Az autóiparban legalább 1,11 millió fizikai munkát végző dolgozó esett ki a munkából Európában a járvány következményeként. Számuk lényegesen már aligha nő, hiszen néhány kisebb manufaktúrát leszámítva leállt a sok országban a gazdaság motorját képező szektor. A 27 uniós tagállamban és az Egyesült Királyságban rajtuk kívül még 2,6 millióan vesznek részt a termelésben beszállítói oldalról, vélhetően döntő részük most is otthonában tölti a vesztegzár idejét. Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) március végi összesítése szerint a vírus terjedése elleni védekezés jegyében leállított gyárakban normális esetben 1,22 millió jármű készült volna el. A legnagyobb kiesés az autóipar európai fellegvárát, Németországot éri, ahol 359 ezer autós a veszteség, ez a teljes mennyiség 30 százaléka.
Az autógyártóktól folyamatosan érkeznek a kényszerleállás idejét meghosszabbító jelentések,
az iparág lobbiszervezete is home office-ban dolgozik, brüsszeli irodája bezárt. Az ACEA mind nemzeti, mind összehangolt uniós szinten jelentős mértékű támogatást kér a kormányoktól, a fő cél a foglalkoztatás biztosítása és a termelés szintjének fenntartása. Egyik sem lesz egyszerű. Emlékezetes, hogy
a 2008-as válság idején a bankszektor mellett a járműgyártás szenvedte el a legsúlyosabb károkat, és hosszú évekbe telt, mire a szektor talpra tudott állni.
Ehhez világszerte államilag támogatott roncsautó-programok is kellettek, ilyen időkben a kereslet élénkítése alapvető a tartós fogyasztási cikkek vásárlását halogató emberek megnyeréséhez. Igaz, még rövid idő telt el a járvány kirobbanása óta, de semmi garancia nincs arra, hogy ez a válság nem lesz hosszabb és súlyosabb az előzőnél. Az ACEA konkrét javaslatait még nem ismertette a nyilvánossággal, de jelezte, hogy a beszállítók és a kereskedelmi hálózat érdekében is fellép.
Amerikában a 2200 dolláros gazdaságtámogatási csomagból biztosan részesedni fognak az autógyártók, amelyek enélkül – ha így folytatódik – hamar kifutnak a készpénzből. Az utánpótlásnak híján lesznek, ha a gyatra eladási statisztikákat nézzük. Az első negyedévben a piacvezető General Motors (GM) 7, a Fiat Chrysler (FCA) 10, a Nissan pedig 27 százalékkal kevesebb járművet értékesített, mint tavaly ilyenkor. Havi bontást nem közöltek, de a márciusi zuhanás brutális lehetett, ha a Toyota 37 és a Hyundai 43 százalékos mínuszát vesszük alapul. A forgalmat egyfelől online megoldásokkal, másfelől jelentős árengedményekkel és hétéves futamidejű kamatmentes hitelekkel próbálják élénkíteni – írja a Reuters. A GM egyre népszerűbb Shop, Click, Drive programja keretében próbaútra nincs ugyan lehetőség, de a kiválasztott és online kamerával megszemlélt autót feltankoltan házhoz viszik, ahogy a FCA-nál is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.