Magyarország a 2014–2020-as uniós finanszírozási ciklusban mintegy ezermilliárd forintot fordíthat vasúti felújításokra az Integrált közlekedésfejlesztési operatív program révén, a MÁV pedig maga is végez ilyen munkát költségvetési forrásból, részben saját kivitelezésben. Mindazonáltal még napi szintű probléma a vonatok késése, igaz, ezek egy hányada az állami vasúttársaságon kívüli okból keletkezik.
Tavaly 21 ezer „késéssel járó esemény” történt a MÁV nyolcezer kilométernyi vágányhálózatán, amelyen mintegy másfél millió vonat közlekedett – válaszolt a Világgazdaságnak a társaság kommunikációs osztálya.
A műszaki problémák okai között tavaly – 49 százalékkal – a biztosítóberendezési hibák voltak a leggyakoribbak, ezenkívül jármű-meghibásodások (44 százalék), valamint pálya- és egyéb műszaki hibák (3-3 százalék) fordultak elő legtöbbször. Késést okoztak a balesetek (ütközések, gázolások) is.
A Világgazdaság megkérdezte azt is, hogy a késések mekkora hányadát előzhette volna meg a MÁV. A társaság hangsúlyozta, hogy minden erőforrását a fő műszaki problémák megelőzésére fordítja, és ami hiba előre látható, azt meg is előzi. Ám a bekövetkezett meghibásodások nem voltak előre láthatók, ezeket a társaság nem tudta elhárítani. Ilyenek voltak a műszaki eszközök üzemeltetésének sajátosságából adódó külső tényezők, például a kábelvágás, a fadőlés, a heves vihar.
Ebbe azonban nem tartoznak bele azok a károk, amelyeket ismeretlen elkövető vagy egyéb, elháríthatatlan tényező váltott ki, illetve amelyek esetében a helyreállítás költségeiről még nincs pontos információ. A MÁV-Startot bizonyos esetekben kártérítési kötelezettség terheli a késések miatt. A társaság tavaly az utasoknak 8 millió forintot fizetett, egymillió forinttal kevesebbet, mint 2016-ban. A vasúti pályahálózat működtetőjeként további 5,8 millió forintot utalt a vasúti társaságoknak, de a vállalkozó vasútcégeknek is keletkezett csaknem 137 millió forintos fizetési kötelezettségük az általuk okozott késések miatt.
Válasza szerint a vasúttársaság az idén is az előző évekhez hasonló műszaki kihívásokra számít, ezért kiemelt figyelmet fordít az utasforgalmi létesítmények korszerű műszaki elvárásoknak megfelelő kialakítására, az üzemeltetés fejlesztésére, a teljesítések mérésére, a nem megfelelőségek vizsgálatára és a szükség szerinti mielőbbi korrekciókra. A karbantartás fókuszában a nagyobb hibák megelőzése áll. Így minimalizálhatók a vágányzári idők és fenntarthatók a megfelelő műszaki paraméterek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.