A 2008 áprilisában született országgyűlési határozat rögzítette egy megalkotandó új energiapolitika céljait. A döntéshozók szándéka időszerű és érthető, feltéve, hogy elfogadjuk, miszerint az energiapolitikai célok kitűzése nem jelenti egyben magát az energiapolitikát is, még akkor sem, ha azt tartalmas háttéranyag kíséri. Vagy mégis?
A dokumentumban ugyanis az Országgyűlés felkérte a kormányt az új atomerőművi kapacitásokra vonatkozó döntés-előkészítő munka megkezdésére, valamint arra, hogy tegye meg javaslatait a beruházás szükségességére, továbbá az erőmű típusára vonatkozóan. 2008 áprilisában tehát a parlament már a telepítendő atomerőművi blokkok típusával és a telepítés részleteivel kívánt foglalkozni.
Néhány napja újabb országgyűlési határozat született, amelyben előzetes, elvi hozzájárulást kapott a paksi atomerőmű telephelyén új blokk(ok) létesítését előkészítő tevékenység, vagyis a projektfejlesztés megkezdése. Összehasonlításként: egy privát projektfejlesztő akkor engedélyezi a rendszerint igen költséges projektfejlesztés elindítását, amikor az előzetes vizsgálatok alapján döntött, és határozott szándékában áll a megvalósítás. Nem azzal a szándékkal kezdi meg az előkészítést, hogy majd a projektfejlesztés későbbi fázisaiban érvel a megvalósítás mellett, hiszen már annyit költött a fejlesztésre. Az új nukleáris kapacitásokkal kapcsolatban mintha ilyen hangok hallatszanának egyre erősebben, főleg Paks tájékáról! Valakik valami alapján tehát már döntöttek?
Valószínű, hogy az újabb határozat szövegezői tisztában lehettek ezzel az ellentmondással, mert – az ügyet simítandó – olyan feladatokat is megjelöltek, amelyeket már a fejlesztésről szóló döntést megelőzően el kellett volna végezni. Ilyen például annak a mérlegelése, hogy milyen legyen – a kockázat/költség alternatívákat is figyelembe véve – az ország 2020 utáni optimális energiaforrás-szerkezete.
Akkor most a kerékpártárolóval bíbelődünk, és megpróbáljuk megkerülni a nyílt vitát az energiapolitika alapkérdéseiről?
Egyes elemzők szerint 1000 megawatt atomerőművi kapacitás létesítési költsége a több ezer milliárd forintos nagyságrendbe esik. Egy ilyen összeget nem kizárólag új nukleáris kapacitás létrehozására lehet fordítani, és nem ez az egyetlen módja, hogy növeljük az energiaellátás biztonságát, emeljük a műszaki kultúra színvonalát, új munkahelyeket teremtsünk stb.
Az új technológiák fokozatos térhódításával új piaci struktúrák jönnek létre, ezek lehetőséget nyújtanak az energiatermelés, -szállítás, -tárolás és -fogyasztás új módozatainak a térhódítására, alapjaiban megváltoztatva a piaci szereplők erőviszonyait. Lehetőség nyílik arra, hogy másképp, sokkal tágabban értelmezzük az energiahatékonyság kérdését, kihasználva a komplex, intelligens energetikai rendszerekben rejlő lehetőségeket.
Az Országgyűlés tavaly a célok megjelölésével vélhetően ezen körülmények tudatában kérte fel a kormányt Magyarország energiapolitikájának megalkotására. Ez az energiapolitika azonban egyelőre nem létezik, legalábbis a közvélemény számára nyilvánosan nem. Születtek színvonalas háttéranyagok, sőt, a kormány 2008 októberében még egy 2020-ig szóló stratégiát is elfogadott a megújuló energiaforrások felhasználásának növelésére. Talány azonban, hogy ezt milyen energiapolitika részeként tette. Ezek a kérdések a jelek szerint sokakat foglalkoztatnak. Minden bizonnyal ez állhat a fokozatosan kibontakozó országos vita hátterében.
A szerző az EETEK Holding Zrt. igazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.