A görög mitológia néha igazán kézenfekvő példákat kínál az új jelenségek értelmezésére. Az elmúlt hónapokban a saját tükörképébe beleszerető, balsorsú Narkisszosz neve került elő több mértékadó amerikai üzleti magazinban is – persze a legprofánabb üzleti kontextusban. Pénzről van szó természetesen és egy új generáció beérkezéséről, sőt: fogyasztóvá éréséről. A tengeren túl mostanában mindenki arról a 80 millió fiatalról beszél, aki néhány éven belül meghatározó vásárlóerővé válik Amerikában. A gazdasági újságírók egyszerűen csak ME, azaz ÉN generációként hivatkoznak rájuk, nárcisztikus hajlamokat és erős egocentrikus világképet emlegetve. A TIME magazin címlapot is szentelt nekik, The ME, ME, ME Generation címmel.
A szociológusok, némileg tárgyilagosabban, Y generációnak vagy millenniumi generációnak hívják azt a nemzedéket, melynek tagjai nagyjából 1980 és 2000 között születtek, és a korábbi generációk felfogásától valóban eltérő életfilozófia szerint élnek. Azt mondják, 2020-ban ők adják az Egyesült Államok kereskedelmi fogyasztásának csaknem egyharmadát, költéseik elérik az 1400 milliárd dollárt, miközben Kínában és a világ gyorsan fejlődő régióiban is hatalmas vásárlói tömeget alkotnak majd. Hogy önzőbbek és énközpontúbbak lennének, mint az őket megelőző nemzedékek? Nem hiszem, de egészen biztosan másként élnek, s így fogyasztóként is másként viselkednek. Az új technológiákhoz való viszonyuk is bensőségesebb, hiszen többségük előbb tanulta meg használni a klaviatúrát, mint a zsírkrétát.
Sajátos ez a kapcsolat. Azt gondolnánk, mind megrögzött online vásárlók, miközben a netet gyakran inkább tájékozódásra használják, a vásárlást pedig a boltban bonyolítják. Igénylik a személyes kontaktust, őszinte hívei a loyalty programoknak, a márkákat pedig nem rajongásból, hanem kedvezmények reményében lájkolják a Facebookon. A Nielsen szerint ugyanakkor a 18–24 év közötti fiatalok 80 százaléka tévézés közben is készen áll rá, hogy okostelefonon vagy tableten ossza meg véleményét az éppen futó műsorról, egyharmada pedig a fürdőszobájából csetelve él társasági életet.
Ehhez a sajátos szemlélethez és tempóhoz kell alkalmazkodni nemcsak a velük élő idősebb generációknak, de azoknak is, akik vásárlóként vagy ügyfélként szeretnének gondolni rájuk. Amerikában családi coachok specializálódtak arra, hogy bevezessék a szülőket gyermekük különbejáratú digitális univerzumába, melyben gyakran egy számukra tökéletesen ismeretlen dialektust beszélnek. Ők megtehetik, hogy óvatos turistaként fokozatosan derítsék fel a terepet, a kereskedők, marketingesek, vállalatvezetők nem. Nekik a szülőknél is gyorsabban kell tanulniuk.
Néhány hete hoztuk nyilvánosságra friss globális kutatásunkat a vállalati menedzserek technológiához fűzödő (gyakran bonyolult) kapcsolatáról. Kiderült, hogy a megkérdezett cégek mindössze egyharmada rendelkezik olyan üzleti vagy marketing startégiával, amely egyesíti a hagyományos fizikai és a fiatalokat biztosabban elérő digitális eszközöket, bíztató viszont, hogy csaknem kétharmaduk tervezi, hogy digitális stratégiájának fejlesztéséhez hamarosan külső segítséget vesz igénybe.
Nincs túl sok idejük a felkészülésre. A televíziózásnak harminc éve volt rá, hogy áldásait eljuttassa a világ fogyasztóinak feléhez. A mobiltelefonnak tizenöt, a szélessávú internetnek tíz, a közösségi médiának már csak három és fél év kellett hozzá. A kereskedelem világát a következő öt év alaposabban átformálja majd, mint az elmúlt fél évszázad. Ebben lesz szerepe bőven a hamarosan nemzetgazdasági tényezővé serdülő Y nemzedéknek is. Hanyas vagy? 88-as? Jó lenne fél szavakból is érteni egymást.
VG-Páholy-tagok: Bartha Attila, Bod Péter Ákos, Hegedűs Miklós, Veres Zsolt.
Megjelenés minden szerdán.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.