„Lassan lépked a fűben
A vak zenészek kara.
Mondjátok emberek,
Ez már Európa?”
(Hobo Blues Band, 1984)
A korhatáremelésről, a 13. havi nyugdíjról és az indexálásról szóló miniszterelnöki bejelentések mind olyanok, amelyekkel kapcsolatban évek óta mondták szakértők, hogy valamit tenni kell majd a fenntarthatóságért, de a politika eddig, a „békeidőkben” nem merte felvállalni. Mindegyik alaposan indokolható, és segíteni fogja a rendszer működtethetőségét. Vannak az intézkedések konkrét részleteivel, bevezetési módjukkal kisebb-nagyobb szépészeti problémák, de mindent nyilván nem lehet. Nem ezekről kívánok azonban beszélni – mivel ezekről már sok szó esett az elmúlt napokban.
Nem kívánom ezúttal azt sem részletesen leírni, hogy a Nyugdíj és Időskor Kerekasztal mikkel foglalkozik, amikor a „paradigmatikus reformokról” töpreng, és végez hatásvizsgálatokat, hogy milyen opciókat elemzünk, és milyen értékválasztások rejlenek ezek mögött. Ezekről szintén számos beszélgetés jelent már meg az elmúlt hónapokban itt-ott, az igazán érdeklődőknek pedig bátran ajánlom a kerekasztal elkészült jelentéseit (www.ma-gyarorszagholnap.hu).
A címben feltett kérdést azonban érdemes megpróbálni megválaszolni. A bejelentések kormányzati kommunikációja szerint a nyugdíjrendszer hiánya – legalábbis 2050-ig előre tekintve – gyakorlatilag megszűnik, éves kiadásai addigra GDP-arányosan 3,5 százalékponttal csökkennek, és ezzel nagyjából a bevételeivel egyeznek majd meg. Megoldottunk tehát egy problémát, jöhet a következő.
A Nyugdíj és Időskor Kerekasztal, amikor tavaly ősszel elkészítette a „változatlan nyugdíjrendszerre” vonatkozó előrebecslését a század közepéig, a mai paraméterkészletet és a külső környezetet is változatlannak tételezte fel. Ez egyebek mellett azt is jelenti, hogy a demográfiai előrejelzések alapján számítható, csökkenő létszámú jövőbeli aktív generációk „nagy örömmel” fizetik a bruttó bérük 33,5 százalékát kitevő nyugdíjjárulékot, amíg a világ világ. Más feltételezések mellett erre is épül az a bizonyos járulékbevételi prognózis, amelylyel egyenrangú lesz a kiadás. A jövőbeli foglalkoztatási trendeket, járulékfizetési képességet és hajlandóságot tekintve is a mai változatlan állapotból indulnak tehát ezek a számítások, pedig valószínűsíthető, hogy pont így nem marad: vagy javul végre, vagy még rosszabb lesz, továbbhaladva a negatív spirálon.
Nyilvánvaló, hogy a frissen bejelentettekhez hasonló beavatkozásokkal – amelyek egyébként, még egyszer jelzem, szükségesek voltak – önmagában nem lehet még csak a pénzügyi egyensúlyt sem kezelni, nemhogy a többi problémát (áttekinthetőség, igazságosság stb.). Még ha pénzügyi egyensúlyt is „modellezünk bele” a számításokba, két választásunk van: a teljes rendszer méretét vehetjük viszonylag nagyra vagy kisebbre. Ha a kötelezésre alapuló rendszerekből (első és második pillér) magasabb nyugdíjszintet akarunk biztosítani, annak az ára a magasan tartott járulékszint (mégoly kedvező egyéb parametrikus beavatkozások mellett is), és ekkor nehéz elérni, hogy a befizetők úgy gondolják, nekik ez meg is éri. A nagy elvonást ugyanis napi szinten megélik, azt viszont nem feltétlenül hiszik el, hogy ebben megéri nekik részt venni, mert megtérülés is lesz, mire az ő jussuk ideje jönne el.
A helyzet azonban az, hogy miközben mindenki alacsonyabb tb-járulékszinteket követel, kisebb elvonásokkal kisebb jövőbeli nyugdíjszint is jár (a kötelező rendszerekből), másképp ugyanis nem megy. Én személy szerint egyébként azt gondolom, hogy ez a jövő – nemcsak jókedvből, kényszerből is. Az a játék sokáig nem megy, hogy sok az elvonás, de folyamatosan szigorodnak a nyugdíjfeltételek; másik variánsként, sok elvonásból mégannyi erőlködés mellett sem tudunk majd komfortosan sok nyugdíjkifizetést teljesíteni; tehát haladni fogunk a kevesebb kötelező elvonás, kevesebb kötelező forrásból származó nyugdíj irányába.
De akár így, akár úgy, mindezt egyszer nem ártana végiggondolni és helyretenni. Van is rá lehetőség: a bűvös 2013-as év. Ekkorra több érdekes változás van beprogramozva a nyugdíjak számítási mechanizmusába, amelyek még 1997-ben kerültek be a jogszabályokba. Ezek közül több nehezen vagy egyáltalán nem értelmezhető, vagy nincs összhangban. Többek között sor kerülne a nyugdíjak adózására is, amely, függően attól, hogy miként is történik (bruttósítás, adójóváírás, kedvezmények?), akár jelentősen is átrendezheti a nyugdíjak belső megoszlását (kik járnak jól vagy rosszul vele adott esetben).
Mindezzel tehát amúgy is alaposan foglalkozni kell még, s így mindez kitűnő alkalmat jelent ahhoz is, hogy elgondolkozzunk a megálmodott jövőbeli nyugdíjszinteken. Érdemes lenne a közép- és hosszú távon reálisan megcélozható relatív nyugdíjszintet meghatározni, amely tekintettel van a megfelelőségre és a fenntarthatóságra is. Ezzel párhuzamosan persze végig kell gondolni azt is, hogy mit is akarunk kezdeni az önkéntes megtakarítási lehetőségekkel: kell-e, lehet-e ezeket támogatni, hogy lehet elérni, hogy oda célozzanak, ahova valóban kell, és ne az amúgy is magasabb nyugdíjat kapók további előtakarékosságát ösztönözzék. Nem utolsósorban: mindezt együtt kell figyelembe venni: ha magasak maradnak az elvonások, nemcsak az oly sokszor kárhoztatott pénzügyi kultúra lesz a ludas, hanem a „nincs” is: nem hagynak a zsebünkben eleget ahhoz, hogy egy igazán jóízűt öngondoskodjunk. Ha azonban megyünk a kevés elvonás, kevés állami nyugdíj irányába, azzal nemcsak erős az üzenet, de a lehetőség is inkább adott. Ez pedig csak így együtt kerek.
Amennyiben Magyarországot nem mossa el teljesen és menthetetlenül a válság (mindenki szorítson erősen, sok egyéb már nemigen maradt nekünk, olybá tűnik), egy dolgot talán végre megértet mindenkivel: ekkora állammal nem fog menni. Akkor pedig lehet arra is esély, hogy nem lesz egy kis gömböc méretű nyugdíjrendszerünk sem a végén, amely mindenkit bekapna, aki csak a nyomába ered, majd a végén robbanna egy hatalmasat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.