A tudásszállító cégek egymás után gondolják át és fejlesztik kínálatukat, hogy a hallgatók számára időben, árban, minőségben jobb kiszolgálással kedvezzenek. Ezért is terjed gyorsabban az élő virtuális tantermi távoktatás, mint a statikus tartalomra fejlesztett e-tananyag (e-learning). Az újrastruktúrált büdzséket a vállalatok hatékonyabb és tervezhetőbb módon kívánják felhasználni. Így egyre gyakrabban bíznak meg kisebb, rugalmas és a legmodernebb képzési módokat kínáló cégeket.
Változást jelent az is, hogy az oktatások kedvezményezettjei inkább azok, akik jó eredményeket és sikereket tudnak felmutatni. Az új belépőktől már elvárják (de legalábbis előnyként tüntetik fel az álláshirdetésekben), hogy az elterjedt üzlettámogató rendszerek felhasználói szintű ismereteivel bírjanak. Ezért a felsőfokú intézmények a hallgatókért vívott verseny során felveszik a tantervükbe azokat a tárgyakat vesznek fel, melyek ezen kihívásokra készítik fel a hallgatókat.
Az internet is egyre komolyabb hatással van a vállalati oktatási piacra. Nemcsak arra gondolok, hogy kellő időbefektetés mellett komoly mennyiségű tudás érhető el akár videó filmek formájában, hanem arra is, a közösségi oldalakon történő információ megosztással, ajánlásokkal a marketing tevékenység szintén átalakul. Az egymásba kapcsolódó vevő-beszállítói e-hálózatokban pillanatok alatt lecserélhetőek a szállítók, a legjobb ajánlat-tartalom tarolhat a piacon. És a piac nem ismer országhatárokat! Egy szint felett az angol nyelv használata teljesen elfogadott, miért ne vehetne egy cég több száz, vagy akár ezer kilométerről nyújtott oktatási tudást? Miért ne választhatna egy külföldi cég oktatónak angolul kiválóan beszélő magyar szakembereket? A technológia azonban ennél többet is lehetővé tesz.
Az oktató, megfelelően felszerelt irodában vagy dolgozószobájában ülve virtuális tanteremben fogadhatja a bejelentkezőket. Így olyan speciális tanfolyamok is elindulhatnak, melyek egy-egy országban csak minimális számú dolgozót érintenek, és az egy főre eső költségük hagyományos helyi képzés esetén magasabb lenne, mint a rendelkezésére álló keret.
Aki nem vett még részt virtuális tantermi órán, meglepődhet, hogy a hagyományos képzéssel egyenrangú kapcsolatra van lehetőség a tanár és a diák között. Ez a technológia arra is lehetőséget nyújt, hogy akár csak egy-egy fejezetbe csatlakozzon be a távoli érdeklődő, vagy felvett oktatáson menjen végig. Esetleg „last-minute” áron a fél órával később induló tanfolyamba csatlakozzon be. A jövőben az elhangzott tanfolyamok tartalma is kereshetővé válhat, mely segítségével összefüggéseket lesznek képesek az ilyen megoldások prezentálni. Ezzel új fejezet nyílik majd az egyéni igényű oktatások terén.
A valódi piaci értéket adó vállalati oktatások magánerőből történő finanszírozása jelentős anyagi terhet jelenthet. Ugyanakkor igény lenne rá. Nem kizárt, hogy a technológia – igény alapú árazással – erre szintén lehetőséget nyújt majd. Minél többen jelentkeznek egy tanfolyamra, annál kevesebb lesz az egy főre jutó ár. Nemcsak az újonnan regisztrálóknak, de a már korábban jelentkezetteknek is. Ez az árazás pozitív spirált indíthatna be, amelyben minden szereplő nyertes lehet a tudásalapú társadalom fele vezető úton.
Az okos eszközök terjedésével már a virtuális tanulás sem helyhez kötött. Ha például egy kompetenciahiányunkkal a repülőtéren várakozva szembesülünk, akkor az sem elképzelhetetlen, hogy azonnal megkezdjük a szükséges ismeretek pótlását, és mire megérkezünk, el is sajátítjuk azokat.
A legfőbb azonban, hogy a tanulási akarat legyen meg. Ennek hiányában a high-tech eszközök által elérhető tanulás sem vezet sikerre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.