BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
közüzemi kódex

Egyetért-e a közüzemi kódex előírásaival?

A múlt héten fogadta el a kormány a szolgáltatókat szabályozó közüzemi kódexet. Arra voltunk kíváncsiak, hogya a szakma és a fogyasztóvédők milyen reményeket fűznek a javaslatcsomaghoz.
2010.04.09., péntek 05:00

Balog Róbert
A Főtáv Zrt. szóvivője
Bizalom
„Minden olyan intézkedést üdvözlünk, amely segít a fogyasztóknak a szolgáltatók iránt táplált bizalmát növelni. Meglátásunk szerint a közüzemi kódex ezt a folyamatot segítheti. Bár az összes intézkedést egyelőre nem látjuk át, bízunk benne, hogy lehetőség lesz a szolgáltatások elnevezésének egyszerűsítésére is. A Főtáv esetében például a számlákon szereplő »épületrész fűtési célú hőenergia-felhasználása« tételt egyszerűen csak »a háztartás összfogyasztása« névre kell átkeresztelni, közérthetővé téve ezzel az olykor bonyolult fűtési számlákat. A kódexben előírt, a fogyasztói kérésre kötelező elektronikus számlakibocsátás egyébként a Főtáv Zrt.-nek egyáltalán nem újdonság. Cégünk már 2008-ban elkezdte azt a munkát, amely már lehetővé teszi az elektronikus számlázást.”

Kathi Attila
A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség szóvivője
Előrelépés
„Természetesen üdvözlendőnek tartjuk a fogyasztókat védő közüzemi kódexet, már csak azért is, mivel a javaslatok között számos olyan is szerepelt, amelyet a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség is kezdeményezett. Ezek egyike a számlázás egyszerűsítése mind a kézbesítés módját, mind pedig a tartalmat tekintve. A közüzemi számlák tartalmának érthetetlenségéről mindig is komoly mennyiségben érkezett panasz a fogyasztóktól, a tételek rengetegében és bonyolult megfogalmazásaiban nem csoda, hogy az emberek nagy része nem tud kiigazodni. Az elektronikus számlázás például nemcsak a fogyasztóknak jelent könnyebbséget, hanem a szolgáltatók terheit is csökkenti. Arról nem is beszélve, hogy ez a technikai újítás a szolgáltatókkal történő kommunikációt is előrébb viheti.”

Vigassy Csaba
A Magyar Energetikai Hivatal titkárságvezetője
Megerősítés
„Úgy véljük, hogy a jelenleg is hatályos korábbi jogszabályokban már most is igen komoly fogyasztókat védő rendelkezések vannak, amelyeket az újabb jogszabályi változtatásokkal a kormányzat tovább erősített. A számlakép és a tartalom egyszerűsítése és a fogyasztók számára érthetőbbé tétele érdekében a Magyar Energia Hivatal már korábban is ajánlást fogalmazott meg és számos egyeztetést folytatott a szolgáltatókkal. Külön kiemelendő a szolgáltatóváltás szabályainak további szigorítása. A fix határidők megállapítása – miszerint ha a szolgáltató egy napot csúszik a visszakapcsolással, akkor köteles a fogyasztónak kötbérként kifizetni a visszakapcsolási díj felét – a fogyasztók számára jelentősen megkönnyíti az egyes szolgáltatók közötti váltást.”

Bálint Norbert
A Fővárosi Gázművek Zrt. szóvivője
Egyszerűsítés
„A korábban közüzemi kódex néven megismert munkaanyag valójában a gáztörvénynek és végrehajtási rendeletének a módosítása. A már említett rendelkezéseket eddig is betartotta a Fővárosi Gázművek Zrt., ezután is így tesz. A közüzemi kódex fontos elemét képezik a számlaformátum egyszerűsítésére vonatkozó rendelkezések. Ezek a számlák nem azért bonyolultak, mert a szolgáltatók össze akarják zavarni a fogyasztókat, hanem azért, mert szigorú jogszabályok írják elő, hogy minek kell szerepelnie az értesítőn. Az egyszerűsítés már régóta foglalkoztatja a szakembereket. 2006-ban is változtattunk a számlaképen, és ez évben is hamarosan megjelenik egy új számlaformátum, sőt, az uniós szakemberek már dolgoznak egy egységes európai számlaformátum kialakításán is.”

Kaderják Péter
A Budapesti Corvinus Egyetem adjunktusa
Harmadrendű szerep
„A most elfogadott közüzemi kódex kétségkívül hasznos dolog, ugyanakkor fontos azt látni, hogy ennek a szabályozásnak csak másod- vagy harmadrendű szerepe van a szolgáltatók felügyeletében. A közüzemi szolgáltatások fogyasztóinak védelmére ugyanis már most is számos, az adófizetők pénzén fenntartott intézmény működik. Elsősorban ezeknek a már létező hivataloknak, felügyelőségeknek kellene a fogyasztók érdekeit rákényszeríteni a közüzemi szolgáltatókra. Példaként mondhatnám a Gazdasági Versenyhivatalt, amelynek, úgy vélem, a jelenleginél sokkal aktívabb szerepet kellene vállalnia ezekben az ügyekben. Mindezek ellenére természetesen a közüzemi kódexnek is van létjogosultsága, az elektronikus számlázásra vonatkozó rendelkezést például hasznosnak tartom.”

A szerző további cikkei

Továbbiak

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.