BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Karcsúsított lakossági bankolás az internet korában

2013.11.13., szerda 05:00

Bár a gazdaság a feléledés jeleit mutatja, a lakossági bankok még mindig hihetetlen nyomás alatt vannak. A fokozódó piaci nyomás, az egyre növekvő mértékű szabályozás és a nem hagyományos szereplők belépése mellett még mindig fennáll a bizalmatlanság az egyre igényesebb ügyfelek részéről, továbbá számos új fizetési módszerrel és csatornával kell megbirkózniuk. Mindezek mélyen érintik a lakossági bankok pénzügyi eredményét.

Világossá válik, soha nem volt nagyobb szükség a banki munkafolyamatok korszerűsítésére a pénzügyi teljesítmény növeléséhez és az ügyfelek elvárásainak felülmúlásához – a bankfiókoktól a központi irodákig.

A pénzügyi szektor azonban mindig is az adatok által uralt ágazat volt. A többféle formátumú, strukturálatlan papíralapú és digitális információk napi áradatával szembesülő bankok küszködnek, hogy az összes adatot kezelni tudják. Adjuk ehhez hozzá, hogy ennek az adathalmaznak a legnagyobb része szétszórtan helyezkedik el és egy igen töredezett tájkép kezd körvonalazódni előttünk. Megfigyelhető továbbá egy technológiai lemaradás sok banknál, amelyek régi rendszereket használnak, de a folyamatok karcsúsítása érdekében a népszerű új technológiák, a felhő és a mobil felé tekintgetnek.

Azonban a jelenleg is folyó digitális forradalom ellenére a banki ügyintézés nagymértékben papíralapú maradt. Még a legmodernebb bankok is nyomtatott dokumentumokat használnak a hitelkérelmekhez, számlanyitáshoz és sok más, az ügyfelek által igényelt szolgáltatáshoz. Ennek következtében azonban a banki alkalmazottak rengeteg időt töltenek az akták keresgélésével vagy a nyomtatóproblémák kezelésével. Csupán a kinyomtatott és feldolgozott dokumentumok mennyiségének csökkentésével, valamint igény szerinti űrlapok és más központilag tárolt anyagok használatával mérsékelheti egy bank a felhasznált kellékanyagok mennyiségét és az eszközök karbantartására fordított időt.

Ennél is fontosabb, hogy a jelenlegi folyamatok rengeteg manuális adatbevitelt igényelnek, ami egy újabb időpazarlás, és a struktúrátlan adatok tömegét eredményezi. Becslések szerint manapság a bankok által tárolt adatok 80-90 százaléka strukturálatlan tartalom: szkennelések, pdf-ek, prezentációk, emailek, elmentett weboldalak, videók, hangállományok, képek és azonnali üzenetek. A probléma méretét jól érzékelteti az IDC elemző cég becslése, mely szerint 2020-ig ez az adatmennyiség 40 zettabájtra nő, ami 50-szeres növekedést jelent 2010 elejétől számítva. Az ilyen hatalmas mennyiségű strukturálatlan információ kezelése megnöveli a hibázások eshetőségét, amely gyenge ügyfélszolgálati tevékenységhez vezet.

Egy teljes, mindenre kiterjedő, intelligens adatbeviteli és dokumentumfelügyeleti megoldás bevezetése a kulcseleme lehet ezen folyamatok automatizálásának és optimalizálásának. Ez lehetővé teszi a bank számára, hogy gyorsan és hatékonyan összekapcsolja strukturált és strukturálatlan üzleti dokumentumait, folyamatait és az embereket.

Az első lépés egy egységes beviteli platform bevezetése, amely az átfogó dokumentumbeolvasó és a centralizált munkafolyamat-automatizálási technológiát intelligens multifunkciós termékekkel kombinálja a bankfiókokban. Az MFP-k a papíralapú és elektronikus dokumentumok digitális gyűjtőhelyéül szolgálnak: azonnal azonosítják a hiányzó dokumentumokat és aláírásokat, még mialatt az ügyfél a bankban tartózkodik. A rendszer ezután osztályozza, ellenőrzi, indexeli és automatikusan átirányítja a tartalmat a banki szoftverplatformra, kiküszöbölve ezzel a hibázással járó kézi adatbevitelt a back office-ban.

Ennek eléréséhez a fiókirodai dolgozóknak képesnek kell lenniük a dokumentumoknak a keletkezési helyükön való beszkennelésére, valamint azok indexelésére és az adott ügyfélhez rendelésére. A magas minőségű képeket ezután a bank biztonságos hálózatán keresztül továbbítják azonnali igazolásra és a központi elektronikus dokumentumkezelő rendszerben való eltárolásra. Ezt a folyamatot átfogó biztonsági, hitelesítési és nyomon követési szolgáltatásokkal kell kombinálni. Így biztosítható, hogy az érzékeny információ titkos marad és a szabályozási követelmények teljesülnek.

Ez a végponttól végpontig terjedő megközelítés az emberek, folyamatok és alkalmazások jobb összekapcsolására hivatott az egész bankban, hogy a megfelelő információ a megfelelő kezekbe kerüljön, a megfelelő időben és formátumban.

A stratégiai dokumentumkezelés ezen megközelítését követve egy bank nyomtatási és dokumentumkezelési költségeinek akár a 40 százalékát is megtakaríthatja a nagyobb működési hatékonyságnak köszönhetően.

A dokumentum- és adatkezelés átfogó megközelítésének alkalmazásával egy bank továbbfejlesztheti és optimalizálhatja infrastruktúráját, proaktív ügyintézést nyújthat, és karcsúsíthatja üzletmenetét. A végponttól végpontig terjedő munkafolyamat-megoldások pontosan így segítik a bankokat időrabló, papírintenzív folyamataik automatizálásában, átalakítva a költséges, hibázásra hajlamos gyakorlatokat nagy pontosságú, bevételt generáló és hozzáadott értéket teremtő műveletekké.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.