Három éven belül másodszor kell utólag több 100 millió forinttal kipótolni a Forma–1 Magyar Nagydíj támogatására a költségvetésben elkülönített összeget. Tavalyelőtt 1,3 milliárd, az idén 500 millió forintot volt kénytelen a kormányzat átcsoportosítani a költségvetési tartalék terhére.
Az elszámolás azért tűnhet igencsak meglepőnek, mert a Forma–1 állami forrásigénye előre ismert. Az állam a rendezés lehetőségéért járó jogdíj megfizetésével támogatja a Forma–1-es versenyhétvégét, ennek összegét pedig szerződésben rögzítették.
Az F1 szervezéséért felelős, Bernie Ecclestone vezette cégcsoportnak (továbbiakban FOM) fizetendő összegről még Medgyessy Péter állapodott meg a jogtulajdonossal: 2002-ben Magyarország valamivel több mint 10 millió dollárt fizetett a rendezés lehetőségéért. A jogdíj az ezt követő tíz esztendőben évi 10 százalékkal emelkedett, az idén pedig további 7,5 százalékkal nő.
Ezek alapján előre lehetett tudni, hogy 2012-ben 26,11 millió dollárral kell majd támogatni a magyar futamot a kormányzatnak, a költségvetésben a most számolt tényleges összegnél mégis félmilliárd forinttal kevesebbel kalkuláltak. Persze takarózhat a kabinet – ahogy tette is – azzal, hogy a forint gyengélkedése miatt keletkezett a félmilliárdos hiány, ez azonban igen gyenge lábakon álló magyarázat, hiszen az árfolyamkockázat kivédésére akad néhány piaci eszköz.
Ennek fényében a devizapiaci folyamatokkal magyarázni a bizonyítványt még akkor sem túl szerencsés, ha a kormányzat nem köt határidős ügyleteket, hiszen a kabinet és a FOM közötti szerződésnek van egy harmadik szereplője, a Hungaroring Sport Zrt., amely minden bizonnyal átvállalhatná ezt a feladatot az államtól.
Érdemes persze megjegyezni, hogy a 2002-es megállapodás óta hazánk inkább nyert az árfolyamok alakulásán, 2009-ig ugyanis a forint folyamatosan erősödött a dollárhoz képest. Így fordulhatott elő, hogy az aktuális szerződés első hét évében hazai devizában alig változott az állami támogatás mértéke, sőt 2008-ban alacsonyabb volt a dotáció, mint hat esztendővel korábban. A gazdasági válság azonban komoly fordulatot hozott, s a forint rohamos leértékelődésével párhuzamosan a támogatás mértéke is jelentősen emelkedett. Az előző két évben a Magyar Nagydíj mintegy kétmilliárd forinttal többel terhelte meg a büdzsét, mint 2008-ban, az idén pedig már több mint a duplája lehet a támogatás a krízis előtti szintnek (jelenlegi árfolyamon számolva 2012-ben 5,81 milliárdos tétellel számolhatunk, szemben a 2008-as 2,73 milliárddal).
A drasztikus emelkedés következtében sokakban jogosan merült fel, vajon ilyen feltételek mellett is megéri-e hazánknak Forma–1-es versenyhétvégét szervezni. A szerződő felek – a kontraktus titoktartási záradékára hivatkozva – sokáig semmilyen adatot nem közöltek a hazai futam gazdasági hatásairól, noha az ezredforduló óta több tanulmány is készült ennek felmérésre. Tavaly aztán megtört a jég, és a Hungaroring Sport Zrt. a legfrissebb elemzés néhány sarokszámát közzétette.
A tanulmány a viszonylag jól számszerűsíthető F1-generálta többlet-adóbevételt 6,3 milliárd forintra becsülte, míg az egyéb – nem nevesített – bevételeket hét-, a futam reklámértékét pedig hatmilliárdra taksálta.
Az elemzés részleteit ugyan nem hozták nyilvánosságra, a közölt adatok – különösen az adóbevételre vonatkozók – azonban az F1 miatt hazánkba érkező turisták száma és költési hajlandósága alapján hihetőnek tűnnek (ezekről egyébként a Magyar Turizmus Zrt. készít rendszeres felmérést). Ennek fényében tehát úgy fest, hogy a Forma–1 állami támogatása gazdasági szempontból nehezen támadható, így már csak az a kérdés, vajon egy előre megadott összegnél miért van szükség több százmilliós pótlásokra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.