A turizmus a globális GDP 10 százalékát tette ki 2019-ben, megközelítőleg 9 ezermilliárd dollárt termelt, ez háromszorosa a mezőgazdaság hozzájárulásának. A koronavírus az idegenforgalmat példátlan mértékben sújtotta, a külföldi turisták száma 60-80 százalékkal esett vissza, és a turisztikai költések valószínűleg 2024-ig nem térnek vissza a válság előtti szinthez. A különböző turisztikai célpontok két stratégiát választottak: teljesen bezártak a turisták előtt, vagy fokozott óvintézkedések mellett várják a látogatókat.
Az indonéz szigetet teljesen lezárták a nemzetközi turistaforgalom elől, Bali csak 2021-ben fogad újra külföldi látogatókat. Eredetileg szeptember közepére tervezték az újranyitást, ám Indonéziában időközben nagyon megemelkedett a koronavírus-fertőzések száma, ezért Bali is a bezárkózást választotta. Az idegenforgalomra épülő helyi gazdaságot ez súlyosan érinti, hiszen a turizmus a régió bevételeinek 80 százalékát adja, tavaly hatmillió külföldi látogató érkezett a szigetre. Bali a becslések szerint idén tízmilliárd dollárt is meghaladó turisztikai bevételtől esik el. A sziget vezetése július óta a helyi turizmus fellendítésén dolgozik: megnyitottak a strandok, a templomok és más nevezetességek is a belföldi látogatók előtt, ám ők is csak szigorúan kötelező maszkviselés mellett jöhetnek.
Az amerikai szigeten március óta kötelező az oda érkezők számára a 14 napos karantén. Az előírásokat megszegők ötezer dolláros büntetésre vagy egyéves börtönre számíthatnak, március óta több mint 200 idelátogatót tartóztattak le. A helyi lehetőségek korlátozottak, a strandok és a parkok zárva vannak. A bevezetett korlátozások eredményeképpen a tavalyi 10,5 millió látogató töredéke érkezett a szigetre, márciusban éves összehasonlításban 98,9 százalékkal csökkent a beutazó turisták száma. Hawaii 17 milliárd dolláros idegenforgalmi bevételtől esett el, és májusban 23,5 százalékra emelkedett a munkanélküliségi ráta. A szövetségi kormány a gazdaságélénkítő programja keretében hétmilliárd dollárt pumpált a helyi turizmus fellendítésébe, a hawaii kormány O’ahuban egy tesztelőközpontot állított fel. Emellett Honoluluban 250-500 új munkaerőt alkalmaznak kontaktuskutatásra.
A Kanári-szigetek várja a turistákat, mindössze egy kötelező elektronikus közegészségügyi nyomtatványt kell kitölteniük az ide érkezőknek, és hőmérsékletmérés után beléphetnek a szigetekre. A helyi bevételek 35 százalékát adó turizmus biztonságos fellendítése érdekében a kormány szigorú óvintézkedéseket vezetett be: a közösségi területeken betiltották a dohányzást, mindenhol kötelező a maszkviselés, és korlátozások léptek életbe a szórakozóhelyeken és az éttermekben. Az egyik biztosító a helyi turisztikai ügynökséggel együttműködve létrehozott egy Spanyolországban egyedülálló biztosítást, amely koronavírus okozta megbetegedés esetén fedezi az orvosi költségeket, a rehabilitációt és a karantén miatt meghosszabbított tartózkodás árát. Január és július között a Kanári-szigetekre érkezett a legtöbb turista Spanyolországban – 2,9 millióan látogattak ide –, ám még ez az érték is 61,4 százalékos csökkenés a tavalyi látogatottsághoz képest. A Kanári-szigeteket azonban az újbóli lezárás veszélye fenyegeti, mert gyorsan növekszik az új megbetegedések száma.
Az Egyesült Arab Emírségek legnépesebb városa kötelező tesztelés után várja a külföldi turistákat. Dubaj július elején nyitotta meg kapuit az ide érkezők előtt, akiknek kötelező maszkot viseliük – aki ezt megszegi, 3000 dirhamos (több mint 800 dolláros) büntetésre számíthat. Dubaj tavaly 17 millió turistát fogadott, ebből a GDP 12 százalékát kitevő bevétel folyt be. A turizmus fellendítése érdekében a dubaji központú légitársaság, az Emirates ingyenes Covid–19-biztosítást kínál az összes repülőjegy mellé.
A kiemelt turisztikai destinációk mérlegelik, hogy a gazdasági károkat milyen biztonsági előírások mellett tudják mérsékelni. A helyiek megélhetése mellett a természeti kincsek megőrzése is veszélybe került. António Guterres ENSZ-főtitkár a napokban hívta fel a figyelmet arra, hogy a járvány miatt globálisan 120 millió idegenforgalmi munkahely került veszélybe, ezért szükség van a turizmus mihamarabbi talpra állítására.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.