Egy új felmérés szerint a hazai kkv-k majdnem húsz százalékának semmiféle stratégiája nincs a jövőre nézve. Nyolcvan százalékuknak tehát van? Ez remek! Lenne. A társaságok több mint fele ugyanis csak az adott évre, maximum egy-két évre tervez előre. Mindössze három százalékuk gondolkodik öt évnél hosszabb időre előre. A CIB Bank megbízásából közel nyolcszáz olyan magyar kkv döntéshozóját kérdezték meg, ahol 100 millió és 10 milliárd forint között van az árbevétel. Ezek a cégek már olyan nagyságrendet képviselnek, ahol érdemes tervezni, fejlődési pályát vázolni. Sok helyen létezik ilyen elképzelés, a fejekben legalábbis, ám már le sem írják, az elmúlt évek ugyanis általában keresztülhúztak minden számítást. Ezért aztán fő az óvatosság, a rövidtávú túlélés. Aztán ha megnyugszik a piac és a politika – igen, Magyarországon ezt is a kiszámíthatatlan elemek között szokták emlegetni –, akkor lehet újra hosszú távú álmokat dédelgetni.
A sikerhez persze kell a tudatosság, az előrelátás, hogy honnan hová akar egy vállalkozás eljutni, annak mi az ára, milyen feltételek kellenek a megvalósuláshoz. A felmérésben csak húsz százalékuk mondta azt, nincs ilyenjük, a többieknek úgy-ahogy van. Tehát a kép nem olyan sötét, de nem is derűs. Pedig a kisvállalkozók a mindenkori kormányok kedvenc célcsoportjai, akiket segítenek, támogatnak. Szavakban biztosan. A mostani megszorítások sem őket érintik, hanem a bankokat, az energetikai cégeket, a távközlési vállalatokat… Hogy a bankok így kevesebbet hiteleznek, és a rájuk zúdított terheket továbbhárítják, vagyis a kkv-k nehezebben találnak finanszírozót? Nem baj, itt van most a növekedési hitelprogram! Ha ügyesek, onnan jól járhatnak. Hogy az energiacégek a rezsicsökkentés veszteségeit a vállalati szektorban próbálják ellensúlyozni, ami a kkv-kat is sújtja? Spóroljanak az energiával, mondhatnánk cinikusan, de valójában nyilvánvaló, hogy a vállalkozók versenyképességét visszaveti a magas energiaár.
A megszorításoktól nyögő nagyok reakciója logikus: ahol lehet, megtakarítanak. Leépítenek, visszafogják a külső beszállítókat, a megrendeléseket. Tehát nincs olyan, hogy csak az energiacégek, vagy csak a bankok szívnak. A baj tovagyűrűzik, versenyképesség-mérséklődésben, hitelszűkében, elmaradó beruházások miatt elmaradó megrendelésekben, visszafejlődő együttműködésekben jelenik meg. Egy kisvállalatnak végzetes lehet, ha a nagy partnere bajba kerül, vagy legalábbis alapjáratú üzemmódra kapcsol. Ezt nehéz túlélni, normális körülmények között is.
De vajon már normálisak a körülmények? Vége van már a válságnak? Jön már a fellendülés? A politikusok azt mondják, igen. „Magyarország jobban teljesít” – hangzik a szlogen, meg mellé az ígéret, hogy jövőre már két százalék is lehet a növekedés. Hogyan? Miből? Fél szemmel érdemes az európai piacokra sandítani, meg a belső beruházásokra, s máris jogos az aggodalom. Ha lesz is növekedés – idén akár fél százalék is –, egyelőre nem tűnik nagyon acélosnak a háttér. Törékeny, nem fenntartható, pillanatnyi impulzusokkal akár mesterséges is lehet az a két százalék. Ha lesz annyi. A gazdaságban ezért még nem érezhető az optimizmus. Egy szakember csak annyit mondott: náluk nincs növekedési hangulat… Márpedig optimizmus nélkül nehéz elképzelni felpörgő gazdasági motorokat.
A nagyoknál sem teng túl az önbizalom. Ők terveznek hosszú távra, stratégiát is gyártanak. Aztán folyamatosan módosítanak, átalakítanak. A multi cégeknél a központ diktál, megrendeli a „növekedést”, a leányvállalatok meg tervbe veszik. Egy évre, két évre, öt évre. Ez lenne a stratégia? A felmérésben mindenképp úgy szerepelne. Pedig csak kipipálnak, igazodnak. Hiszen annyi itt a bizonytalan pont. Ők is túlélni akarnak. Stratégiával.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.