Az internet megváltoztatta az egyének és az intézmények közötti hatalommegosztást. Sok millió ember számára tette lehetővé, hogy főnök nélkül dolgozzon. Ügynökeik ugyanakkor vannak – mint a TaskRabbit, az Amazon Web Services vagy az Uber –, amelyek összekötik a szolgáltatókat és az ügyfeleket.
Úgy vélem, a 3D nyomtatás hasonló történet lesz. Nem csupán gyerekjátékokat fogunk nyomtatni, hanem emberi műszerveket – csontokat, de még tüdőt és májat is –, és végül számos berendezést, köztük új 3D-nyomtatókat.
Miközben a méretre készített áruk egyre olcsóbbá válnak, más termékek ára – ha jól csináljuk – emelkedhet is. „Juan egy fából készült karosszéket ajándékozott a feleségének, Alice-nek a születésnapjára” – ilyesmit gyakran hallhatunk. A kislányuk, Mika pedig egy „újranyomtatott” széket kapott, amely a korábbitól csak méretében és a gyermek érdeklődését tükröző díszítésben különbözik: tavaly lovak voltak rajta, most csillagok.
Ahogy a számítógépek és az internet, a 3D nyomtatás is hatást gyakorol az üzleti életre és az emberek viselkedésére. Szaporodnak a szolgáltatások, amelyek lehetővé teszik, hogy kinyomtassunk valamit saját terveink vagy egy katalógus által kínált design alapján. Idővel ezek a „print shopok” üzletek ezreinek a helyét veszik át, és milliónyi terméket kínálnak majd. Az általuk nyomtatott termékek terveit online szolgáltatóktól lehet majd megvásárolni, ezek között ugyanúgy lesznek nyílt forráskódú, mint – ezektől néha csak egy logóban különböző – védett designok.
A branding vagy a szellemi alkotások joga sokkal bonyolultabbá válik – éppen úgy, ahogy ez manapság a szoftverekkel vagy a tartalmakkal történik. Ahogy a tartalom és a szoftverek világában, valószínűleg új design márkák jelennek meg – és tűnnek el gyorsan –, a változás üteme gyorsul, és nehezebb lesz hosszabb ideig a csúcson maradni.
A feldolgozóipar tömeggyártott árui megőrizhetik költségelőnyüket a méretre nyomtatott termékekkel szemben, a tartalék-alkatrészek kevésbé kiszámítható, de nagyobb precizitást követelő piacán azonban a 3D nyomtatás súlya sokkal nagyobb lesz.
Az első ilyen vállalkozások egyike a KeyMe.net, amely lakáskulcsokat készít kívánság szerint. A felhasználónak egyetlen eredet kulcsra van szüksége, amelyet egy KeyMe pavilonban tud regisztrálni. A kulcsdesignt – névtelenül – a cég adatbázisában tárolhatja, a hozzáféréshez ujjlenyomatára és email-címére van szükség. Ha elveszíti a kulcsát, vagy szüksége van egy tartalékra, akkor bárhol beszerezhet egyet, ahol KeyMe pavilon működik.
A költség – hogy a kényelemről már ne is beszéljünk – töredéke annak, amit egy hagyományos kulcsmásolónál fizetnénk – különösen akkor, amikor az efféle szükséghelyzetek előfordulnak. A KeyMe igazából nem is 3D nyomtatást végez – a kulcsokat a hagyományos módon vágják ki a mintából, de ugyanazt az elektronikus designt használják, amelyet a 3D nyomtatók, így bárhol, bármikor és olcsón el tudnak készíteni egy másolatot.
Manapság sok cég foglalkozik pótalkatrészekkel. Különböző alkatrészek ezreit kell tárolniuk és mozgatniuk, mivel nem lehet tudni, hogy hol, melyikre lesz szükség. A jövőben, ha valami eltörik, csak elvisszük a 3D print shopba, és újranyomtattatjuk. Ami ennél is jobb, hogy a shop újrahasznosítja a törött részt, megtakarítva ezzel a környezetvédelem költségeit.
Az Apple töltőkábelei (én ezeket hagyom el a leggyakrabban) például minden érdekelt piaci szereplő számára hatalmas profitot jelentenek. Ez is változni fog – éljen! A mi költségünk csökkenése persze másoknál – nemcsak az Apple-nél – mint kisebb bevétel jelenik meg.
A legnagyobb vesztesek között lesznek a fuvarozók (a roncstelepekkel, a logisztikai cégekkel és a centralizáltan működő újrahasznosítókkal egyetemben). Ha a dolgokat otthonunkhoz közel is előállíthatjuk, használhatjuk, eltörhetjük és újrahasznosíthatjuk, akkor a szállítás iránti igény drámaian lecsökken. Nem lesz szükség arra, hogy a termékeket gyárakban állítsák elő, és onnan szállítsák a vásárlókhoz vagy a raktárközpontokba.
Az amerikai gyárak, nagy- és kiskereskedők együttes raktárkészletének érteke jelenleg nagyjából 1700 milliárd dollár, az USA GDP-jének körülbelül 10 százaléka. Sok olyan termék van persze, amely – legalábbis egy ideig még – nem 3D-nyomtatható, de a szám azért mutatja, mekkora anyagtömegről van szó.
Rövidtávon a 3D-nyomtatás nagyobb hatékonyságot, több és gyorsabb újrahasznosítást, valamint kevesebb centralizációt jelent. Hosszú távon a fizikai erőforrások hatékonyabban használhatók fel, a legjobb designok gyorsabban elterjednek, és világszerte emelkedik az életszínvonal.
Copyright: Project Syndicate, 2013.
www.project-syndicate.org
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.