Sok mindent gondolhatunk a magyar gazdaság mai állapotáról, az azonban vitathatatlan, hogy az ország pozitív növekedési pályára állt. A frissen napvilágot látott külkereskedelmi adatok megerősítik, hogy az export továbbra is erőteljesen bővül, a külkereskedelmi többlet az idén várhatóan új rekordot ér el. Csakhogy eközben a belső piactól függő szektorok továbbra is legfeljebb stagnálásra utaló jeleket mutatnak. Az építőipar mélyrepülése még nem ért véget, a közösségi szolgáltatások a kényszerű államháztartási kiigazítás legújabb hullámának következményeit nyögik, és egyelőre a különféle piaci szolgáltató ágazatok élénkülése is bizonytalan. A magyar gazdaság duális jellege ma szembeötlőbb, mint valaha: a feldolgozóipar néhány kiemelkedően teljesítő, exportorientált szektorát leszámítva a termelő és a szolgáltató ágazatok túlnyomó többsége még mindig szűkülő piaci lehetőségeket tapasztal. A belső piaci problémákhoz a devizahitelezés következményei is hozzáadódnak, hiszen a hitelnyújtó pénzügyi intézmények szigora mellett a lakosság új keletű óvatossága is visszafogja a hitelezést és a fogyasztói keresletet.
Az immár ötödik éve nyomott belső keresleti viszonyok mellett nem meglepő, hogy kiéleződtek a társadalmi feszültségek. Bár nemzetközi összevetésben a magyar társadalomban mérhető jövedelmi egyenlőtlenségek nem kiugróan nagyok, a hazai lakosság úgy véli, hogy Magyarország az Európai Unió egyik legpolarizáltabb országa jövedelmileg – miközben a Tárki vizsgálatai rámutatnak, hogy Európában a magyar lakosság képviseli az egyik legkevésbé megengedő attitűdöt a jövedelmi különbségekkel kapcsolatban. Mindez arra utal, hogy számunkra a növekedés társadalmi hatásainak kutatása nem puszta teoretikus érdekesség, hanem gazdaság- és társadalompolitikai szempontból is kiemelt fontosságú. Nem véletlen, hogy az Európai Bizottság tavaly tavasszal közzétett hosszú távú növekedési koncepciója, az Európa 2020 stratégia fókuszában is a „befogadó” növekedés áll, és az öt kiemelt cél közül három (a foglalkoztatás emeléséről, az iskolai lemorzsolódás, illetve a szegénységi küszöb alatt élők arányának jelentős csökkentéséről) a növekedés szerkezetére, társadalmi hatásaira vonatkozik.
Ha a közelmúlt társadalmi hatásaiban kedvező szerkezetű növekedési programjait keressük, célszerű azonban a szokásos referenciapontokon túlra tekintenünk. Magyarország számára – mások mellett – Latin-Amerika, mindenekelőtt Brazília tapasztalatai lehetnek relevánsak. A hazai közvélemény egy része számára bizonyára meglepő, hogy az inflá-
ciós várakozások letörése és a normális hétköznapi életkörülményeket lehetővé tevő infrastrukturális fejlesztések mellett a központilag támogatott hitelezési programok hatásai is egyértelműen kimutathatók abban, hogy a brazil gazdasági növekedés társadalmi következményei alapvetően megváltoztak. A korábbi évtizedekben Brazília gazdasági növekedése jellemzően az egyenlőtlenségek és a szegénységi küszöb alatt élők arányának bővülésével járt együtt, az ezredforduló óta viszont a szegénység jelentős mérséklődését is magával hozta. A szegénybarát növekedés átfogó, szakterületenként öszszehangolt gazdaságpolitikát kívánt, amelyben az anyagi életkörülmények, a megfelelő infrastrukturális környezet biztosítása mellett a közoktatás megerősítése és a lakhatást, illetve vállalkozást segítő mikrohitelprogramok célzottsága, a jogosultak motiváltságának növelése egyaránt szerepet játszott. A kevésbé iskolázott társadalmi csoportok munkaerő-piaci részvétele látványosan megnőtt, és az őket nagyobb arányban foglalkoztató helyi szolgáltató vállalkozások is dinamizálódtak. A brazil tapasztalatok tehát arra utalnak, hogy kifejezetten nehéz örökséggel terhelten is lehetséges szegénybarát növekedés. Miért ne sikerülhetne ez Magyarországon is?
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.