A közbeszerzési eljárások tekintetében kifejezetten üdvözlendő az új rendszer, hiszen tovább fokozza az átláthatóságot – erre szükség is van, lévén a beszállítók ki nem fizetéséből eredő, a legnagyobb nyilvánosságot kapott botrányok a közbeszerzésekhez kapcsolódtak. Annak a versenyszférában való alkalmazhatóságát azonban a szakma kétségbe vonja: minden piaci szereplő – a bankok, a beruházók és a vállalkozói érdekképviseletek is – saját jogainak megcsorbítását látja az új rendszerben, amellyel szemben koncepcionális és jogtechnikai kifogások merültek fel.
A problémák értékeléséhez ismernünk kell a piaci alapú ingatlanfejlesztési és projektfinanszírozási gyakorlatot. Ennek lényege, hogy a beruházó önereje mellett túlnyomórészt bankkölcsönből finanszírozza a beruházást, így szoros banki felügyelet alatt folyik a teljes beruházás fővállalkozó általi megvalósítása is. Az új rendszer azonban a bankok szerepét nem szabályozza, és arra sincs tekintettel, hogy a szoros felügyelet érdekében a hitelintézet folyamatosan ellenőrzi a beruházás menetét, és a megvalósulás arányában biztosítja a fedezetet. A bankok által megfogalmazott legfőbb kritika nem véletlenül az, hogy az évtizedek alatt világszerte kialakult, a pénzintézetek kockázatát csökkentő folyósítási feltételrendszert az új intézmény egy tollvonással ellehetetleníti. A beruházók és a vállalkozók is bírálták az adminisztrációs terheket növelő és a beruházásokat megdrágító új intézményt, amelyet többször működésképtelennek minősítettek.
A jogtechnikai kritikák fő érve, hogy a jogalkotó a polgári jog alapvető szabályait felrúgva a jogszabályi hierarchiában a Ptk.-nál alacsonyabb rangú jogszabályban egy olyan szabályozást kényszerít rá a felekre, amellyel csorbítja a szerződéskötési autonómiát. Teszi mindezt úgy, hogy a jogszabályszöveg rendszerszinten megjelenő hibákat, hiányosságokat is tartalmaz. A jogszabály alapos átolvasása után egy olyan rendszer képe tárul elénk, amely egy rendkívül leegyszerűsített logikai modellre épül, azonban a jogalkotó e modellt nem alakítja az ingatlanfejlesztési gyakorlatban alkalmazott jogintézményekhez és gazdálkodási követelményekhez, illetve az új intézményt a jogalkotó nem helyezte el a polgári jogi szabályrendszerben. Az új szabályok nincsenek figyelemmel sem az adó-, sem a felszámolási szabályokra, nem rendezik a szerződéses biztosítékok alkalmazásának kérdését. Nem kezelik azt a gyakran előforduló esetet, amikor a szerződéses ár az építési folyamat során változik. Ráadásul amennyiben egy alvállalkozó és annak alvállalkozója között vita keletkezik a fizetendő összeg tekintetében, úgy a vitatott összeget mind a fedezetkezelő, mind a közvetlenül a vitás felek felett elhelyezkedő vállalkozó is köteles visszatartani, mely rendelkezéssel a jogszabály kétszer vonja ki ugyanazt a fedezeti összeget a rendszerből.
A gazdasági válság árnyékában talán nem tűnik sürgetőnek a hibák kijavítása, hiszen új fejlesztések alig indultak meg, azonban több mint aggasztó, hogy a projekthitelezéssel foglalkozó bankok ilyen szolgáltatást nem is indítottak. A jogszabályt körülölelő bizonytalanság azzal járhat, hogy az új rendszer a teljes ingatlanfejlesztési üzletágat ellehetetleníti.
A jogszabály-módosítás tényéből akár arra is következtethetnénk, hogy a jogalkotó a hibákat önkéntelenül elismerte és javítani próbálta. A módosítás szövegéből azonban kiderül: a piaci szereplők kifogásait a jogalkotó nem vette kellő mélységében figyelembe, és megelégedett a kozmetikai javítások átvezetésével, illetve néhány, a közbeszerzési eljárásokban felmerült gyakorlati kérdés megválaszolásával. A távozó adminisztráció azonban adós maradt a rendszer újragondolásával és a fedezetkezelői intézménynek a gazdasági szabályozórendszer egyéb szabályaihoz történő illesztésével – ez a felálló új kormány feladata lesz, ha egyáltalán felvállalja a fedezetkezelői gondolat továbbvitelét.
A fentiek alapján elmondható, hogy a kapkodva megszületett és máris módosításra szorult fedezetkezelői intézmény magánszférára oktrojálása valóban átgondolásra érdemesnek, elhalasztása pedig célszerűnek látszik. Így a gyakorlatban, a közbeszerzéseken kipróbált projektek tapasztalataiból okulva a későbbiekben egy valóban életképes és minden piaci szereplő által támogatott rendszer jöhetne létre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.