Az adók kényszerű emelése során az egyes országok igen különböző elképzeléseket követve, más-más irányokba indultak el. Jól látható ez az eltérés egyrészt abból, hogy a hagyományos adónemek – a jövedelemadók és a forgalmi típusú adók – közül melyiknek milyen szerepet szántak a bevételek növelésében, másrészt abból, hogy milyen egyéb adók bevezetésére került sor.
Egyes országok – többek között Magyarország is – a jövedelemadók csökkentésében, illetve ezzel párhuzamosan a forgalmi típusú adók (áfa, tranzakciós illeték, stb.) emelésében látta a kiutat. A magyar adatok jelenleg is jól tükrözik ezt a megközelítést: az általános áfakulcs, illetve az szja és a társasági adókulcs szempontjából továbbra is a skála két ellentétes végén helyezkedünk el.
Románia továbbra is hazánkéhoz hasonló stratégiát folytat, a román társasági adó és az szja egységesen 16 százalék, ugyanakkor a 24 százalék százalékos általános áfa kulcs ugyancsak a vizsgált országok 21 százalék százalékos átlaga felett van.
Az összehasonlításban szereplő országok egy másik csoportja éppen ellentétes stratégiát választott, ők a forgalmi típusú adók emelése helyett a magasabb szja, illetve a társasági adókulcsokban látják a megoldást. Ilyen például az a Szlovákia, amely korábban egy egységes, 19 százalékos adókulcsot vezetett be. 2013-tól viszont visszaállította a progresszív rendszert a magánszemélyek jövedelemadóztatásában, amely kétkulcsos (19, illetve 25%) szja rendszer formájában 2014-ben is érvényben maradt.
Ezzel összhangban a korábban 19 százalékos társasági adó is 23 százalékra nőtt, amely 2014-ben ugyan 22 százalékra csökkent, de még így is a felmérésben szereplő országok 17 százalékos átlaga felett helyezkedik el. A szlovák áfakulcs ugyanakkor továbbra is átlag alatti, 20% marad.
Ausztria ugyancsak az átlagosnál alacsonyabb forgalmi adók mellett tette le a voksát: az áfa 20%; a magánszemélyek jövedelemadója ugyanakkor progresszív - a legmagasabb jövedelemkategóriában eléri az 50 százalékot. Nyugati szomszédunk a társasági adó kulcsát is viszonylag magasan, 25 százalékon tartja.
Vannak olyan „középutas” országok is, amelyek mindkét adónem tekintetében a középmezőnyben járnak. Ilyen például Lengyelország a kétkulcsos progresszív személyi jövedelemadóval (18%/32%), a 19 százalékos társasági adóval és a nem kiemelkedően magas áfa kulccsal (23%). Csehország is ebbe a kategóriába sorolható annak ellenére, hogy a személyi jövedelemadó kulcs látványosan alacsony, 15 százalékos, de ez az ún. bruttósítás miatt ténylegesen a 20 százalékos terhet is eléri. A cseh áfa kulcs (21%) és a társasági adó (19%) is átlag közeli értéket mutat.
Külön kategóriát alkotnak a volt jugoszláv tagállamok közül Montenegró, Bosznia-Hercegovina, Macedónia és Szerbia, hiszen az adókulcsaik – mind a jövedelemadók mind a forgalmi adók terén átlag alattiak. Ez az említett országokban 9-10 százalékos tao és szja mértéket, valamint 17-19 százalékos áfakulcsot jelent.
A költségvetési válság egyik meghatározó következménye volt a különböző válságadók bevezetése. Magyarország ebben a kezdetektől élen járt, sőt úgy tűnik, mintaként is szolgál egy-egy régiós ország számára. Romániában a 2013-ban természeti erőforrások kitermelésére, energia- és gáz szektorra kivetett különadók után a speciális adók köre 2014-től tovább bővült: az adózók könyveiben szereplő utak, csőrendszerek, egyéb speciális létesítmények értéke után is adót kell fizetni. Az átmeneti intézkedésnek szánt, eredetileg 2012-13-as évekre kivetett szlovák válságadó a korábbi tervekkel ellentétben 2016-ig érvényben marad. A szlovák válságadó jellemzően az energia szektor, gyógyszeripar, biztosítási ágazat, valamint az elektronikus telekommunikáció azon vállalkozásait érinti, amelyek várható éves profitja meghaladja a 3 millió eurót – azaz, a magyar példát követve, a válságadó itt is a tehetősebb, jellemzően külföldi befektetőket terheli.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.