A nemrég lezajlott orosz–ukrán gázvitán és annak politikai felhangjain túl semmi sem indokolja, hogy az energetikában az Európai Unióban és itthon is általánosan elfogadott „hatékonyság-biztonság-környezetvédelem” követelményrendszeréből az ellátás biztonságának adjunk elsőbbséget. Természetesen a politika, miután az ellátásbiztonság nemzeti és kormányzati felelősség, gyakran a gazdaságossági szempontok nélkül növelni kívánja azt. Noha közismert, hogy tökéletes biztonság nincs, ugyanakkor az ellátásbiztonság súlyos gazdasági terheket jelent az energiaszektor szereplői számára. A gyakorlatban azonban az állam még a legkisebb ráfordításokat sem akarja megtéríteni, elismerni. Az orosz–ukrán gázvita után népszerű lehet az ellátásbiztonság gazdasági megfontolások nélküli hangoztatása, de a fogyasztók számára ez óriási többletköltségeket jelenthet, akár a költségvetésben, akár a fogyasztói árakban jelenítik meg. Az ellátásbiztonság-gazdaságosság-környezetvédelem mögötti, nehezen harmonizálható követelményrendszer racionális kezelése helyett az ellátásbiztonság prioritásának kimondása nemcsak elsietett állásfoglalás, hanem gazdaságpolitikai hiba is.
Szintén erősen vitatható az a megállapítás, hogy „a legnagyobb probléma a gázfelhasználás megengedhetetlen túlsúlya a hazai energiamérlegben”. Megítélésem szerint épp ellenkezőleg: a földgáz meghatározó szerepe teszi elfogadhatóvá mind a gazdaságosság, mind a környezetvédelem szempontjából a hazai energiaszektort. A földgáz még a mai, irreálisan magas árakon számolva is versenyképes. A felhasználását tehát nem csökkenteni kellene, hanem a mai – támogatásokkal és egyéb állami beavatkozásokkal torzított – ár- és tarifarendszer felszámolásával a racionális gazdálkodás elemi feltételeit lenne szükséges megteremteni.
A tekintélyes szerzők által jegyzett állásfoglalás döbbenetes része azonban nem a szűkebben vett energiaszektor ilyen-olyan megválaszolandó kérdéseivel kapcsolatos, hanem amikor nemes egyszerűséggel kijelentik: „A kialakult pénzügyi és gazdasági válság bebizonyította, hogy az államilag nem kellően szabályozott és ellenőrzött, csak a saját önszabályozására hagyott szabadpiaci modell megbukott.” A megállapításból adódóan kézenfekvő az a következtetés, hogy „egyértelmű állami szerepvállalásra … időben meghozott állami döntésekre van szükség az energetikában is”. Ez azonban figyelmen kívül hagyja azt a tényt, hogy „a saját önszabályozására hagyott szabadpiaci modell” ebben a tiszta formájában valójában sehol és sohasem működött, így annak végleges bukását talán korai megfellebbezhetetlenül kimondani. De a cél szentesíti az eszközt. Arról van szó ugyanis, hogy az energiaszektor szakembereinek egy nem jelentéktelen része – itthon és külföldön egyaránt – sosem hitt a vezetékes energiaszolgáltatás piacosításában, nem tartotta működőképesnek azt.
Kétségtelen, hogy az uniós és a hazai piacosítás eddigi törekvése enyhén szólva sem nevezhető diadalmenetnek, nem hozta meg a versenytől remélt kedvező hatásokat. De ebből nem következik, hogy akár a piacgazdasági modell egészét, akár a szűkebben vett energiaszolgáltatás piacát is temetni kellene. A kibontakozás rögös útja nehezen járható ugyan, de az aligha visszafelé vezet. Az állásfoglalást készítőkkel szemben az orosz–ukrán gázkrízis tapasztalatai éppen nem a „vissza az állami mindenhatósághoz” szükségességét, hanem a sok sebből vérző, de működőképes piaci modell életképességét igazolták. A közösségi érdekű (?!) nemzeti érdekeket érvényesítő energiapolitika helyett pedig olyan állami szerepvállalásra van szükség, amely a piaci alapon működő energiaszektor kiépülését szolgálja az EU-ban és a szűkebb, tágabb régiónkban is.
A szerző a GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.