A legalább 15 országot érintő Nabucco-program nagyon kényes és összetett problémakör. Ráadásul az érintett termelő és fogyasztó országok a gazdaságok fejlettségében, működtetésének elveiben, a tulajdonosi és döntési struktúrában a ma létező legszélsőségesebb eltéréseket hordozzák. A budapesti konferencián kialakult legfelsőbb szintű egyetértés így fontos hozzájárulás lehet a közel egy évtizede felvetődött program gyakorlati végrehajtásához. Ha ehhez hozzávesszük, hogy az EU eddigi hozzáállása érdemben módosult és immár tényleges pénzügyi hozzájárulást ígér, úgy a budapesti konferenciát akár áttörésként is értékelhetjük.
Mindazonáltal az ellátásbiztonságot szemet előtt tartó kormányzati egyetértés nem jelenti automatikusan a – lényegében üzleti vállalkozásként értelmezhető – Nabucco-program gyors és zavartalan valóra váltását. Arról az ellentmondásról van szó, hogy az ukrán–orosz gázkrízis közvetlen hatásaként a politikai szereplők számára erősen felértékelődött ellátásbiztonság beleütközik a tényleges megvalósítást végző cégek megtérülési követelményeibe, amelyeket a pénzügyi válság finanszírozási oldalról tovább nehezített. Ebben az összefüggésben az érintett országok kinyilvánított szándéka jó kiindulási alapot teremtett az üzleti szereplők számára, de a nagyon különböző üzleti érdekek gyakorlati öszszerendezése még a következő évek sok ütközéssel járó feladata.
Megítélésem szerint a Nabucco-programmal elérhető ellátásbiztonságot mind a magyar politikai erők, mind az EU vezetői eltúlozzák. Aligha vitatható persze, hogy az EU hosszabb távon várható energiaigénye indokolja a Nabucco megépítését, sőt, további vezetékek megépítése sem kerülhető el. Az sem vitatható továbbá, hogy a mostani, lényegében egyetlen meghatározó jelentőségű forrással és vezetékkel szemben a Nabucco némileg javítja a diverzifikálásból fakadó előnyöket. A túlzott reményeket ugyanakkor megkérdőjelezi egyrészt, hogy a mostani, Ukrajnát átszelő vezeték évenként mintegy 150-170 milliárd köbméter földgáz szállítására képes, a Nabucco legfeljebb 31 milliárdra, másrészt a Nabucco megépítésével nemcsak 31 milliárd köbméter földgáz betáplálásáról kell gondoskodni, hanem felhasználó piaci szereplők is szükségeltetnek. Nemcsak az a gond tehát, hogy a Nabucco a jóval szerényebb kapacitása miatt aligha enyhítheti az orosz–ukrán szállítás esetleges leállításából adódó gondokat, hanem az is kérdéses, hogy a Nabuccóra vonatkozó, hosszú távú szerződésekkel szentesített kapcsolatokat aligha lehet átmenetileg vagy tartósan más országokra és szereplőkre átcsoportosítani.
A Nabucco-program legfájóbb pontja, hogy az orosz szomszédságból fakadó kockázatokkal szemben a térség mely országa vállal garanciát 31 milliárd köbméter földgáz kitermelésére és rendszerbe juttatására. Ráadásul a tervezett vezeték kétharmada Törökország területén halad. Ismerve az EU és Törökország közötti, évtizede húzódó problémákat, a Nabucco legalább olyan kockázati tényezőket rejteget, mint a mostani ukrán– orosz viszony. Azzal a különbséggel, hogy az orosz–ukrán viszony az átfogó európai együttműködés erősítésével a következő években jelentősen javulhat. Ilyen enyhülésre Törökország keleti határvidékén aligha számíthatunk. Erősen vitatható tehát, hogy a Nabucco diverzifikálást jelent-e.
Valószínűsíthető tehát, az ellátásbiztonság továbbra is sebezhető marad. A kockázatok csökkentésének kulcsa nem elsősorban a drága forrásoldal bővítésében és diverzifikálásában, hanem egyfelől az államközi és az üzleti kapcsolatok erősítésében, elmélyítésében, a garanciákat nyújtó intézmények működtetésében, másfelől az uniós és a hazai fogyasztás racionalizálásában van. A relatíve kisebb gázfelhasználás, a helyettesítő energiafajták növelése stb. nemcsak az ellátásbiztonságot szolgálják, hanem egybeesnek az egyre feszítőbb környezetvédelmi követelményekkel is.
A szerző a GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.