Milyen volt a fogadtatásuk az egészségügyi dolgozókat megszólító kedvezményeknek?
Felülmúlta a várakozásainkat, túlzás nélkül óriási igényt tapasztalunk. Az ezer díjmentes csomagot kevesebb mint három óra alatt lefoglalták. A koronavírus elleni küzdelemben részt vevő egészségügyi dolgozókra és családtagjaikra vonatkozó 25 százalékos kedvezmény továbbra is elérhető a kijelölt szállodáinkban május 20-ig történő foglalás esetén, az utazási időszak vége pedig december közepe.
Miért indították el ezt az akciót?
A Hunguest és a Mészáros-csoport ezzel a gesztussal kívánta megköszönni a koronavírus-járvány során végzett munkát. Az egészségügyi dolgozók erőfeszítései nélkül most nem beszélhetnénk nyitásról, és könnyen lehet, hogy az újraindulás átcsúszott volna a nyár második felére. A társadalmi felelősségvállalás eddig is fontos volt a számunkra, az idén is folytatjuk a rászoruló nagycsaládosok, illetve az egyszülős családok üdültetését, amit a Mészáros csoport finanszíroz.
Hogyan nyit tehát a Hunguest?
Holnaptól tíz szállodánk várja a vendégeket, a határzár miatt teljes egészében a belföldi turizmusra építünk. A fürdőink is péntektől működnek, ehhez megtettük a megfelelő intézkedéseket, a kollégáinkat is felkészítettük.
Ezt a szolgáltatást viszont az üzleti céllal érkezők nem vehetik igénybe, ami fokozott odafigyelést kíván. A belépés feltétele a védettségi igazolvány, amelytől nem tudunk eltekinteni. Ennek az ellenőrzése az érkezéskor történik. Kidolgoztunk egy olyan protokollt, amely továbbra is biztosítja a gördülékeny bejelentkezést.
A védettségi igazolvány viszont szűkítheti a potenciális vendégkört, ami kihathat a nyereségességre.
Minimális lemondási arányt látunk a még nem védett vendégeink korábban befoglalt utazásai kapcsán, de nem érzékeljük, hogy ez nagyobb mértékben visszavetné a forgalmat.
Ráadásul a védettek száma folyamatosan növekszik. Természetesen fontos, hogy a vendégeinket megfelelően informáljuk az új szabályokról már a foglalás során. A védettségi igazolvány jó eszköz arra, hogy biztosítsa a gazdaság eddig teljesen hibernált szektorainak újraindítását, a járványügyi kockázatok minimalizálása mellett. Bevezetése lehetővé teszi, hogy több tízezer felszolgáló, séf, szobaasszony, recepciós, értékesítő és londiner újra dolgozhasson Magyarországon.
Ismert, hogy a turizmus munkaerő-problémákkal küzd. Hogyan állnak ezen a téren?
Cégünkkel kapcsolatban a mai napig visszatérő vád, hogy leépítettük a munkavállalóink egy részét, pont azután, hogy a Kisfaludy-programból állami finanszírozáshoz jutottunk szállodáink felújítására. Mintegy ötvenmilliárd forintból 14 hotelünk újul meg, Magyarország eddigi legnagyobb szállodafelújítási projektjéről beszélünk.
Az általunk biztosított önerő ebből több mint harmincmilliárd forint, tehát minden egyforintnyi támogatáshoz két forint saját forrás társul. Visszatérve az elbocsátásokra, fontos tisztázni, hogy
a Hunguest azoknak mondott fel tavaly, akik a pandémia miatt előre hozott felújításokban érintett szállodák munkavállalói voltak, mivel ezek a projektek két-három évig is elhúzódhatnak.
Úgy gondolom, nincs olyan gazdasági társaság, amely évekig fizeti a dolgozóit egy nem üzemelő szolgáltatóegységben.
Vagyis akkor megvan az alkalmazotti gárda a folytatáshoz?
Az üzemelő szállodákban mindenkinek garantáltuk a biztos munkahelyet, a koronavírus mindhárom hulláma és az üzemszünetek alatt csaknem ezer munkatársnak biztosítottuk a megélhetését egy rendkívül válságos időszakban.
Felelősséggel tartozunk a munkavállalóinkért és családjaikért, kiváltképp, mert vannak olyan települések, ahol a legnagyobb foglalkoztatók között vagyunk. Hosszú távon üzleti szempontból is kifizetődőnek bizonyult ez a döntés: ezzel versenyelőnyre tettünk szert, és az elsők között tudunk kinyitni, hiszen nem kell munkaerőt toboroznunk, a szállodáink készen állnak. Ebben értelemszerűen segítségünkre volt az ágazati bértámogatás is, amelyet – a szektor összes többi szereplőjéhez hasonlóan – a Hunguest is megkapott.
Említette a szállodafelújítási programjukat. Milyen fázisában tart a beruházássorozat?
Ütemterv szerint haladunk, a szállodák felújítása különböző stádiumban van. A balatonalmádi és az egyik hévízi házunkat várhatóan az ősszel átadjuk, máshol még a bontás zajlik. A teljes projekt a tervek szerint 2023-ban fejeződik be, ezzel párhuzamosan pedig több száz szállodai szakember felvételét készítjük elő. Lényeges szempont, hogy
a felújítások is több száz embernek adnak munkát több éven keresztül, vagyis az építőiparban kiemelkedő megrendelőként jelent meg a Hunguest, ráadásul a kevésbé intenzív fejlesztési fókuszú régiókban.
Hogyan érintette a Covid–19-válság a külföldi szállodáikat?
Ausztriai szállodáink az ottani szabályozásoknak megfelelően zárva tartanak tavaly ősz óta. Ez leginkább azért fájó, mert nyugati szomszédunknál a téli időszakra tehető a főszezon. Több forgatókönyvet vizsgálunk a jövőbeni sorsukat illetően, a Hunguest Hotel Heiligenblut korszerűsítése lehet a következő lépés. A montenegrói szállodánkat, amely az országba érkező magyarországi turisták számottevő részét fogadja minden évben, hamarosan fejlesztjük, részben a Külpiaci növekedési támogatás segítségével.
Önökhöz tartozik a Balatontourist is. Milyen szezonjuk lehet a balatoni kempingeknek?
A Balatontourist Magyarország vezető kempingüzemeltető cége, főként önkormányzati tulajdonú ingatlanokat kezel. Ez a vállalat is holnap nyit, és már a hetvenedik szezonját kezdi meg. Öt saját üzemeltetésű és egy franchise kempingben várjuk a vendégeket.
A befizetett szállásdíjelőlegek összege meghaladja a tavalyit, ez is az utazók töretlen érdeklődését mutatja. A hagyományos küldőországainkból, Csehországból, Dániából, Lengyelországból és Németországból is nagy az érdeklődés, ám a külföldiek arányát a hatályos utazási korlátozások fogják meghatározni.
Kedvező, hogy itthon is egyre inkább divatba jön a kempingezés.
A portfóliójuk meglehetősen vegyes. Lesz bármilyen egységesítés?
Ezzel csak részben értek egyet. A legtöbb házunk nagy kapacitású szálloda, amely közvetlen fürdőkapcsolattal rendelkezik népszerű magyarországi fürdővárosokban. Szállodafelújítási programunk és az ezzel egy időben zajló rebranding is sokat segít majd az egységes szolgáltatási színvonal kialakításában. Tény, hogy vannak olyan elemek a portfólióban, amelyek hosszabb távú hasznosítási lehetőségeit alaposabban meg kell vizsgálni a különböző, egyedi jellemzőik miatt.
Drasztikusan csökkent tavaly a Hunguest Hotels árbevétele. Hogyan értékeli a 2020-as évet?
Nehéz év volt az egész szektor számára, a hazai kereskedelmi szálláshelyeken 22 százalékkal csökkentek a belföldiek, 73 százalékkal a külföldiek által eltöltött vendégéjszakák. A Hunguestnél több mint 50 százalékos volt a bevételcsökkenés 2019-hez viszonyítva,
amely viszont a turisztikai szektor egyik legjobb éve volt. A kényszerű üzemszünetek és a határzárak minket is rendkívüli mértékben érintettek. Ezt csak részben tudta kompenzálni a belföldi desztinációk iránti kereslet növekedése a nyári szezonban. Ugyanakkor vezető vidéki szállodaláncként kisebb mértékben szenvedtük meg ezt az időszakot, mint a szinte teljesen külföldi vendégkörre építő budapesti hotelek.
Ehhez képest mit lehet elérni 2021-ben?
Eddig a kiadások minimalizálásán volt a hangsúly, mindent megtettünk annak érdekében, hogy pénzügyi szempontból a lehető legjobb állapotban érkezzen el a nyitásig a Hunguest Hotels. Nagyon fontos, hogy ezt a fegyelmezett gazdálkodást folytassuk az év hátralévő részében is, és a külső környezeti hatásokhoz képest minél jobban zárjuk 2021-et. Az idén folytatódhat a tavaly elkezdődött trend, és még több magyarországi vendég választ majd belföldi úti célt. Hatalmas az utazás iránti vágy, a június 15-től kezdődő nyári időszak hozhatja el a csúcsot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.