A gazdaságban a win-win üzleteket minősítik a felek előnyösnek. Az a jó, ha mindkét fél úgy érzi, jól jár. Az elégedettség, a siker érzete a legjobb doppingszer. S egy lelkes, elégedett ember, vállalat, társadalom még nagyobb teljesítményre képes.
Magyarországon mégsem ez a módszer dívik, például a politika és az üzlet kapcsolatában. A politika diktál, hirtelen kitalál valamit, elhatároz, elfogad, és villámgyorsan törvénybe iktat. Az érintettek meg csak állnak, és csodálkoznak, hogy jé, róluk döntöttek, nélkülük. Fogalmuk sem volt semmiről, és mégis ott a törvénytervezet, majd az elfogadott törvény. Ezt így is lehet?
Lehet. Magyarországon minden megtörténhet. Sok példa van erre, de talán vegyük a legutolsót, a takarékszövetkezeteket érintő változást. Egy hétfői napon, június 24-én úgy egyeztettek a takarékszövetkezetek képviselőivel, hogy nem egyeztettek. Arról ugyanis nem volt szó, ami már másnap ott volt a képviselők asztalán, és két nap múlva a tervezetből törvény is lett. Új alapokon létrejön a takarékszövetkezeti integráció, az ernyőszervezet pedig a Takarékbank lesz. Egységes infrastruktúrával, egységes működési elvekkel. Vagyis úgy dolgoznak majd a szövetkezetek, mint egy nagybank, sok-sok vidéki szervezettel, fiókkal.
Ebben is van ráció. Hihető, hogy az így kialakuló szervezet modern, tőkeerős, vonzó lehet. De… Ha ennyire evidens a pozitív változás, akkor miért hagyták ki az előkészítésből az érintetteket, vagyis a Takarékbank többségi tulajdonosait? Miért titkolóztak? Mitől tartottak? Hogy ellenállnak, vitatkoznak, tiltakoznak? Hogy ők másként képzelik el saját tulajdonuk fejlesztését? Korábban többször elhangzott: bár az állam tavaly 38,5 százalékos tulajdonrészt szerzett a Takarékbankban, de a szövetkezetek nem kívánnak lemondani többségi tulajdoni részükről. Talán ez volt a baj.
Az állam így nem „vacakol”velük, nem egyeztet, nem tájékoztat, hanem iszonyú tempóban nyomul, és az ernyőbankban pillanatok alatt átalakulnak a tulajdonviszonyok. A többségi tulajdonosok tudta nélkül. Képtelen szituáció, ugye? És érthetetlen.
Érthetetlen, mert 38,5 százalékkal a kormánynak lett volna más pályája is. Már birtokon belül van, innen tárgyalással, a tulajdonostársak megnyerésével is célt érhetett volna. Békésen talán lassúbb, ámde hosszú távon eredményesebb lenne ez az út. Mert mi van most? Totális ellenállás, tiltakozás minden szinten, felháborodás, vezérigazgatói lemondás. A köztársasági elnök meg újragondolásra visszaküldte a T. Háznak a jogszabályt. A törvény elfogadása után jöhet még az Alkotmánybíróság, majd a nemzetközi fórumok. Akárhogy nézzük ugyanis: itt bizony a kormány – parlamenti segédlettel, gyors jogszabályi kreativitással – állami einstandot hajt végre, mondván, így jobb lesz a szövetkezeteknek is.
Talán jobb lenne. Sutyiban kidolgozott koncepcióval, gyors törvényhozási vágtával azonban csak a kisemmizés érzése fokozódik. Még akkor is, ha ez nem egy „klasszikus” kisemmizés, inkább kreatív jogszabályalkotás – vagy nevezzük csak unortodoxnak –, amely törvényesíti a jogállamokban elfogadhatatlan megoldásokat is.
A kormány ezzel újabb frontot nyitott. De „csapatai” harcban állnak az Európai Parlamentben is. Ha az EP elítélte a demokrácia magyarosan unortodox értelmezését, és szabályozását – magyarul: a demokratikus intézmények korlátozását –, hát a magyar kormánypárti képviselők meg gyorsan elítélik az Európai Uniót. Egy-egy az állás. Vagy mégsem?
Az üzlet, a gazdaság nem virágzik harci terepen. Perspektivikus kapcsolatokhoz nem jók a diktátumok, a kierőszakolt „jó” megoldások. Bizonytalan légkörben nincs bizalom, hit. Csak rosszkedv, közöny, passzivitás. Esetleg félelem, gyűlölet. Egyik sem egy fellendülő ország jellemzője.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.