A 2008-as pénzügyi válság után a G20 csoport megmutatta képességét a zavarok és a globális bővülést hátráltató feltételek kezelésére. Ezen előzmények alapján a szöuli csúcs a G20 számára amolyan lakmuszpróba lesz: meg tudja-e szilárdítani kiemelt fórumként a szerepét, amelyet a nemzetközi gazdasági együttműködés előmozdításában játszik. Különösen fontos, hogy a csoport fenntartsa a pozitív lendületet, vigyék sikerre a szöuli csúcs rendezvényét, és ezáltal fokozzák a csoport legitimitását, illetve hitelességét. Korea a tanácskozás elnökeként keményen dolgozott azért, hogy a kiválóan előkészített napirend alapján folytatandó vita jól fókuszált és hatékony legyen.
A csúcstalálkozó rendkívül fontosnak tartja a korábban vállalt kötelezettségek időarányos teljesítésének a vizsgálatát. A napirend további részei négy fontos gazdaságpolitikai területet ölelnek fel: a makrogazdasági politikai koordinációt az Erős, fenntartható és kiegyensúlyozott növekedés címen hirdetett keretprogramon belül; a nemzetközi pénzügyi intézmények – különösképpen a Nemzetközi Valutaalap – reformját; a pénzügyi szabályozási környezet megújítását; végezetül a kereskedelmet és egyéb feladatokat.
E napirendi pontokban nehezen követhető ügyek szerepelnek, és ez különösen nagy kihívást jelentett. A kérdések előkészítésében és a csúcstalálkozó elé vitelében a koreai kormány ennek ellenére jelentős haladást ért el, így a G20-vezetők várhatóan újabb keretprogramot tudnak elfogadni. Tekintettel az adott pontok fontosságára, bármely elérhető megállapodás egy új gazdasági rend kezdetét jelentheti.
A fentieken túlmenően a szöuli csúcs várhatóan új perspektívát is nyit a G20 csoport számára. Korea azon munkálkodott, hogy a Fejlesztés és a Globális pénzügyi biztonsági háló címek alatt új pontok is kerüljenek a tanácskozás napirendjére, elsősorban a feltörekvő és a fejlődő világ politikai prioritásait tükrözve. Ezek az új témák a teljes napirendnek akár 30-40 százalékát is kitehetik, főleg a G20 csoporton és a fejlett ipari államok körén kívül álló országok törekvéseinek megfelelően. E napirendi pontok sikeres megjelenítésével tovább lehet növelni a G20-fórum hitelességét és legitimitását.
A globális pénzügyi biztonsági háló létrehozatalát és megerősítését célzó terv fontosságát lehetetlen túlhangsúlyozni, különösen a kisebb országok tekintetében. Ilyen globális biztosítási-biztonsági séma kimunkálásának hiánya a feltörekvő és a fejlődő államokat továbbra is arra készteti, hogy tetemes külső tartalékokat halmozzanak fel – amolyan önbiztosítás formájában – a volatilis tőkeáramlás hatásainak kivédésére. Ez pedig éppen szembemenne a globális egyensúlyhiány kiegyenlítésének céljaival.
E tekintetben bátorítónak tartják annak a globális pénzügyi biztonsági rendszernek a tervét, amelyet Korea kezdeményezett a Nemzetközi Valutaalappal együttműködve. Az IMF emellett vizsgálja annak az intézkedéssorozatnak a tervét, amely globális stabilizációs mechanizmus néven vált ismertté, és elemzi ennek kapcsolatát a regionális pénzügyi mentőmechanizmusokkal.
A fenntartható, globális gazdasági növekedésre addig gondolni sem lehet, amíg a fejlődés- és a fejlettségbeli szintek között növekszik a szakadék. A G20 csoport emiatt olyan intézkedésekre összpontosít majd, amelyek előmozdítják a valódi fejlődést, és javítják az erre való alkalmasságot, akár a magán, akár a közületi szektorban. Az ebből a célból felállított munkacsoport számottevő haladást ért el azoknak a többéves akcióterveknek a kidolgozásában, amelyekre a G20 legutóbbi, torontói tanácskozásán kapott felhatalmazást. A csoport eme törekvésének előmozdításában Korea várhatóan kiemelkedő szerepet játszik, és számos fejlődő állam vonhat le hasznos tanulságokat azokból a sikerekből és kudarcokból, amelyekre a szöuli vezetés első kézből tudott szert tenni. A fejlesztés terén fenntartott egyedi pozícióinál fogva Korea egyúttal értékes áthidaló szerepet is el tud látni a fejlett gazdaságok, illetve a fejlődő és a feltörekvő világ között.
Bár a G20 adja a globális GDP több mint 85 százalékát, és itt él a világ lakosságának kétharmada, a csoportból mégis kimaradt számos fejlődő és feltörekvő állam. Ha a G20 ezek körében legitimebbé és hitelesebbé szeretne válni a globális gazdaság irányító testületének szerepkörében, akkor a viták során megfelelően kell képviselnie a távol lévőket. A házigazda szerepét betöltő Korea emiatt széles körű tájékoztatást folytatott a csoportba nem tartozó államok körében, különféle regionális és nemzetközi szervezetek révén.
Végezetül meg kell jegyeznünk, hogy a G20 intézményesítésének témája komolyan felvetődik a csoport vezetői között. Talán szükségtelen kijelenteni, az egyre mélyülő glo-balizáció keretei között egyetlen ország vagy régió sem tud elszigetelten prosperálni, és egyetlen komolyabb pénzügyi vagy gazdasági ügyet sem lehet globális koordináció nélkül kezelni. A kérdés tehát az, mi más lehetőségünk van. Talán a G8 vagy a G192? Az eddigi eredmények alapján a G20 látszik a legjobb alternatívának. Ennek fényében az tűnik a csoport előtt álló legfontosabb feladatnak, hogy megerősítse önmagát a világgazdaság informális és globális irányító testületének szerepében.
A szerző a Koreai Köztársaság magyarországi nagykövete
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.