Az élelmiszeripari szereplők öt évvel ezelőtt a kötelező kamarai tagság folyományaként kerültek az agrárkamarába, és bár az elmúlt években egyre inkább integrálódtak a köztestületbe, van még teendő, hogy aktívabbak legyenek
– értékelte a szakma helyzetét Éder Tamás, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) élelmiszeriparért felelős alelnöke, a kamara Ercsiben tartott sajtótájékoztatóján. Mint ismertette, a magyarországi élelmiszeripar évente körülbelül 2 százalékkal járul hozzá a GDP-hez, de a hazai gazdaságban ennél nagyobb a szerepe. A megtermelt mezőgazdasági termékek 70 százaléka ugyanis a magyarországi feldolgozók üzemeiben hasznosul.
A most futó 2014–2020-as európai uniós költségvetési ciklusban az ágazat lényegesen több fejlesztési forráshoz jutott – különösen a mikro-, kis- és közepes vállalkozások –, s ehhez a NAK lobbitevékenysége is hozzájárult
– mondta Éder Tamás. Remélhető, hogy a végrehajtott és zömében folyamatban lévő fejlesztések eredményeként valóban növekszik a hatékonyság – tette hozzá.
Ahhoz azonban, hogy a fejlesztési források tényleg jól hasznosuljanak, és versenyképesebbé váljanak az ágazati szereplők, tudásra is szükség van, ezért az ágazat fejlődésében a technológiai, szabályozási és piaci ismeretek megléte kiemelkedő szerepet játszik – hangsúlyozta Éder Tamás.
A NAK ezért indította el 2017-ben a Tanuljunk együtt! című programsorozatát, amely több ágazatban is ismereteik bővítésére adott lehetőséget tagjainak. Több külföldi kiállításon is részt vehettek az érdeklődő élelmiszeripari tagok, és külföldi szakmai képzéseket is szerveztek. Élelmiszeripari körkép címmel konferenciákat is tartanak, amelyeken az ágazati aktualitásokkal ismerkedhetnek meg a résztvevők.
Mindezek mellett is azt tapasztalják, hogy a NAK élelmiszer-iparos tagjaihoz kevésbé jutnak el az információk, ezért átalakították a kamara élelmiszeripari igazgatóságát, egyben megalakították élelmiszeripari koordinátorhálózatukat. A hét magyarországi régióban egy-egy koordinátor végzi a munkát, és közvetlenül próbálja megismertetni az élelmiszer-iparosokkal a kamarai szolgáltatásokat, a NAK operatív és választott vezetői pedig segítségükkel direkt visszajelzést kaphatnak arról, hogy milyen információkat, szolgáltatásokat igényelnek a tagok.
Lefedi az országot a Biopont
A Biopont Kft. 21 éve úttörőként jelent meg a bioélelmiszerek piacán – mondta Egervári Márk, a NAK rendezvényének otthont adó cég ügyvezetője. A magyar tulajdonú társaság belföldön az összes drogériahálózatban, a hipermarketekben és a diszkontláncokban is jelen van. Emellett tizenöt országba szállítja termékeit, például extrudált, csíráztatott búzát, kölesgolyót és gluténmentes rágcsálnivalót. | VG
A teljes cikk a Világgazdaság szerdai számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.