A Fővárosi Törvényszék és a Kúria is elutasította a BKV és a BKK kérelmét, hogy függesszék fel a Közbeszerzési Döntőbizottság határozatát, amelyben 115 millió forintra bírságolta meg a két fővárosi céget – közölte a Világgazdaság érdeklődésére a Közbeszerzési Hatóság.
A büntetést januárban szabták ki azért, mert a felügyelet szabálytalanságokat észlelt a tömegközlekedési infrastruktúrához tartozó reklámfelületek hasznosítási jogáért kiírt eljárás, a reklámtender 2019. novemberi lezárásakor.
A főváros által kezdeményezett jogvédelem arra is kiterjedt volna, hogy a bírságot ne kelljen befizetnie a BKV-nak és a BKK-nak. Csakhogy a bíróság állásfoglalásával ez a törekvés is meghiúsult: a közbeszerzésben közös ajánlatkérőként szereplő vállalatok végül május 20-án átutalták a bírságot, de ezzel párhuzamosan Karácsony Gergely felszólítására pert is indítottak, hogy – miként a főpolgármester kérte – „képviseljék az igazukat”. Az első tárgyalást november végére tűzték ki.
A reklámtender körüli visszásságok részleteiről lapunk számolt be elsőként. A tavaly októberben mandátumot kapott Karácsony Gergely egyik első lépése volt Budapest vezetőjeként, hogy
megtiltotta a fővárosi cégeknek az egy évnél hosszabb időre szóló, a tulajdonukban, használatukban vagy vagyonkezelésükben lévő reklámfelületek hasznosítására vonatkozó megállapodások aláírását.
Ez nem titkoltan a közvetlenül az eredményhirdetés előtt álló reklámtender elkaszálását szolgálta, mivel a BKV négy plusz opcionálisan további négy évre szervezte volna ki a reklámhelyek értékesítését.
A fejlemények nyomán a cég képtelenné vált a koncessziós eljárás teljesítésére, ezért a beérkező érvényes ajánlat ellenére eredménytelennek nyilvánította a közbeszerzést. Ezzel a Világgazdaság számítása szerint az új városvezetés összesen több mint négymilliárd forint bevételkiesést okozott a tömegközlekedésieknek, ugyanis a JCDecaux Hungary Zrt. (JCD) havi 142 millió forintot, vagyis évente több mint 1,7 milliárd forintot ajánlott a járműágazathoz és a tömegközlekedési infrastruktúrához tartozó reklámfelületek hasznosítási jogáért.
A kínált koncessziós díj a háromszorosa a 2018-ban e tevékenységből befolyó összegnek, de a JCD még a legjobb évnek mondható 2016-hoz képest is 2,7-szeres pénzt fizetett volna a társaságnak, ha nem érvénytelenítik a közbeszerzést.
A reklámtender megfúrása nemcsak ezért érthetetlen, hanem azért is, mert a főpolgármesteri stopot csak 2019. november 5-én fogadta el a Fővárosi Közgyűlés, bőven a 2019. augusztus 9-i ajánlattételi határidő lejárta után. Vagyis a jogszabályalkotás visszaható hatályának tilalma is könnyen sérülhetett.
A főváros annak idején azt ígérte, hogy a befejezetlen eljárás után új közbeszerzést ír ki. Azóta eltelt egy év, de előrelépés nem történt. Annak tisztázására, hogy miért nem, már a Közbeszerzési Hatóság is lépéseket tett. Addig viszont marad a mostani felállás, és a reklámfeladatokat továbbra is az eddigi külsős partnerek végzik változatlan feltételekkel, harmadannyi bérleti díjért.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.