Még be sem fejeződött a bankszektor szanálása, új pénznyelő automata pumpolja az államokat, az autóipar. A két ágazat közötti közvetlen kapocs: a hitelszűke miatt kevesebben vesznek autót. A járműeladások zuhanásszerű eséséhez persze a jövőtől tartó lakosság óvatossága is hozzájárul.
Némely kormány hajlik a támogatásra. Erős az autós cégek lobbiereje, munkahelyek milliói vannak veszélyben, egész körzetek szegényedhetnek el egy csapásra, ha csődbe jut valamely autókonszern. Az amerikai autógyártás szempontjából döntő napokat élünk. A GM és a Chrysler jövője a tét.
Állami dollártízmilliárdok híján megindulhat a csődeljárás. Persze nem csak Amerikáról van szó. Éppúgy rettegnek például az európai Opel dolgozói, akiket gyárbezárás fenyeget. Ráadásul egy-egy autónak szinte nincs is nemzetisége. A GM-sagában például Magyarország is érintett – Szentgotthárdon például motorokat és hengerfejeket gyártanak Opel autókba. Nem véletlen, hogy sok európai ország uniós szintű mentést szorgalmaz, ha már meg kell tenni.
A mentéssorozatnak még a kezdetén vagyunk: nagy viták folynak az ilyen természetű akciók célszerűségéről. Az autógyár, bár a kapitalizmus egyik pillére, nem bank. Valamely pénzintézet bedőlése, lásd Lehman Brothers, a világméretű válság szimbolikus kiindulópontja volt. A GM csődje mindenekelőtt egy szimbólum halála lenne. Egy másik ellenérv: sok gyárat állami részesedésszerzés nélkül talán nem is lehet talpra állítani. Ami ugyan nem ördögtől való, de – főként termelő cégek esetében – igencsak rendszeridegen.
Megéri-e az egész akció? Ha a végeredmény például olcsó, konnektorról tölthető, komfortos autókat gyártó üzemek sora, a válasz igen. A valószínűbb azonban a túltermelés fennmaradása, a jelenlegi, jobb időkben némi nyereséget termelő vagy nullszaldós struktúrák megőrzése. Ez pedig aligha éri meg a befektetett pénzt és az erőfeszítést.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.