Budapest már ezekben a hetekben lázasan készül arra, hogy jövő áprilisban forgalomba állítsák a bérbicikliket. Olyan ütemű és nagyságú út- és egyéb felújítások, építkezések kezdődtek ugyanis, amelyek lényegében ellehetetlenítik a felszíni közlekedést. Az emberek tudomására hozták, hogy a főváros feltúrásának semmi köze nincs a jövő évi választásokhoz, nem kampány építkezésekbe, renoválásokba kezdtek.
Egyszerűen van, amit nem lehetett tovább halogatni, igaz, a visszamutogatás ezúttal sem maradt el, mondván: „azoknak” kellett volna megcsinálni, mondjuk, a villamossínek cseréjét. Az utasoknak mégis kapkodásnak tűnik, hogy szinte szervezetten, északtól délig mindenhol közlekedési frontvonalak nyíltak. Még jó, hogy az Európai Uniót nem tették felelőssé: ha most nem kezdenek bele ebbe meg abba, elúszik a támogatási források egy része.
Ezekben a napokban a közlekedési szabályokat sokszor figyelmen kívül hagyó kerékpárosok érezhetik igazán magukat nyeregben, és talán még a gyalogosok. Fontos útvonalakon villamosok helyett autóbuszok vánszorognak, a még le nem cserélt buszpark egy része szokás szerint naponta lerobban, egy ideje a kettes metrót is pótló buszok helyettesítik este és hétvégén – az autóközlekedést a szokottnál is jócskán lassítva.
Ez már Tarlós István főpolgármesternek is szemet szúrt, nyílt levélben, húsz pontban fogalmazta meg kifogásait a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatójának, Vitézy Dávidnak. Nyilván ez volt a megfelelő fórum a gondok jelzésére. Vezetési stílus kérdése az egész, a főnök beosztottjával így közli, hogy mi nem stimmel, tolmácsolja a fővárosiak elégedetlenségét. (Amúgy, ha Vitézy úr Budapesten közlekedik, tisztában lehet mindennel.)
Pedig van megoldás. Jöjjenek a bérbiciklik! A fővárosban régóta tervezik a bevezetését, máshol már régóta bevált a rendszer, rajtunk a sor. Az újmódinak megfelelően a Mol-Bubi névre keresztelt kerékpárkölcsönző nem lesz profitéhes vállalkozás. A működtetésére évi 250 millió forinttal kalkulálnak, de csak évente 12 ezer használóval és 70 milliós bevétellel számolnak – láthatja mindenki: van, amiért érdemes áldozni. Az egészség nagy kincs, ha kevesebb lesz az autó, tisztul a levegő, mindenki rohanni fog, hogy bérbiciklezhessen. A magyart meg kell mozdítani. Már úgyis kevesebb (legálisan forgalmazott) cigit szív, pedálozhatna is, hogy tovább éljen.
Mindehhez dicséretes módon a magyar olajcég, a legnagyobb hazai vállalat adja a főszponzori összeget, azt képviselve: az utak használata a fontos, mindegy, hogy autó tötyög vagy kerékpár suhan rajtuk. A Mol hozzáállása érthető: sokkal kellemesebb ilyesmivel foglalkozni, hiszen a fenti indokláson legfeljebb néhányan akadnak fent, de mi ez a horvátok inaszakadtukig vitt vacakolásához képest. A lényeg: a Molnak a Bubi-programban a helye, Magyarországon az új vállalatfilozófiák korát éljük, amikor az ember fontosabb a nyereségnél. Ha kevesebb autó füstölög az utakon, nyilván kevesebbet tankolnak a benzinfaló szörnyekbe, s bár az állam így kevesebb adóbevételhez jut, annyi egyéb forrás van még, olyan ötletek sorakoznak a spájzban, hogy semmi nem fenyegeti a kitűzött célok megvalósítását.
A Bubival több legyet lehet ütni egy csapásra. A benzinfogyasztás csökkentése mellett kimondottan előnyös, hogy 1100 kerékpár legyártása lendít az üzleten, amihez kell a háttér, szerviz, az ellopott, megrongált bringák helyett újak üzembe helyezése. Mindez hozzájárul ahhoz, hogy lássuk: Budapest is jobban teljesít, és ezt nem csak a város lakói érezhetik a saját bőrükön, hanem az egyre több külföldi, nekik amúgy sem megy csoda számba, hogy kerékpárkölcsönző pontok lepik el a várost. Bubi, a bérbicaj sikerre van ítélve, még akkor is, ha ez most nem is volt a főpolgármesteri nyílt levél tárgya.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.