legjobb távoli célpontnak, megelőzve a 2018-as győztes Tokiót.
A leginkább pénztárcabarát távoli célpontok tízes listájára először került fel a kenyai Nairobi és az indonéz Bali, míg Amerikában a mexikói Cancun és a floridai Orlando számít a legolcsóbbnak.
Idén a 42 vizsgált város közül 19 árai csökkentek, a legnagyobb mértékben Szingapúréi, ahol 21,5 százalékkal lettek olcsóbbak a vizsgált termékek. Egyes esetekben nem az üdülőhelyek árpolitikájának köszönhető a kedvezőbb árazás, hanem az angol font felértékelődésének. Ez a helyzet Brazíliával is, ahol a reál fonttal szembeni relatív gyengülése miatt spórolhatnak az angol turisták, akiknek Rio de Janeiro 19,5 százalékkal lett olcsóbb 2019-ben.
Mindenképp jó hír, hogy idén számos úti cél olcsóbb lett, de azzal is fontos tisztában lenni, hogy jelentős árbeli különbségeket találtunk a vizsgált 42 ország között. A hat legolcsóbb város például feleakkora árakat kínál, mint a 15 legdrágább üdülőhely
– mondta Andrew Brown, a felmérést végző Post Office Travel Money képviselője.
A listán szereplő üdülőhelyek közül a Seychelles-szigeteki Mahé és Abu-Dzabi bizonyult a legdrágábbnak, itt 170–180 fontot is elkérnek a turistáktól az alapvető fogyasztási cikkekért.
Az Egyesült Királyság Magyarországnak a második, Budapest számára pedig a legfontosabb küldőpiacnak számít a Magyar Turisztikai Ügynökség adatai szerint. 2017-ben 723 ezer brit látogató érkezett hazánkba, a szigetországi turisták több mint egymillió vendégéjszakát töltöttek nálunk, és fejenként átlagosan napi 24 ezer forintot költöttek. | VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.