A várakozásoknak megfelelő konvergenciatervet kaptunk kézbe a hét elején: a benne lévő intézkedések betömik azt a rést, amely az idén és jövőre a költségvetés bevételei és kiadásai között tátong. Olyan újszerű elemeket is tartalmaz, amelyek nem képezték részét korábban a közgondolkodásnak.
Mindez pozitívumként és negatívumként egyaránt latba eshet a hamarosan kezdődő, a Nemzetközi Valutaalappal és az Európai Unióval folytatandó hiteltárgyalásokon. Nem valószínű, hogy a nemzetközi szervezetek további szigort várnának el, figyelembe véve a gazdaság aktuális helyzetét. Csak sejteni lehet ugyanakkor, hogy az IMF egy teljesen más összetételű csomagot képzelt el az asztalra. Ha ehhez makacsul ragaszkodni fognak a hitelkerettel kapcsolatos kondíciók megtárgyalása során, akkor a ma ismert terv füstbe mehet, még mielőtt a következő évi költségvetés a parlament elé kerülne.
A terv további jellegzetessége, hogy az éppen előttünk álló feladat megoldására koncentrál, viszonylag felületesen bánik a hosszú távú szerkezeti átalakítások felvezetésével. Néhány adat érdekes megvilágításba helyezi a csomagot. Lényegében az első (és sok esetben utolsó) dolog, amit az elemző vagy befektető megnéz ilyen esetben, az a programon belül az adó- és kiadási intézkedéseknek az aránya. A másik átfogó mutató, hogy miként alakul az intézkedések fényében a teljes adóbevétel és a teljes költségvetési kiadás megtermelt jövedelemhez viszonyított aránya. Mindkettő érdekes eredményekre vezet.
Az adóemelésekből tervezett bevételek a legfrissebbkonvergenciajelentésben a teljes hatás 70-75 százalékát teszik ki, ezek mellett eltörpül a kiadásokon végrehajtott spórolás. Nyilvánvaló, hogy a végső célt, a gazdasági növekedést, fejlődést nem kizárólag vagy nem elsődlegesen vaskos költségvetési tízmillárdok lefaragása fogja elhozni. Sőt még az sem igaz – látva a skandináv gazdaságok elmúlt évtizedeit –, hogy a kisebb állam egyértelműen elvezet a nagyobb gazdasági aktivitáshoz. Mégis: van néhány terület, ahol a magyar költségvetés ma jóval többet költ, mint hasonló fejlettségű régióbéli társai, tehát bőkezű vagy pazarol. Ilyen az államigazgatás, és ilyenek a nyugdíjak. Mindkét terület alkalmas volna arra, hogy a költségvetési gondokat huzamosan kezelni tudja.
Ezekkel a kézenfekvő lehetőségekkel viszonylag nagyvonalúan bánik a kormány ebben a jelentésben. A nyugdíjak esetében sovány magyarázat lehet, hogy az egyes számú, tavaly bemutatott Széll Kálmán-terv már tartalmazott a rendszert érintő megtakarításokat. Az államigazgatás esetében azonban sem a legutóbbi, decemberi intézkedések, sem a legfrissebb konvergenciariport nem számszerűsített, nem vezetett le olyan konszolidációt, amely hihetően, tartósan és transzparensen alacsonyabb kiadásokat eredményezne. Bár egy éve is és most is számoltak a program készítői megtakarításokkal a minisztériumok költségvetésében, azok csak akkor lehetnek tartósak, ha nem változatlan szerkezetben működtetik tovább az állam gépezetét.
Ellenkező esetben az általános fogyókúrának kiéleződő feszültségek, fellángoló bérkövetelések, hanyatló szolgáltatási színvonal lesz a következménye (ezek ismerősek a hírekből). Valamint az, hogy a csomag készítői által mégoly sziklaszilárdan hitt megtakarításokat is csak hümmögéssel és kétkedéssel fogadja a közvélemény. Azért is szükség volna egy ilyen program kidolgozására, hogy megtörjük a két éve kialakult trendet: a konvergenciajelentések adatai szerint az államháztartás adóbevételei a GDP arányában a 2010-es 37,8 százalékról ez évre várhatóan 38,2 százalékra emelkednek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.