A fiskális és a monetáris politika egyaránt gyorsan reagált a 2007 végén az USA-ban kirobbant pénzügyi válságra. Az alapkamatok – különösen a fejlett országokban – gyorsan lecsökkentek. Mikor nyilvánvalóvá vált, hogy a világ nem csupán gazdasági, de pénzügyi válsággal is szembesül, több kormány a bankok újratőkésítésére készített terveket és gazdaságélénkítő programokat indított. A magánszféra adósságállományának egy része állami kézbe került, a banki kockázat részben országkockázattá alakult.
Amint az egyesült államokbeli bankszektor rekapitalizációját a piac hitelesnek fogadta el, a Fed visszatérhetett eredeti mandátumához, az árstabilitás és a teljes foglalkoztatottság biztosításához. Az eurózónában a banki problémák megoldására hiányoztak az államok feletti lépések, ez volt az egyik döntő tényező, amely az adósságválsághoz vezetett. Az Európai Központi Bankot (EKB) kérték ugyan, hogy lépjen közbe, a túlságosan óvatos politikai döntéshozatal miatt azonban a jegybanki válasz nem volt olyan erőteljes, mint amilyennek várták.
Az EKB nem volt hajlandó az egyes tagállamokat finanszírozni, így kezdetben a banki likviditásra koncentrált. Amikor viszont már az eurózóna integritását is kétségbe vonták, az EKB is feladta az ortodoxiát: Mario Draghi kijelentette, hogy az euró visszafordításával kapcsolatos aggodalmakon alapuló kockázati felár elfogadhatatlan, és bejelentette a feltételekhez kötött korlátlan kötvényvásárlás (Közvetlen Monetáris Tranzankciók, KMT) programját. Azóta a hozam-spreadek jelentősen csökkentek. A kétéves spanyol államkötvények hozama már csak valamivel több mint 200 bázisponttal haladja meg az ugyanilyen lejáratú német papírokét – a tavaly júliusi 700 közeli csúcs után. Olaszországban ugyanez a spread 520 bázispontról csökkent 150 bázispont alá. Ezzel az EKB gyakorlatilag ugyanabba a helyzetbe került, mint a Fed: rendszerszintű kockázatokkal már nem kell küzdenie, így nyugodtabb környezetben irányíthatja a monetáris politikát.
Bár a jegybankok legnagyobb félelme már nem a pénzügyi összeomlás, a jelenlegi ciklikus feltételekben semmi sem nevezhető „normálisnak”. Az Egyesült Államokban a kibocsátási rés három évvel a recesszió után sem akar szűkülni, az Egyesült Királyság és az eurózóna pedig visszacsúszott a recesszióba. A 2012. negyedik negyedévi GDP-becslést ugyan csak február 14-én teszi közzé az Eurostat, a trendet a belga (mínusz 0,1 százalék negyedév/negyedév), a német (mínusz 0,3 százalék) és a spanyol (mínusz 0,7 százalék) becslések már egyértelműen mutatják. A fiskális politika hitelessége érdekében a legtöbb fejlett országban megszorításokat vezettek be, amelyek súlyos terheket raktak a háztartásokra. A keresleti oldalon a kilátások szerények, a kínálati oldalon a többletkapacitás jelent gondot, amelynek következtében nő a munkanélküliség, ami tovább csökkenti a fogyasztók bevételeit. Ezért ha az áfaemelésétől és a nyersanyagok (döntően az energia és az élelmiszerek) árának fluktuációjától eltekintünk, az infláció mérsékelt marad. A jegybankok számára a legnagyobb feladatot tehát az jelenti, hogy újra lelket leheljenek a gazdaságba.
Mivel inflációs nyomás nincs, úgy tűnhet, hogy a jegybankok mozgástere nagy. A fejlett világ jegybankjai viszont már beleütköztek a zéróhoz közeli kamat korlátjába, amelyet több intézmény nemkonvencionális monetáris politikai eszközökkel próbált megkerülni. A Bank of England (BoE), a Bank of Japan (BoJ) és az amerikai Fed mennyiségi lazításba kezdett: mivel a rövid hozamokat nem tudták befolyásolni, a hozamgörbe hosszabb végét kezdték direkt módon befolyásolni hosszú lejáratú államkötvények (a Fed esetében ezen felül még jelzáloglevelek) vásárlásával. Ezekkel az eszközök sem tudták azonban kimenteni a szóban forgó országokat a likviditási csapdából. A jegybankároknak kreatív ötletekkel kellett előhozakodniuk, amilyen például a BoE „Funding for Lending” programja – amelynek célja a bankok hitelezési hajlandóságának erősítése –, vagy azok az eszközök, amelyekkel az inflációs várakozásokat próbálják befolyásolni.
A BoJ nemrégiben 1 százalékról 2 százalékra emelte az inflációs célt. A Fed szintén az inflációs várakozásokat próbálja befolyásolni, amikor leszögezi: amíg a munkanélküliség 6,5 százalék fölött marad, toleránsabb lesz az inflációval szemben. Mark Carney, a BoE következő kormányzója felvetette, hogy a monetáris politika keretrendszerét meg kellene változtatni, és nem inflációs, hanem GDP-célt kellene kijelölni.
A BoJ egyelőre nem jelentette be, milyen eszközökkel támogatja az inflációs cél elérését, és Mark Carney is csak júniusban ül Sir Mervyn King székébe. A múlt heti kamatdöntő ülés után a Fed sem jelentett be új intézkedéseket. A nyíltpiaci bizottság 2012-es jegyzőkönyvei alapján nem lehetnek komoly kétségeink afelől, hogy a tagok a kommunikáció további reformjára készülnek. Így miután a Fed pontosabban meghatározta azokat a feltételeket, amelyek mellett lassítani kezdi a mérlegnövelést. Az EKB minden bizonnyal eljutott már addig a pontig, ameddig német gyökerei alapján eljuthatott – bár fennáll a lehetősége, hogy a KMT ténylegesen elindul, és ha szükséges, a 0,75 százalékos alapkamat is csökkenthető.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.