A letelepedés alapfeltétele, hogy a külföldi magánszemély vagy a tulajdonában álló cég 250 ezer euró értékben vásároljon külön erre a célra kibocsátott magyar államkötvényt, és ezt 5 évig meg is tartsa. Ez a lehetőség számos befektetőt vonzhat Magyarországra, mivel a letelepedési engedély birtokában nem csak Magyarország területére, de a schengeni övezet valamennyi államába is vízummentesen utazhat be a külföldi magánszemély.
Jelenleg Magyarország nem tartozik a kiemelt bevándorlási célországok közé, a tehetősebb harmadik országbeli réteg idáig inkább Nagy-Britanniát, vagy más EGT-ország lehetőségeit preferálta, ahol jelentősen drágábban lehet letelepedési engedélyhez jutni. Magyarország a befektetendő összeg, valamint a földrajzi adottsága miatt is jelentős előnyt élvezhet, és versenybe szállhat más országok – hasonló formában működtetett rendszerei által ajánlott – lehetőségeivel.
Ez a felállás jelentősen változhat, a kérdés csak az, hogy mennyire tudja a magyar kormány vonzóvá tenni a letelepedés feltételeit.
Nem feltétlenül vonzó, ha a jogszabály nem tesz egyértelműen különbséget a hagyományos értelemben vett letelepedés és a nemzetgazdasági érdekből történő letelepedés között. Jelenleg mindkét esetben követelmény, hogy a külföldi állampolgár Magyarország területén állandó lakcímmel rendelkezzen.
Elgondolkodtató az is, hogy az 5 évre kiállított letelepedési engedélyt a hatóság visszavonhatja, amennyiben a tulajdonosa az 5 éves periódus alatt 12 hónapnál hosszabb ideig tartózkodik az Európai Unió területén kívül. A jelenlegi szabályok a személyi jövedelemadó és a társadalombiztosítás szempontjából is egy kalap alá veszik a letelepedés valamennyi fajtáját. A letelepedési engedély kézhezvételével jelenleg a külföldi magyar illetőségűvé válik a személyi jövedelemadó és a társadalombiztosítás vonatkozásában. A jövőre nézve logikus lenne, ha az adóügyi és a társadalombiztosítási illetőséget különböző módon kezelnék. A nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy az említett befektetők abban az országban, ahol életvitelszerűen élnek, már rendelkeznek adó- és társadalombiztosítási illetőséggel. Mivel emellett gondoskodnak arról, hogy nemzetközi egészségbiztosításuk is érvényes legyen, nem vennék igénybe a helyi rendszeren keresztül nyújtott egészségügyi szolgáltatásokat, tehát nyugdíj- vagy egészségbiztosítási járulékfizetési kötelezettségük nem feltétlenül indokolt.
A befektetési célú letelepedés, amennyiben a jogi szabályozás lehetővé teszi, számos olyan befektető érdeklődését is felkeltheti, aki nem feltétlenül szeretne 5 évig egy ország – Magyarország vagy más EU tagállam – területén tartózkodni. Amennyiben nem munkavégzés céljából telepednek le, nem veszélyeztetik sem a helyi, sem az uniós munkaerőpiacot, sőt a befektetési céllal Magyarországra letelepedett külföldiek esetében a munkahelyteremtés lehetőségét sem zárhatjuk ki: mivel hosszabb távú befektetésről beszélünk, előfordulhat, hogy az egyszeri befektetés kapcsán a külföldiek áthelyezik gazdasági tevékenységüket Magyarország területére.
A befektetési célú letelepedési engedély – kedvező jogi szabályozással párosulva – nemcsak a harmadik országbeli állampolgárok részére lehet vonzó, de igen olcsó és jó lehetőség arra is, hogy a magyar kormány a nemzetközi üzletben gondolkodók térképére helyezze Magyarországot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.