A tisztán elektromos meghajtású autók állami támogatásának tavaly október végi bevezetése óta 437 támogatói okiratot adtak ki, a támogatások összege 775 millió forint – tájékoztatta a Világgazdaságot az e-Mobi Elektromobilitás Nonprofit Kft. A jelentkezők mintegy 60 százaléka gazdasági társaság, 30-35 százalék magánszemély, a fennmaradó 5-10 százalékot pedig egyéni vállalkozók, civil szervezetek, helyi önkormányzatok és költségvetési szervek teszik ki. Kimagasló a kereslet a Nissan elektromos járművei iránt (48 százalék), de népszerű márka e téren a BMW (15), a Volkswagen (10) és a Hyundai (10) is – közölte a társaság.
Idén október végéig a Nissan csaknem négyezer autót értékesített, ezek közül 241 volt a tisztán elektromos meghajtású – mondta lapunknak Horváth Gergő, a Nissan Sales CEE Kft. PR- és marketingvezetője. Kiemelte, hogy míg tavaly 93 elektromos Nissan Leaf talált gazdára, addig az idei első tíz hónapban már 186. Emellett az e-NV200 furgon- és kombiváltozata, illetve a hétszemélyes e-NV200 Evalia iránt is megnőtt az érdeklődés, ezekből 55-öt értékesítettek idén októberig. A 241 darabos idei értékesítési mutató a Nissan dominanciájáról árulkodik, hiszen a különböző márkákból ez idő alatt 576 elektromos járművet adtak el hazánkban.
Az érdeklődők köre sokkal szélesebb, mint korábban. Az állami támogatás előtt főleg céges megkeresések voltak, a konstrukció indulása óta viszont a vállalkozások mellett megugrott a magánszemélyek aktivitása is. Van azonban egy kritikus pont: az autónkénti 1,5 millió forintos állami támogatást egy ideig – akár két-három hónapig – a kereskedőnek kell megelőlegeznie, ami jelentős teher. Folyamatos az egyeztetés az állami szereplők és a cégek között: akár erre is születhet valamilyen kedvezőbb megoldás.
Eddig körülbelül kilencven BMW i3 BEV-et értékesítettek az elektromos autók számára kiírt állami támogatás bevonásával – mondta lapunknak Mala Ferenc, a BMW Group Magyarország BMW i márkavezetője. Idén január és október között 2158 BMW-t adtak el Magyarországon, amelyek közül százhárom volt a BMW i3, tizenkettő a BMW i8, illetve kilencvenhárom a BMW iPerformance modell, vagyis 10 százalék körüli az elektromos és plug-in hibrid modellek aránya. Ez nemzetközi viszonylatban is erősnek számít. Az ügyfelek mintegy 90 százaléka veszi igénybe az állami támogatást. Mala Ferenc szerint a pályázati folyamat az uniós direktíváknak való megfelelés miatt bonyolult és lassú, ami az ügyfélnek, a kereskedőnek és az importőrnek is jelentős adminisztratív feladat.
A terhek enyhülni fognak, ha az értékesítők megszerzik a napi rutint – mutatott rá Vihari Balázs, a Renault Hungária kommunikációs vezetője. Náluk a teljes körű forgalmazás idén szeptemberben kezdődött a Renault ZOE modellel. A későbbi indulás oka, hogy szerették volna száz százalékig felkészíteni márkakereskedői hálózatukat az elektromos autókra, ideértve a szerszámozottságot, a képzéseket, a töltőket. Az európai piacon a Renault modelleket egy sajátos konstrukcióban értékesítik: a vevők csak az autót vásárolják meg, az akkumulátorért pedig – a Renault bankon keresztül – havi díjat fizetnek.
Magyarországon nem ezt a modellt követik, de szembesültek vele, hogy egyre szaporodnak azok az ügyfélmegkeresések, amelyek külföldről, használtan behozott és blokkolt elektromos autókkal kapcsolatosak. A bérleti konstrukcióban eladott járművek akkumulátora a finanszírozó tulajdonát képezi, és jogilag problémás lehet, ha ezt valaki eladja anélkül, hogy a bankot értesítené róla. Épp ezért azt javasolják, hogy vásárlás előtt tisztázzák az eladóval az autó és az akkumulátor állapotát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.