BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Utánanéz minden költségnek

2009.03.23., hétfő 00:00

A szakközépiskolai előírások mellett azért is dolgozott nyaranta a MÁV szombathelyi járműjavítójában Márkus Imre, mert ha az őszi iskolakezdésre új nadrágot szeretett volna, meg kellett keresnie a rávalót. Az érettségi megszerzése után, 1972-ben azonnal munkába állt, hogy besegítsen két öccse eltartásába. Már gyerekkorában megtanulta, amit ma, a MÁV-Trakció Zrt. év elején kinevezett vezéreként is szem előtt tart: utána kell nézni minden guruló forintnak.

Huszonkét év alatt mindent kipróbált a járműjavítóban, ahol HR-vezetőként 1992-ben részt vett a cég kft.-vé alakításában is. Megtapasztalta, milyen „hozott anyagból”, gazdaságossági szempontok alapján létrehozni egy életképes társaságot. Az 1500 főből csak 980-at vettek át, de az elküldötteket rögtön felszívta az osztrák munkaerőpiac. „Azonnal rúgj ki, Ausztriában már megvan a munkahelyem” – keresték fel akkoriban többen is. Persze a legjobbak. Schillingben kerestek a határ túlsó oldalán annyit, mint előtte itthon forintban. Ott értették meg, mi a minőség. A legkisebb elkövetett hibát is a pénztárcájuk, esetleg az állásuk bánta. De tanult Ausztriában az ottani piacra betörő járműjavító is. „A megrendelő minden elvárását teljesíteni kellett. Ha valami nem ment, nem a piacot kellett okolnunk, hanem a saját képességeinket” – emlékszik vissza Márkus Imre.

Azt mondja, a világban mindennek az emberért kell történnie. Elismeri, ez így kicsit utópisztikus, mégis, mint mondja, minden intézkedés előtt meg kell vizsgálni, annak milyen hatása lesz az emberekre. Egy mozdonyt is csak tökéletesen biztonságos állapotban lehet forgalomba engedni.

Technikusi vizsgát tett Szombathelyen, majd 1993-ban Pécsett jogi diplomát szerzett. Már 18 éves szakszervezeti képviselői múltja volt, amikor 1994-ben a Vasutasok Szakszervezetének elnökévé nevezték ki. Megint képeznie kellett magát, hiszen a kis járműjavító után a MÁV egészét kellett átlátnia, Záhonytól Szentgotthárdig. Nyolc és fél év érdekképviselet után felügyelőbizottsági elnöki feladatai voltak, ebből három év a MÁV-nál. Ugyanezen idő alatt a vasúttársaság miniszteri biztosa volt, majd 2005-ben visszakerült a szakmába. Az Északi Járműjavítót igazgatta, amíg tavaly át nem irányították az anyacég gépészetébe műszaki vezérigazgató-helyettesnek, hogy azután ez év januárjától rábízzák a MÁV gépészeti üzletágából kivált MÁV-Trakció Zrt.-t.

Most a szőrszálat hasogatja. „Minden költségelemről tudnunk kell, miért keletkezett, milyen hasznot hoz. Amíg a cég még csak üzletágként működött, nem volt utolérhető a döntésekért való felelősség. Most igen” – magyarázza.

Névjegy:

MÁV-Trakció Zrt.

Tavaly szervezték önálló, százszázalékos anyavállalati tulajdonú cégbe a MÁV Zrt. vontatási üzletágát.

A MÁV-Trakció 2008-ban 93 milliárd forintos árbevételt és 180 millió forintos adózott eredményt ért el. Az idén – a nemzetközi recesszió miatt – forgalomcsökkenést vár.

Márkus imre (54)

A Szombathelyi Járműjavítóban dolgozott 1994-ig, közben megszerezte a jogi diplomát. Nyolc és fél évig szakszervezeti elnök, majd MÁV fb-elnök és miniszteri biztos volt.

Ezután az Északi Járműjavítónál és a MÁV Gépészetnél felső vezető volt, 2009-től a MÁV-Trakció vezére. Nős, két felnőtt gyermeke és öt unokája van.

Tavaly szervezték önálló, százszázalékos anyavállalati tulajdonú cégbe a MÁV Zrt. vontatási üzletágát.

A MÁV-Trakció 2008-ban 93 milliárd forintos árbevételt és 180 millió forintos adózott eredményt ért el. Az idén – a nemzetközi recesszió miatt – forgalomcsökkenést vár.

Márkus imre (54)

A Szombathelyi Járműjavítóban dolgozott 1994-ig, közben megszerezte a jogi diplomát. Nyolc és fél évig szakszervezeti elnök, majd MÁV fb-elnök és miniszteri biztos volt.

Ezután az Északi Járműjavítónál és a MÁV Gépészetnél felső vezető volt, 2009-től a MÁV-Trakció vezére. Nős, két felnőtt gyermeke és öt unokája van.-->

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.