Az orosz–ukrán háború turizmust érintő hatásai sokkal összetettebbek annál, mint azt elsőre gondolnánk. Az ágazat szakembereivel beszélgetve kiderül, mivel Magyarország – a délszláv háború időszakához hasonlóan – a messzi távolból ismét összemosódik a frontvonallal, a már éppen újrainduló észak-amerikai beutazás megtorpanni látszik. Jól mutatja ezt, hogy a Montreal–Budapest-járat újraindulását nem olyan rég bejelentő Air Canada a háború kitörését követő napokban le is lemondta a budapesti repülést. A hírek szerint a kanadaiak és az amerikaiak többsége vagy elhalasztja az utazását, vagy – mint azt az ottani foglalások emelkedése mutatja – inkább a biztonságos távolságban lévő Angliába és Franciaországba utazik.
Ami ennél is meglepőbb: elsősorban Budapestről és környékéről több szakember is elmondta, hogy jó néhány nagy létszámú német csoport foglalását is lemondták a hazai szállodákban, éttermekben a közeli fegyveres konfliktusra hivatkozva. A főszezonban pedig a Balatonon és főként az orosz–ukrán vendégkörre erőteljesen fókuszáló Hévízen is jelentős kihívást jelent a két ország jól fizető utazóinak elmaradása.
„Aki máig talpon maradt a turizmusban, az az elmúlt bő évtizedben megtanulta, hogyan kell folyamatosan alkalmazkodni a kiszámíthatatlanul változó gazdasági környezethez – értékelt a Figyelőnek Baldauf Csaba, a Magyar Éttermek és Szállodák Szövetsége elnöke. – Jól mutatja ezt a hévízi régió, ahol évtizedekig 70-80 százalékban az osztrák és a német vendégekre alapoztak. Majd amikor a 2008-as globális válság idején az egész országban drasztikusan visszaesett a turisztikai kereslet, Hévízen, mint egy különálló szigeten, megjelentek azok az orosz vendégek, akik 80-90 százalékos telítettséget hoztak. Majd jött a 2014-es rubelválság, amikor a hévízi régió turisztikai szolgáltatói a magyar vendégekre fókuszálva, a jelentősen visszaeső orosz beutazóturizmus ellenére is megtalálták a kiutat, most pedig a járvány miatti lezárások időszakát is sikerült túlélniük.”
A korabeli helyzetre jellemző, hogy a rubel dollárhoz mért 40 százalékos értékvesztése után 2015-ben az orosz beutazások 40-50 százalékos visszaeséséről beszéltek a szakemberek. Ez azért is volt komoly csapás a hazai turizmusnak, mert az oroszok 2014-ben még 197 749 vendégéjszakát töltöttek szállodában, ahol nemcsak tovább maradtak, mint például a németek, de messze gálánsabb vendégnek bizonyultak sok más nemzet turistáinál. Szerencsére a krízis nem tartott sokáig, 2016 januárjától ismét öt charterjárat kötötte össze az orosz piacot a sármelléki repülőtérrel. Időközben pedig az ukrán vendégek is egyre nagyobb számban érkeztek Magyarországra.
„Jól célzott és sikeres marketinggel elsősorban a környező országokból, Szlovákiából, Csehországból és Lengyelországból van esély a most kieső orosz és ukrán vendégek pótlására a Balatonnál és Hévízen – mondja Baldauf Csaba, aki a régió meghatározó családbarát szállodája, a Kolping igazgatójaként örömmel konstatálja, hogy a belföldi vendégforgalom továbbra is rendkívül biztató, amit jól mutat, hogy az idei első negyedévben több pénzt töltöttek fel a SZÉP-kártyákra, mint tavaly ilyenkor. „Azt gondolom, hogy az idei nyáron minden esély megvan arra, hogy mind a Balatonnál, mind Hévíz környékén jó főszezont zárjanak, és ebben annak is szerepe lehet, hogy a gyengülő forint nagy valószínűséggel még inkább a hazai utazásra sarkallja honfitársainkat.”
„Az elmúlt évek koronavírus-hullámai kialakították bennünk azt az állandó készenlétet, amellyel a legváratlanabb helyzetekben is a legjobb válaszokat tudjuk adni a kihívásokra” – fejti ki Molnár Ágnes, a Hotel Európa Fit vezérigazgató-helyettese. A szálloda ennek szellemében gondoskodott a szükséges felújításokról és az olyan új attrakciókról, mint amilyen a FitKitchen konyhastúdió januári átadása. Miközben az év vége felé úgy tűnt, hogy a küldő piacaikon bevezetett utazási enyhítések eredményeként kifejezetten erős tavaszi, nyári szezon elé nézhetnek, az ukrajnai háború kirobbanása romba döntötte a reményeiket, mert az orosz és az ukrán piacról is szinte kivétel nélkül visszamondták az első félévi foglalásokat. Ráadásul a bizonytalan nemzetközi helyzet miatt más külpiacról is sok lemondás érkezett a tavaszi időszakra, már csak azért is, mert főleg az energia- és üzemanyagárak emelkedése egész Európában sokakat otthon tart. A húsvét így is gyakorlatilag telt házat hoz a szállodába, ahol a nyári főszezonra is élénk az érdeklődés. A köztes időszakban azonban minden valószínűség szerint a Covid előtti évekhez képest elmarad a vendégforgalom. „Ahogy a pandémia idején, jelenleg is a többgenerációs belföldi vendégkör a legmeghatározóbb nálunk. Jelenleg Ausztria, Németország, Szlovákia és Csehország a legnagyobb küldő ország, amely korábban is meghatározó volt Hévízen, de mindig kevesebben és rövidebb időre jönnek, mint az általában egy-három hétre érkező orosz és ukrán vendégek” – fűzte hozzá.
„A balatonfüredi Danubius Hotel Marina és a Danubius Hotel Annabella húsvétkor és gyakorlatilag telt házzal nyit” – mondja Bogár Zoltán, a Danubius Hotels központi üzletfejlesztési igazgatója. Hozzátette: a balatoni, szezonális szállodáik az elmúlt két évben is üzemeltek, sőt a járványidőszakban náluk is jelentősen megnőtt a belföldi kereslet. „A nyár legkiemelkedőbb időszakában, július közepétől augusztus 20-ig 90 százalék feletti foglaltságot prognosztizálunk, 85-90 százalékban magyar vendégekkel, miközben a szlovák egyéni utazók részéről érkezik még több foglalás. Az idén arra számítottunk, hogy a német csoportos turisták is visszatérnek az előszezonban, de az elmúlt hetekben ezeknek az utaknak a nagy részét lemondták” – tette hozzá. A szakember szerint, miközben a Balatonon az elmúlt években két számjegyű átlagár-emelkedés volt, az idén – a kereslet függvényében – valószínűleg ennél kisebb mértékben növekednek az árak. Meglátása szerint a háború közvetlen módon nem lesz drámai hatással a belföldi turizmusra, de annak közvetett befolyása – az áremelkedések, az energiaárak változása, az infláció – kedvezőtlenül befolyásolhatják a magyar háztartások anyagi helyzetét és különösen a külföldi utazási kedvét.
A teljes cikk a Figyelő legfrissebb számában olvasható!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.