A szakirodalom szerint az üzleti terv készítése keretet ad a vállalkozás megfelelő, rövid és hosszabb távú stratégiájának kialakításához. Tervezni? Ma? – kérdezi erre a vállalatvezető, aki a cég fejlesztésére szerződött, és nem arra, hogy az alkalmazottak hosszú sorának elbocsátásáról döntsön. Lehet-e tervezni olyan helyzetben, amikor egy hatvanmilliárd forintos forgalmú cégcsoport egyszer már megadott beruházási hitelét visszavonja a bank, pedig már a hiteligénylés előtt aláírták az építendő objektum bérleti szerződését?
Nem öncsalás-e egy hosszú távú stratégia kialakítása, amikor két hétre sem lehet előre látni? – mondja egy másik menedzser, és hozzáteszi: minden korábban hangoztatott elvvel ellentétben, nem lehet megbízni a piac önszabályozásában. A szabad versenyes kapitalizmus pedig szerinte éppen annyira biztonságos, mintha Ben Hur abban a bizonyos kocsiversenyes jelenetben a lovak közé dobta volna a gyeplőt.
Manapság mindenki depressziós. Nem is csoda, hiszen ha nincs fogyasztás, leállnak a gyárak. Ha nincs termelés, nincs szállítás. A menedzser pedig a sajtót hibáztatja, hogy szenzációhajhász módon feldobja a rossz híreket, pedig most a fogyasztói és beruházói bizalom visszaállítására lenne szükség, hogy meginduljon a biznisz. Az üzlet megindulásához azonban talán pénz is kell, de a fogyasztó – látva, hogy a vállalatvezetők sem terveznek egy-két hétnél hosszabb időre – már nem mer költeni.
A csökkenő megrendelések hatására most az Audi is leállítja a termelést egy hétre, noha a német cég tavaly első alkalommal adott el egymilliónál több gépkocsit a világpiacon, és a nagy prémiumautó-gyártók közül egyetlenként növelte értékesítését Európában. A 2007-es adatok szerint a második legnagyobb magyarországi exportőrnek számító vállalat bejelentésből messzemenő következtetéseket levonni egyelőre nem érdemes, de az biztos, hogy sok üzleti terv borulhat még az idén.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.