Ma már egyértelmű, hogy a világgazdasági és az európai receszszió mélyebb és hosszabb lesz annál, mint ahogy az tavaly év végén látszott. Eközben a nemzetközi pénz- és tőkepiacokon tartós bizalmatlanság tapasztalható, ennek elsősorban a feltörekvő országok a kárvallottjai. Magyarországot mint nyitott, az exportpiaci lehetőségektől és a nemzetközi hitelektől egyaránt alapvetően függő gazdaságot mind az áru-, mind a pénzpiaci nehézségek erősen negatívan érintik. Ráadásul viszonylag nagy állami és magánadósságunk, illetve önálló nemzeti valutánk különösen sebezhetővé tesz bennünket a jelenlegi, alacsony kockázatvállalási hajlandósággal jellemezhető pénzpiaci körülmények között. Ebből adódik a sajátos paradoxon: hiába jobb ma számottevően a magyar államháztartás egyensúlyi pozíciója, mint az elmúlt hat évben bármikor, támadhatóságunk miatt a korábbinál sokkal szigorúbb nemzetközi pénzpiacot csak egy további erőteljes kiigazítás nyugtathatja meg.
A kérdés jelenleg nem az, hogy lesznek-e ismételt fiskális megszorítások (igen, lesznek), sőt, valójában a „mikor” sem kérdés ma már. Ilyen nemzetközi pénzpiaci megítélés mellett evidens, hogy újabb, érdemi stabilizációs lépésekre van szükség, mégpedig már 2009 második felétől. A kérdés legfeljebb az, hogy a fiskális kiigazítás következő szakasza pontosan milyen intézkedéseket takar majd. Ezen a területen ugyanakkor a magyar politikai döntéshozóknak könnyen traumatikus élményben lehet részük: gazdaságpolitikai döntéseik szabadságfoka hétről hétre csökken. Az idő előrehaladtával az olyan kérdések, hogy a magyar politikai elit szerint milyen lépések kedvezők – akár a magyar állampolgárok, akár bizonyos, erős érdekérvényesítő képességű csoportok szempontjából –, egyre kevésbé számítanak.
Az a típusú evickélés, amely alapvetően a Nemzetközi Valutaalaptól és néhány más intézménytől tavaly ősszel kapott kölcsönből próbálja meg átvészelni a világgazdasági és az európai konjunktúra beindulásáig hátralevő hónapokat, a pénzpiac ítélete szerint már nem kielégítő. Keserűen jegyezhetjük meg: az a fajta kiadáscsökkentésen alapuló fiskális stabilizáció, amelyre sokan már a hetedik éve várunk, most, a recesszió időszakában és a könynyen hiszterizálódó pénzpiacok fenyegetésének árnyékában bekövetkezhet. Minden jel arra utal, hogy – szemben a hosszú évek óta tartó kedvezőtlen trenddel – ezúttal a foglalkoztatás adóterhei végre csökkennek, ezzel párhuzamosan pedig a kiadások mérséklésének elsődlegesen nem a bérből, fizetésből és vállalkozói jövedelemből élők, hanem inkább az inaktív csoportok lesznek a kárvallottjai.
Nem kétséges, hogy ezt a fajta kényszerű fiskális politikai fordulatot a magyar politikai döntéshozók jó része a nemzetközi pénzpiacokkal szembeni fájdalmas vereségként éli meg. Az ez évi társadalmi folyamatok valóban rémisztők: az új munkanélküliek számának megugrása, drámai elszegényedés várható. Csakhogy ez rövid távon minden bizonnyal elkerülhetetlen; azaz nem a kiadások és az adók csökkentésén alapuló kiigazítás hatása, hanem a világgazdasági folyamatok mellett sokkal inkább a korábbi évek során elkövetett gazdaságpolitikai hibák következménye.
A következő hetekben arra még talán van mód, hogy a kiigazítás előttünk álló szakaszának a szerkezetét érdemben befolyásolja a magyar gazdaságpolitika: megóvhatók többek között a humánerőforrások (a közoktatás és az egészségügy), vagy biztosítható a rendvédelem – de csak bizonyos, alanyi jogon járó jóléti juttatások, állami működési kiadások megvonásának kárára. Ha viszont megvárjuk a pénzpiac elsöprő támadását, akkor gazdaságpolitikánk döntési szabadságfoka szinte nullára csökken – és a társadalmi hatások valóban beláthatatlanok lesznek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.