Az egyik ilyen, az egész energetikai ágazatot alapvetően érintő probléma a szabályozói környezet jelenlegi kiszámíthatatlansága. Alig született meg ugyanis az év végén a KÁT rendszerének meghosszabbítására vonatkozó kompromisszumos megoldás, néhány héttel később máris olyan politikai botránykővé vált, ami kimondottan is a KÁT gyors megszüntetését vetítette előre. Ami pedig a legnagyobb – még a gazdaságilag indokolatlan támogatások kifizetésénél is nagyságrendekkel súlyosabb – kárt okozhatja ennek az ágazatnak, az éppen az át nem gondolt irányzatok gyors váltogatása, a rövid és a hosszú távú tervezhetőség hiánya.
Az energetikai ágazat rendkívül tőkeigényes, hosszú távú megtérülésekkel működő gazdasági szektor. Egy energetikai beruházásnál az engedélyezési és tervezési folyamatok egy kisebb erőmű esetében is legalább 2-3 évet vesznek igénybe, de nagyobb projekt esetében nem ritka az öt évet meghaladó átfutás sem – a két új paksi blokk beüzemelése például legalább egy évtizedes folyamat végén történhet meg. Ez alatt az időszak alatt egy ilyen beruházás csak költségeket termel, a megtérülés pedig a projekt megvalósítását követően is csak hosszú évek múlva várható.
Ebből következik, hogy amennyiben akár a beruházó, akár a finanszírozó az alapesetben is meglévő piaci bizonytalanságok mellett a szabályozói környezet kiszámíthatatlanságával is szembesül, a kockázatok kezelhetetlen szintje miatt igen nagy eséllyel eláll a beruházástól, fejlesztéstől. Próbáljunk csak meg több évtizedes időszakra szóló üzleti tervet készíteni úgy, hogy az alapvető paraméterek is gyorsan – ad abszurdum – hónapról hónapra megváltozhatnak! Ilyen környezetben a KÁT megtartása (a kapcsolt hő támogatásának formájában) egyik alapvető feltétele annak, hogy a bankok tervezhető árbevétellel tudjanak kalkulálni például egy az energiafelhasználás hatékonyságát javító projekt kapcsán. Magyarul, hogy egyáltalán szóba álljanak az adott beruházóval. Ezen túlmenően azonban – ha fenn akarjuk tartani az egész energiarendszerünk működésének biztonságát – komoly megfontoltságot követel a játékszabályok bármilyen módosítása, hogy azok hosszú távon, kiszámíthatóan töltsék be funkciójukat.
A másik szempont, amit fontosnak tartok hangsúlyozni, a megújuló energiatermelés kérdésköre, akkor is, ha az utóbbi hetekben főként a keresztfinanszírozás és a távhő díjának limitálása került a figyelem középpontjába. A KÁT elsődleges célkitűzése ugyanis 2003-as bevezetésekor a hosszabb megtérülési idejű megújulóenergia-termelés ösztönzése volt. Az a tény, hogy azóta e források közel háromnegyede a kogenerációs, áramot és hőt egyaránt termelő, legnagyobb részt fosszilis tüzelőanyaggal működő erőművek támogatására ment el, csak azt mutatja, hogy a piaci szereplők ezen a területen is hajlamosak a kisebb ellenállás felé elmozdulni. A KÁT felvetődött megszüntetése azonban a fürdővízzel együtt a gyereket is kiöntötte volna.
A megújulószektor támogatása az egész fejlett világban bevett gyakorlat, ami nagymértékben elősegíti a környezetbarát energiaforrások mind szélesebb körű elterjedését. Az Európai Unió minden tagállama vállalásokat fogalmazott meg a megújuló energiaforrások részarányára vonatkozóan. Magyarország ennek megfelelően a 2010 végére elkészített megújuló energia cselekvési tervében 2020-ra a zöldenergia arányát 14,65 százalékban jelölte meg. Mindettől azonban még igen messze vagyunk: jelenleg a 6 százalékot is alig éri el ez az érték. Ráadásul a továbblépést ezen a területen nem csupán a KÁT körüli bizonytalanság, hanem további komoly tényezők is nehezítik.
Az egyik legfontosabb probléma, hogy mostanáig nem tisztázódott pontosan, mi is számít zölderőműnek. Az érvényes uniós szabályozás szerint a faaprítékot égető erőművek is ebbe a kategóriába tartoznak. Azonban az előbb említett kisebb ellenállás felé mozdulás elve itt is világosan nyomon követhető: jelenleg a megújuló áram több mint fele ilyen forrásból származik. Nyilvánvaló, hogy ez a gyakorlat valamilyen változtatásra szorul, hiszen a fa égetése – a nem kellően ellenőrzött fakitermelésen keresztül – akár komoly környezeti károkat is okozhat.
Egy szigorúbb korlátozás azonban egy csapásra jelentős visszaesést eredményezhet a hazai megújuló energia részarányában, még távolabbra lökve az amúgy is igen ambiciózus célkitűzést. A megújuló energiatermelés területén az első lépés tehát az erőforrások pontos definiálása, ezt kell követnie belátható határidőn belül a végleges, szintén legalább egy évtizedre vonatkozó támogatási elveknek. Nagyon pozitív lépésként értékelhető, hogy a kormány ennek a rendszernek a kidolgozására a szakmai szövetségek bevonásával kíván az idei év folyamán sort keríteni. A nyugat-európai példák azt mutatják, hogy a KÁT-hoz hasonló fix áras rendszerek bevezetése igen hatékony ösztönzési forma, a jelenlegi gyakorlattól tehát gyökeresen eltérni valószínűleg nem érdemes. Megfontolandó még annak az egyes országokban működő, bár kissé más filozófiát tükröző gyakorlatnak az alkalmazása is, hogy a zöldáramot termelők is a szabad piacon értékesítenek, ugyanakkor esetükben a kormányzat egy bizonyos prémiummal egészíti ki árbevételüket.
Az új támogatási rendszer kialakításáig továbbra is a jelenlegi szisztéma érvényesül, ez egyfelől bizonyára számos beruházás késedelmét okozza. Másfelől azonban megteremti annak az esélyét, hogy körültekintő, átgondolt szabályozással új lendületet kaphat ez a terület, megfelelő feltételeket teremtve az évtized végére kitűzött célok teljesítéséhez.
A szerző a BDO Magyarország partnere, pénzügyi tanácsadási igazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.