A lakossági fogyasztás tartósan a gazdasági növekedés húzóerejének bizonyul. A játékpiacon ad ez érezhető lökést vállalati, illetve ágazati szinten?
A szektornak is kedvező a kiszámítható és stabil makrogazdasági környezet, amelynek hatására a belső fogyasztás is megélénkült. Ezt támasztja alá, hogy korábban évekig 40-45 milliárd forintos nagyságú volt a hazai játékpiac, jelenleg viszont iparági becslések szerint már csaknem évi 50 milliárdos. A Formatex az idén jóval a piaci átlag felett, 12 százalékkal növelheti meg a tavaly 4,5 milliárd forintos nettó árbevételét. Emögött a bolthálózatunk és az online értékesítésünk bővülésén kívül az áll, hogy szorosabbra fűztük a kapcsolatot a környező országokban is jelen lévő kiskereskedelmi láncokkal, és megerősítettük a lengyelországi disztribúciót. Ott az elmúlt három évben 40 százalékkal növeltük eladásainkat. A hipermarketek mellett a játékszaküzletekkel is együttműködünk.
Cégük növekedése új munkahelyeket is teremthet?
Ez a tervünk. Igaz, már most is közel százharminc főt foglalkoztatunk, a kétharmaduk boltvezető, helyettes vagy eladó, a többiek a központi irodában dolgoznak a marketing, sales, pénzügy és egyéb területeken. A következő években akár újabb tizenöt-húsz munkatársat is felvehetünk, amit a további lengyelországi terjeszkedésünk mellett a hazai üzlethálózatunk bővítése indokol. Eddig öt fővárosi és négy vidéki helyszínen voltunk jelen, jövőre pedig Budapest belvárosában a külföldi turistákra építve nyitunk újabb üzletet. A hibrid modell hívei vagyunk, vagyis a hagyományos boltok mellett nálunk stratégiai irány az e-kereskedelem, elvégre ma már a teljes forgalom 20 százaléka jut erre a csatornára, igaz, ebben a fogyasztók közvetlen kiszolgálásán túl a más online kereskedőknek történő értékesítés is benne van.
Kulcsfontosságú a karácsonyi időszak. A forgalom mekkora hányada keletkezik a negyedik negyedévben, azon belül is decemberben?
A hagyományos értékesítésnek is legalább a 60 százalékát hozza az október–decemberi időszak, a webes forgalomnak pedig a háromnegyedét. Az ünnepekhez közeledve több nagyobb értékű játékot visznek haza, mint év közben, így nem meglepő, hogy az átlagos kosárérték is több ezer forinttal ugrik meg: karácsony előtt a boltokban 8-10 ezer, online pedig több mint 12 ezer forintot költenek a vásárlók. A szezon már jóval a Mikulás előtt, a fekete péntekkel megérkezett, ami 18 százalékos többletet hozott a tavalyi fekete péntekhez képest, a webáruházban pedig dupláztunk.
Melyek a termékfejlesztések meghatározó irányai?
A játékpiacon is csak az lehet sikeres, aki többet fordít innovációra, mint a versenytársak. Ha jobban belegondolunk, természetes, hogy a technológiai vívmányok ebbe az iparágba is beszivárognak fokozatosan. Így például a robotika: egyre több az interaktív, hangra, mozgásra reagáló játék, legyen az baba vagy állatka. A meglepetésfaktor kiaknázása is lényeges fejlesztési irány: manapság influencerek tömegét kötik le azok a gyűjthető játékok, amelyeknél nem lehet előre tudni, mit rejt a csomagolás.
De említhetném a NASA által kifejlesztett memóriahabbal készült plüssfigurákat vagy a sminkkészleteket, amelyek természetes alapanyagokból készült, könnyen lemosható kozmetikumokat tartalmaznak. Egy biztos, míg régebben egy-egy slágertermék életgörbéje két-három évig tartott, ma már inkább csak egy évig, ez is mutatja, hogy felgyorsult a világ. A karácsonyi toplista élén azért még mindig a társas- és építőjátékok, továbbá az interaktív és kreatív játékok állnak, de kelendők a távirányítós autók és a drónok is.
Úgy tudni, az európai cégek zöme is a Távol-Keleten gyártja a játékokat, ahol dollárban történik az elszámolás. Lát olyan külgazdasági folyamatot, amely a magyar piacra is begyűrűzhet?
Az idén 250 és 285 forint között gyakran váltott irányt a dollár jegyzése. Az előrejelzések szerint stabilizálódhat a 250-es szint, az pedig fél-egy év múltán a magyarországi játékboltokban is 10-15 százalékos árleszállítást eredményezhet. Mivel éles a verseny, nem tehetjük meg, hogy ne adjuk át a fogyasztóknak teljes egészében az árelőnyt, fordított esetben pedig a drágulást is érvényesítenünk kell.
A teljes interjú a Világgazdaság hétfői számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.