A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) első teljes évét zárta 2020 decemberében, a szálláshely-szolgáltatói piac digitalizálásának eredményeként pontos és naprakész adatokkal rendelkezünk a hazai szálláshely szektorról – írta trendriportjában a Magyar Turisztikai Ügynökség.
Az NTAK működésének első 12 hónapja egybeesett a turizmus történetének legnehezebb évével, a rendszer ugyanakkor segítette a turisztikai ágazat válságkezelését, hiszen pontosan tudták követni a tavaszi drámai visszaesést, majd a nyári kimagasló teljesítményt.
Jelenleg Magyarországon 38.000 szálláshely működik, melyek mindegyike használ szálláshelykezelő szoftvert.
A rendszernek köszönhetően pontos rálátás nyílik minden szálláshelytípusra, és az eddigi havi vagy évi egyszeri, önbevalláson alapuló statisztikai adatszolgáltatással szemben már minden hazai szálláshely naponta küld statisztikai adatot az NTAK-ba.
A kereskedelmi szálláshelyek – szállodák, panziók, kempingek, üdülőháztelepek és közösségi szálláshelyek – mellett immár az egyéb és magánszálláshelyek is sikeresen csatlakoztak az új adatszolgáltatási rendszerhez.
Az NTAK küldetése, hogy egy platform alatt gyűjtse össze, és tegye értelmezhetővé, elemezhetővé az összes szálláshely-szolgáltató statisztikai adatait, hiszen ezek jelentik a jövő adatvezérelt turizmusirányításának az alapját.
2020 márciusáig úgy tűnt, ez lesz a legjobb év a magyar turizmus történetében, hiszen 43 millió vendégéjszakával rekordévet zárt az ágazat 2019-ben, és még az év első két hónapja is kiemelkedő számokat produkált.
A koronavírus-járvány azonban márciustól 60 nap alatt derékba törte a magyar turizmust,
és gyakorlatilag a nullára esett vissza a forgalom, veszélybe sodorva százezrek megélhetését.
A kormány azonnali lépéseket tett, és célzott gazdaságvédelmi intézkedéscsomagról döntött, amelyek hatására, illetve a szakma fegyelmezett és rugalmas hozzáállásának köszönhetően a munkahelyek nagy része megmaradt, júliusban és augusztusban pedig meghaladtuk az előző évi belföldi vendégszámokat.
A főszezon legnagyobb nyertesei az egyéb és magánszálláshelyek voltak, a belföld lett az új külföld.
2020-ban a legfontosabb cél a turizmus-vendéglátásban működő vállalkozások életben tartása és a munkahelyek megmentése, a szakemberek pályán tartása volt. A gazdaság újraindításában a stratégiai jelentőségű turisztikai szektor óriási szerephez jut, az ágazat támogatása, a vállalkozások helyzetének könnyítése nemzeti érdek.
A Magyar Kormány turizmust érintő támogatása 2020-ban összességében meghaladta a 800 milliárd forintot, ami túllépi a 2 milliárd eurót. Ez európai szinten is kiemelkedő.
A válság egyben lehetőség is a fejlődésre. Az ágazatban az elmúlt év során olyan változások történtek, amelyek segítik a szektort, hogy felkészülten, még biztonságosabban, és magasabb minőségben szolgálja ki a járvány után újrainduló turizmust. 2021-ben történelmi esélyünk van arra, hogy Magyarország desztinációi megújulva és megerősödve vegyék fel a versenyt az európai nagyvárosokkal – fogalmaztak a trendriportban.
Az MTÜ megbízásából a Századvég Politikai Iskola Alapítvány április 8-tól kezdődően heti rendszerességgel mérte a magyar lakosság utazási hajlandóságát, amelyből kitűnik, hogy a járvány hatására az utazási szokásokban jelentős változás következett be 2020-ban.
A korlátozások feloldásával a nyári időszakban robbanásszerűen indult be a belföldi turizmus. Míg a nyár kezdeti időszakában a kutatásban megkérdezettek 53 százaléka vett részt belföldi utazáson, ez az arány az őszi időszakra 67 százalékra növekedett. Ennek oka, hogy sokan a külföldi desztinációk helyett belföldi utazást választottak, így nőtt a belföldi turizmusba bekapcsolódók aránya. Ez idő alatt a külföldi utazások aránya nem változott (29 százalék), ami ugyan csak a belföldi úti célok népszerűségét mutatja.
A megváltozott körülmények miatt a lakosság utazási szokásai tudatosabbá váltak:
70 százalék volt azok aránya, akik a biztonságosabbnak vélt belföldi utakat preferálták.
Hasonló volt azok aránya is, akik a külföldi utazás során figyelembe vették azt, hogy az adott országban hogyan alakul a koronavírus megbetegedések száma. A megváltozott körülmények miatt a lakosság harmadára volt jellemző, hogy utazási döntései során inkább kivárt, és az utazáshoz közelebbi időpontban foglalt, amely a foglalási idő rövidülésével járt együtt.
Az utazások célja az aktív szabadidős tevékenységre, a fürdőszolgáltatások igénybevételére, illetve a városlátogatásokra irányult 2020-ban. Az úti cél kiválasztása során a saját anyagi helyzet (61 százalék), az úti cél élményígérete (42 százalék), illetve az adott évszak (36 százalék) volt a három leglényegesebb döntéshozatali tényező.
A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) tavalyi év összesített adatai alapján 8,0 millió vendég 22,7 millió vendégéjszakát töltött el a magyarországi szálláshelyeken, a vendégek 79 százaléka belföldi volt.
Míg a teljes időszakra vonatkozóan vidéken a belföldi vendégek voltak többségben, 87 százalékban, addig Budapesten a külföldiek 68 százalékban.
A belföldi vendégek száma 2020-ban a 2019. évinek 73 százalékát, a belföldi vendégéjszakák száma a 2019. évi 78 százalékát érte el. 2020. évben a külföldi vendégek száma a 2019. évi érték 22 százalékát, a külföldi vendégéjszakák száma a 2019. évi 27 százalékát érte el.
A havi vendégszámok összehasonlításakor egyértelműen megmutatkozik a járvány okozta tavaszi és őszi visszaesés hatása. Főként a külföldi vendégek számának jelentős visszaesése miatt még a 2020. júniusi vendégszám is elmaradt a 2019. júniusi értéktől, ugyanakkor a júliusi és az augusztusi belföldi vendégszám jelentősen meghaladta az egy évvel korábbi értékeket.
Az előzetes felmérésekkel összhangban beigazolódott, hogy a hazai utazók a biztonságra helyezik a legnagyobb hangsúlyt, így az egyéb és magánszálláshelyek szerepe felértékelődött. Ennek megfelelően a szálláshelyek közül a szállodák, valamint az egyéb és magánszálláshelyek voltak a legnépszerűbbek.
Az összes vendégéjszaka 41 százalékát, illetve 39 százalékát töltötték el itt az utazók, további 7 százalékot panziókban, 5 százalékot közösségi szálláshelyeken és kempingekben. A szállodák 3,8 millió vendéget és 9,4 millió vendégéjszakát regisztráltak.
Az összesített adatok alapján a budapesti szálláshelyeken 1,2 millió vendég szállt meg, és 3,8 millió volt a vendégéjszakák száma. A külföldieknek leginkább kitett Budapesten az év első három hónapjában a megszálló vendégek több mint 80 százaléka még külföldi volt, ezt követően azonban már csak júliusban és augusztusban volt több külföldi, mint belföldi vendég.
Az év utolsó négy hónapjában a fővárosban megszálló összes utazó 70 százaléka hazai volt, az eltöltött vendégéjszakák 60 százaléka szintén belföldiektől származott.
A tavaszi és őszi korlátozások hatására megfigyelhető, hogy jelentős mértékben csökkent a vendégek száma és ezzel egy időben nőtt a tartózkodási idő hossza – a tavaszi és őszi hónapokban egyaránt –, amely az üzleti célú utazók, valamint az oktatási célból a fővárosban tartózkodók túlsúlyának következménye.
2020-ban a vidéki szálláshelyeken 6,8 millió vendég szállt meg, akik 18,9 millió vendégéjszakát töltöttek el. A turisztikai térségek közül a Balaton térsége (27 százalék), a Mátra—Bükk (9 százalék), valamint Debrecen és térsége és a Budapest környéke (6 százalék) turisztikai térségek voltak a leglátogatottabbak. A belföldi vendégek magasan a legtöbb vendégéjszakát a Balaton térség (31 százalék) szálláshelyein töltötték el, ezt követte a Mátra—Bükk (10 százalék), valamint Budapest, Debrecen és térsége és a Budapest környéke (7 százalék) térségek.
A külföldiek körében Budapest volt a legkedveltebb célpont, az összes külföldi vendégéjszaka 44 százalékát a fővárosban töltötték el. Ezt követően a Balaton (17 százalék), Debrecen és térsége (6 százalék), valamint Bük-Sárvár és Budapest környéke (5 százalék) voltak a leglátogatottabbak a külföldi vendégéjszaka számok alapján.
2020-ban a közel 23 millió vendégéjszaka 37 százaléka a leglátogatottabb 10 településen realizálódott. Július kivételével a többi hónapban Budapesten került eltöltésre a legtöbb vendégéjszaka (júliusban Siófok állt az első helyen). A teljes évet tekintve a fővárost Siófok, Hajdúszoboszló, Balatonfüred és Hévíz követte.
A TOP 10 településben ezek mellett helyet kapott Zalakaros, Eger, Gyula, Debrecen és Bük.
A fővárost kivéve az összes vizsgált városban a belföldi vendégéjszakák domináltak (átlagosan 79 százalék), a legtöbb külföldi vendégéjszaka Budapestet követően Hévízen, Siófokon, Hajdúszoboszlón és Debrecenben került eltöltésre.
2020-ban 1,7 millió külföldi vendég érkezett hazánkba, a 2019. évi 7,8 millió külföldi vendéggel szemben.
A Balaton térség volt a legnépszerűbb úti cél az év szinte minden hónapjában az ott eltöltött vendégéjszakák száma alapján, kivételt képezett ez alól április és december, amikor a legkevesebb turista tartózkodott az országban és a turisztikai térségek közül Budapest környéke megelőzte a Balatont.
A nyári főszezonban, júliusban és augusztusban az ország összes szálláshelyén realizált vendégéjszaka szám 41 százaléka Balaton térségi szálláshelyeken került eltöltésre.
A térség szálláshelyeire tavaly 2 millió vendég érkezett, akik 6,2 millió vendégéjszakát töltöttek el. A vendégéjszakák 44 százaléka egyéb és magánszálláshelyeken, míg 37 százaléka szállodákban, további 10 százaléka kempingekben került eltöltésre.
A térségben egész évben a belföldi vendégek domináltak, az összes vendégéjszaka 85 százalékát magyarok adták. A belföldi vendégek legkedveltebb települései az eltöltött vendégéjszaka szám szerinti sorrendben Siófok, Balatonfüred, Zalakaros, Hévíz és Balatonlelle voltak.
A térségben megszállt vendégek átlagéletkora 37 év volt. A hazai vendégek átlagéletkora 36 év volt, a németeké, ahonnan a legtöbb külföldi érkezett, ennél magasabb, 41 év. Az egyes hónapokat vizsgálva a nyári főszezonban (július-augusztus) volt a legalacsonyabb a vendégek átlagéletkora, 34 év, a legmagasabb pedig márciusban, 43 év.
A kormány 2020 áprilisában a Gazdaságvédelmi Akcióterv keretében számos intézkedésről döntött a Széchenyi Pihenő Kártya konstrukcióval kapcsolatban. A legfontosabb változás a SZÉP Kártya juttatásként adható éves összeg – piaci munkáltatók esetén 450 ezer forintról 800 ezer forintra, költségvetési szervek esetén 250 ezer forintról 400 ezer forintra – emelése, és mentesítése a – 2020. május-júniusban 17,5 százalék, július 1-jétől 15 százalékos – szociális hozzájárulási adó alól.
Bár a juttatások kifizetése és a turisztikai költések is időben eltolva jelentkeztek, általánosságban elmondható, hogy a SZÉP Kártya hozzájárult a turizmusban jelentkező válság enyhítéséhez és jelentős szerepe volt a belföldi turizmus újraindulásában.
2020-ban a 2019-es évi összegnél 17,4 százalékkal több, összesen 285 milliárd forint került jóváírásra a SZÉP Kártyákra.
A szálláshely alszámlára feltöltött összeg (51 Mrd Ft) 2,3 százalékkal; a szabadidő alszámlára töltött összeg (28 Mrd Ft) 11,6 százalékkal, a vendéglátás alszámlára került összeg (206 Mrd Ft) pedig 22,7 százalékkal volt magasabb, mint 2019-ben.
A Széchenyi Pihenő Kártyákról elköltött teljes összeg meghaladta a 234 milliárd forintot, ami 23 százalékkal több, mint a 2019-es éves költés. A szálláshely alszámláról 10,7 százalékkal, a szabadidő alszámláról 18,7 százalékkal, a vendéglátásról pedig 26,3 százalékkal többet költöttek összesen 2020-ban 2019-hez képest. A teljes SZÉP Kártya kiadás 15 százaléka (36 Mrd Ft) a szálláshely, 9 százaléka (20 Mrd Ft) a szabadidő, 76 százaléka (179 Mrd Ft) pedig a vendéglátás alszámláról történt.
A tavaszi korlátozások után a júniusi jóváírások összege jelentős mértékben, 21,4 milliárd forinttal meghaladta az előző év júniusi összeget, mivel a korábban felfüggesztett jóváírásokat több munkáltató visszamenőleg kifizette. Júliustól kezdve a jóváírások a tavalyihoz hasonló szintre kerültek.
A belföldi turizmus újraindulása után a nyári SZÉP Kártya költések jelentősen meghaladták a 2019 azonos időszakában mért kiadásokat: júniusban 5 milliárd forinttal (+26 százalék), júliusban 11 milliárd forinttal (+44 százalék), augusztusban pedig 12 milliárd forinttal (+46 százalék) több költés realizálódott a SZÉP Kártyákról, mint 2019. azonos hónapjában.
A megnövekedett Széchenyi Pihenő Kártya juttatások jelentősen hozzájárultak az erős nyári belföldi szezonhoz, egyes csoportok esetén a keresletet a minőségi szolgáltatások, magasabb kategóriájú szállások felé tolta.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.