Megint aktuális lett a régi mondás: Cash is King! Nincs ez másként az ingatlanpiacon sem. Tavaly ősszel, a hitelpiac megroggyanása után egyre több lakásközvetítő számolt be arról, hogy növekedett a készpénzes vevők aránya. Mostanra elérte ez a hullám az irodapiacot is. Persze, mivel főleg nem vételről, hanem bérletről van szó, a pénz itt havonta folyik be. De legalább éppen annyi, mint amennyiben most megalkuszik a tulaj és a bérlő cég. Nem pedig esetleg ennél jóval kevesebb, ha tovább halogatnák a bérbeadási alkut.
Nem a bizonytalan profitra, hanem a folyamatos bevételre kell hajtani – mondja az egyik legnagyobb itteni nemzetközi ügynökség főnöke, és alighanem őt igazolja az élet. Elegendő végigsétálni néhány budapesti főútvonalon. Vagy óriási „kiadó” táblákkal és kívülről is láthatóan üres emeletekkel találkozunk, vagy olyan nagyméretű hirdetőtáblával, amelyen az áll: itt egy új irodaház épül. Merthogy épülnek, az szent igaz. Bérlő híján azonban csak a hitelt felvett fejlesztő gondjait szaporítják, a bérbeadás ugyanis soha nem látott nehézségekbe ütközik manapság.
Mégsem temetném az irodapiacot. Először is, a túlfűtöttség sem tart örökké, egyebek mellett a most indított kényszerű árcsökkentés teheti helyre az értékeket. Másrészt a fejlesztőkre is hideg zuhanyént hat a már most is magas, 18-20 százalékos kihasználatlansági mutató. A bankoknak sem érdekük, hogy visszavegyék a fölépült irodaházakat. Inkább a projekthitelek átütemezését fogják erőltetni, illetve leállíthatják az egyszer már megszavazott hitel folyósítását. Újabban a bankok megint nagy elő-bérbeadási arányt kérnek, mint az ezredfordulón, csökkentve ezzel saját kockázatukat. Szóval csak örülni lehet ezeknek a jeleknek, talán mégis megérti a többség: ne legyen olyan mohó, tegye félre a hiperprofitról szóló álmait, és engedjen az árból. Ha jól sáfárkodik, ott csilingelhet a sűrű fillér.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.