Az utóbbi években gombamód szaporodtak azon vállalkozások, amelyek az egyre egyszerűbb feltételekkel megjelenő támogatási lehetőségek megpályázására specializálódnak. Különösen igaz ez a 2011-ben megjelent „Mikrovállalkozások fejlesztése” című kiírásra, amely korábban soha nem tapasztalt módon engedi a vállalkozások ingatlanvásárlási beruházásainak támogatását. Ez a tender sok szerencsevadászt vonzott, aki számtalan etikai vagy – sok esetben – büntetőjogi vétséget követett el. Mivel a pályázati kiírás Budapest és Pest megye kivételével az ország többi régiójában még mindig nyitva van, ezért úgy vélem, érdemes felhívni a gyanútlan pályázók figyelmét arra, milyen jelek utalnak arra, ha ilyennel van dolgunk.
Az első és legfontosabb: a pályázatíró nem vállalja a pályázat utánkövetését. A szakmát helyesebb lenne pályázati tanácsadásnak, nem pedig pályázatírásnak nevezni. A pályázat megírása és megnyerése mellett ugyanis legalább olyan fontos a nyertes pályázattal való elszámolás. Ez pedig sajnos nem mindig egyszerű. Egy komoly hiba itt súlyos károkat okozhat, ami különösen igaz az imént említett kiírásnál: ezen ugyanis csak mikrovállalkozások indulhatnak, amelyek számára egy néhány milliós beruházás is a cég teljes vagyonának kockáztatását jelentheti.
Sokszor előfordul, hogy a pályázó, aki abban a reményben megy be a MAG Zrt.-be, hogy a megnyert támogatási összeget akár már másnap átutalják neki, a számlán vagy az adásvételi szerződésen kívül mást nem visz magával. Ilyenkor a helyzet a következő: a pályázatíró megírta a nyertes pályázatot, de utána magára hagyta az ügyfelét, mondván, az elszámolás már gyerekjáték. Ezt persze elhiszi a pályázatok terén még tapasztalatlan cégvezető, majd az első sokk akkor éri, amikor személyesen találkozik a MAG Zrt. ügyfélszolgálati asszisztenseivel. Azt tanácsolom tehát, hogy mindenki messziről kerülje el azokat a tanácsadókat, akik a szerződésben nem vállalják, hogy segítenek a támogatás lehívásában is.
Gyakori eset, hogy a pályázatíró cég azt kéri: fizessen be az ügyfél egy bizonyos összeget, ami a pályázat beadásának „illetéke”. A valóság ezzel szemben az, hogy az Új Széchenyi Terv pályázatain való indulásnak nincs semmiféle illetéke. Ha nem is ezzel a történettel állnak elő, akkor is legyen gyanús, ha túl magas fix díjat kérnek előre, mivel ez egyértelműen arra utal, hogy a pályázatíró nem bízik a sikerben, és nem mer kizárólag sikerdíjat érvényesíteni.
A harmadik komoly etikai vétség a szakmai hozzá nem értés, vagy ami még valószínűbb: a szándékos hozzá nem érteni akarás. Ez érhető tetten azokban az esetekben, amikor az említett, ingatlanvásárlást is lehetővé tevő kiírásban pályázókat a pályázatíró „elfelejti” tájékoztatni arról, hogy nem támogatható olyan lakás megvásárlása, amelyben a cégvezető és családja kíván életvitelszerűen lakni. Ebbe már sokan belebuktak, és egyre inkább kérdéses, megéri-e „kockáztatni”.
Összességében itt is elmondható az, ami minden más szolgáltató üzletág esetében: érdemes a szerződés aláírása vagy az előleg átutalása előtt az általunk kiválasztani szándékozott cégről alaposan informálódni. Egy cégkivonat vagy egy éves beszámoló lekérése ma már 5 percbe sem telik és ingyen van, de nem árt, ha a szolgáltató cég honlappal is rendelkezik, ahol esetleg a referenciáit is megnézhetjük, ne adj’ isten akár fel is hívhatjuk. Röviden: alapos körültekintésre van szükség, hiszen a pályázati pénzek, amelyek rendkívüli előnyökkel kecsegtetnek, időzített bombaként is működhetnek a nem megfelelő hozzáértéssel, felkészültséggel való pályázás esetén.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.