A nemzetközi statisztikák által is egyértelműen igazolt, hogy a hazai háztartások energiakiadásai – beleértve az üzemanyagokat is – a teljes lakossági költésen belül nagyon magas: az Európai Unió átlagos arányának közel kétszerese, miközben a naturáliában mért energiafelhasználás az EU27 fogyasztásának csupán kétharmada. A kényes társadalmi problémára megoldást kínáló válaszok azonban tárgyilagos elemzést feltételeznek. Fontos tisztázni, hogy a rövid távon nehezen feloldható helyzet kialakulását milyen tényezők alakították.
Kézenfekvőnek tűnik, de az elfogulatlan elemzések nem igazolják azt a napjainkban általánosnak elfogadott politikai értékelést, hogy a lakosságot megnyomorító rezsiköltségeket az energiaszektort uraló nemzetközi monopóliumok indokolatlan, extraprofitot eredményező árai okozzák. A többé-kevésbé szakmailag megbízható statisztikák alapján a három meghatározó jelentőségű energiahordozó – az áram, a gáz és az üzemanyagok – hazai fogyasztói árai az EU27 átlagának felel meg. Az esetenként magasabb hazai energiaárak mögött az átlagosnál gyakran magasabb költségvetési bevételeket jelentő adóterhek állnak. Azt sem szabad elfelejteni, hogy a forintban kifejezett költségek alakulását nemcsak az energiahordozók világpiaci árának változása mozgatja, hanem igen fontos tényezője a dollár forintban mért árfolyamának alakulása is. A forint árfolyamának gyengülése vagy erősödése többek között a hazai gazdaságpolitika hitelességének fokmérője, és az elmúlt néhány hónapban a forint gyengülése nagyobb hatással volt a hazai energiaköltségekre, mint a tőzsdei árak változása.
A villamos energia hazai árát nemcsak a valós költségek, hanem bizonyos szereplők jelentős és gyakran indokolatlan támogatása is emeli, továbbá a versenyképtelen egységek működtetése, illetve bizonyos fogyasztók kedvezményezettsége. Ha figyelembe vesszük, hogy a hazai erőmű- és hálózati rendszer korszerűsége, hatékonysága inkább az EU-átlag alatt van, a hazai piac mérete pedig nem kínál komparatív előnyöket, akkor az EU27 átlagához simuló hazai energiaárak aligha tartalmaznak irreálisnak minősíthető extraprofitokat. Az árak megítélésénél figyelemmel kell lenni, hogy a hazai energiaszektor gyors ütemű fejlesztése és strukturális átrendezése részben az EU környezetvédelmi követelményei, részben a versenyképességi igények miatt halaszthatatlan feladat, másrészt az utóbbi idők intézkedései – Robin Hood-adó, válságadó, ármoratórium – az eddigi jövedelmezőséget drasztikusan csökkentették. Mindezekből következően az esetleges árbefagyasztásból adódó többletköltségeket a hazai szektor aligha képes elviselni: pontosabban a halaszthatatlan modernizáció súlyos hátrányt szenved.
Mindezek alapján aligha feltételezhető, hogy a kiugróan magas hazai rezsiköltségarányok abból fakadnak, hogy az energiaárak eltérnek a világpiaci költségektől. Sokkal inkább magyarázható a mutató másik tényezőjével, a lakossági jövedelmek alacsony szintjével.
Politikai döntéssel a hazai energiaárak rögzíthetők ugyan, de a világpiaci árak növekedéséből adódó költségek nemzetgazdasági szinten kérlelhetetlenül jelentkeznek. A lakossági rezsikiadások esetleges befagyasztása valószínűleg az üzleti szféra ma még piaci hatásokra épülő energiaárait fogja megemelni. A romló nemzetközi versenyképesség a növekedés, a foglalkoztatás, valamint az üzleti és a lakossági jövedelmek csökkenését hozhatja. A lakossági jövedelmek visszaesése pedig még változatlan energiaárak esetében is a rezsiköltségek arányának növekedését eredményezheti. Remélem, az új, magyaros gazdaságpolitika hívei sem gondolhatják komolyan, hogy – a rezsiköltségek esetleges befagyasztásához hasonlóan – politikai akarattal a lakossági jövedelmek is könnyűszerrel megduplázhatók.
A szerző a GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.