A Turisztikai Világszervezet (UNWTO) és az Európai Utazási Bizottság adatai is arról tanúskodnak, hogy a nemzetközi turizmus végleg maga mögött hagyta a válságot. A beutazó turisták száma 2012 után tavaly is bőven meghaladta az egymilliárdot, és 2014-re is legalább négy százalékos növekedést várnak. Főleg a kínai, az amerikai, a német és az orosz utazóknak köszönhetően pedig az iparág bevételei már meghaladták az ezeregyszáz milliárd dollárt. Csak a kínai turisták 130 milliárd dollárt költöttek. Ázsia még mindig gyorsabban növekszik Európánál, de a különbség jelentősen csökkent, és gyakorlatilag már nincs olyan régió a világban, ahová tavaly kevesebb turista ment volna, mint 2012-ben. A legrosszabbul a stagnáló Közel-Kelet, a legjobban Délkelet-Ázsia országai teljesítettek, de közép-kelet-európa 6-7 százalékos növekedése is kimagasló.
Bár az UNWTO számai eltérnek a KSH által publikált eredménytől, de a világszervezet táblázataiból is kiolvasható a hazai turizmus legfőbb problémája. Hiába szerepel Magyarország az előkelő 26. helyen a népszerűségi listán, ha a bevételek alapján felállított rangsorban ez csak a 46. helyhez elég. Ilyen nagy különbséget rajtunk kívül csak az ukránok tudnak felmutatni. Norvégia fele annyi turistával könyvelhet el nagyságrendileg megegyező bevételt, mint mi. Az pedig a magyar emberek anyagi helyzetét tükrözi, hogy a csehekkel, a lengyelekkel és az osztrákokkal ellentétben nem szerepelünk a top50 kiadási listán. Vagyis ha utazunk is külföldre, a többség csak akciós, last minute utat választ. Ebből következik viszont, hogy a turizmusunk mérlege alapján a szintén előkelő 21. helyezést értük el. Ebben a kategóriában a szép, de szegény országokkal, többek között Jordániával és Egyiptommal vagyunk egy szinten.
Több mint valószínű, hogy a rendkívüli túlkínálat miatt lettünk ennyire olcsók. Így szerencsére egyre több vendég érkezik hozzánk, de összességében gyenge a fizetőképességük. A gazdasági tárca adatai szerint 2007-2013 között turisztikai vonzerők fejlesztésére 916 projekt kapott 241 milliárd forint támogatást, míg szálláshelyfejlesztésre 198 pályázatra jutott 43,7 milliárd forint. A szállodai szobák száma tíz év alatt közel 40 százalékkal növekedett, az átlagos minőség is látványosan javult, de a foglaltsági szint a kritikus 50 százalékos határt is alig éri el. Ha körbenézünk az országban, akkor számtalan olyan szállodát találunk, amelyet teljesen feleslegesen és drágán húztak fel a gyors meggazdagodás reményében vagy baráti alapon. Nem véletlen, hogy legalább ezer szálloda, panzió eladó az országban. A negatív árspirálban sokan már veszteségesen is értékesítik a szobákat, ami hosszú távon természetesen nem működik.
Egyenes út vezet a csődhöz, a tisztulási folyamat azonban jót tehet a piaccal. Egyelőre azonban nyomát sem látom a tanulási folyamatnak. A szállodai szobák száma idén is 2-3 százalékkal növekedni fog. Így pedig garantált, hogy az EU-ban mért egyik legalacsonyabb szállodai árszínvonal még jó pár évig fennmarad. Az átlagos szobaár 2003-ban 11 239 forint volt, 2013-ban pedig 15 180, ami a vállalkozások jövedelmezősége szempontjából még a kormány szerint is a kívánatosnál szerényebb növekedés. Az UNWTO adati szerint 2013-ban a németek rekordnak számító 65 milliárd eurót költöttek utazásra, hozzánk azonban egyre kevesebben jönnek. Ebből arra is lehet következtetni, hogy a remek ár-érték arány már nem számít erős érvnek a versenyben. Nem elég olcsónak lenni. Persze vannak kivételek. Az oroszoknak már több pénzük van utazásra, mint az angoloknak és a franciáknak. A javuló légi összeköttetésnek köszönhetően pedig a hazai szállodákban is egyre gyakoribb az orosz vendég. Ha folytatódik a két-három éve beindult folyamat, akkor hamarosan az orosz lehet Magyarország legfontosabb küldőpiaca.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.