Az otthon legtöbbünk fejében saját ingatlantulajdont jelent, jól bizonyítja ezt az évek óta 90 százalék felett álló tulajdonosi arány a hazai lakóingatlan-piacon. A válságot megelőző időszakban sokan vállaltak rendszeres havi kiadásokat hiteltörlesztő részletek formájában „saját” otthonuk tulajdonjogának megszerzéséért. A többség az akkor még ártalmatlannak tűnő árfolyamkockázatot is vállalta a tulajdonba kerüléshez. Lényegesen kevesebben voltak azok, akik az otthonteremtés rendszeres havi kiadásait bérleti díj formájában fizették, és a tulajdonjog helyett bérleti joggal is „beérték”. Ennek hátterében szerteágazó indokok állnak.
A bérlakásrendszer hiányára a lakáshitelükkel késedelembe esett adósok helyzete jól rávilágít. Igazságtalan lenne azonban azt gondolnunk, hogy azok, akik fizetési nehézségeik miatt ingatlanuk eladására kényszerülnek – akár önszántukból, akár a bankkal közös értékesítés során, akár a tervezett eszközkezelőn keresztül – és további lakhatásukat bérlakásban oldják meg, „túlvállalták” magukat, és eleve bérletben kellett volna gondolkodniuk. Fizetési nehézségeik nem csak az önként vállalt árfolyamkockázatból adódnak, az országkockázatból származó növekvő kamatfelár, jövedelmi helyzetük romlása, a munkanélküliség növekedése részben saját hibájukon kívül rontotta fizetőképességüket. Az azonban tény, hogy egy jól működő bérlakásrendszerben többen tudták volna otthonteremtési vágyaikat jóval kisebb kockázatok, alacsonyabb havi költségek mellett megvalósítani.
A stratégiában szereplő bérlakásfejlesztések jó választ adhatnak erre a kérdésre, stimulálhatják az építőipart, illetve a fejlesztői aktivitást. A rendszer kialakításakor a minőségi követelmények mellett a bérlakások iránti kereslet területi eloszlását is figyelembe kell venni. Az ipart telepítő cégekhez kapcsolni a bérlakásépítéseket jó ötlet, de a hosszabb megtérülési időszak és az állami támogatások miatt az ipar kitelepülésével is számolni kell, ez a csak egy vagy két ipartelepítőhöz kötődő bérlakásépítéseket kockázatossá teheti.
A bérlakáskereslet területi megoszlásának és a lakások minőségének a kérdése az adósmentő koncepcióban szereplő eszközkezelő kapcsán is felmerül. Leegyszerűsítve: az állam az eszközkezelőben egy kényszer-bérlakásvásárlási programot végez majd, ahol az ingatlanok kiválasztása nem a fenti szempontok alapján, hanem a korábbi tulajdonosok szociális helyzete szerint történik majd. Kérdéses, hogy ez a program mennyi forrást szív el a bérlakásfejlesztések támogatásától. Az is a jövőben dől el, hogy az otthonukban tulajdonosból bérlővé átlépő lakók hány százaléka tudja megvásárolni ismét a tulajdonjogát az eredeti vagy egy másik ingatlanban, és hány százalékuk marad hosszú távon bérlő.
A kérdés tehát adott: beindul-e a bérlakáskultúra kialakulása, el tudják-e képzelni akár egész generációk, hogy otthonukat bérelve és nem tulajdonolva élik le életüket? Ez a változás – ha tényleg megvalósul – nem egyik napról a másikra fog végbemenni, szükség van minőségi bérlakásépítésen túl támogatási rendszerre, a hosszú távú lakásbérlést lehetővé tevő keretrendszerre. Ezek önmagukban azonban nem indítják be a változást, a gondolkodásmódunknak és értékrendünknek is át kell alakulnia. Gyökeres változásra, a tulajdonosi arány jelentős megcsappanására nem is feltétlenül van szükség, hiszen egy jól működő bérlakásrendszer és -kultúra jó előszobát biztosíthatna az otthontulajdonlás számára, amelyből kisebb kockázatokkal és arányosan kisebb terheket vállalva lehetne továbblépni. Ebben érdemes mindannyiunknak gondolkodni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.