Világunkban az érintettek szubjektív megítélése szerint az adóterhek mindig túlságosan magasak – bárhol és bármikor is készüljenek erről felmérések. A fejlett országok között ugyanakkor e téren is jelentős különbségek vannak: a szolidaritás értékeit inkább valló északi országokban jellemzően magasabb az elfogadhatónak ítélt adóteher, mint a minimális állami szerepvállalás ideáját követő liberális angolszász államokban. Az is nyilvánvaló, hogy ahol az állampolgárok és a vállalkozások elégedettebbek az államok által biztosított infrastrukturális, igazgatási és jóléti szolgáltatásokkal, ott szívesebben fizetnek magasabb adókat. Részben tehát ideológiai okokból, részben pedig a közintézményekbe vetett, eltérő mértékű bizalom miatt az adózással kapcsolatos elvárásokban az EU-tagországok közötti különbségek olyan jelentősek, hogy az adópolitikában legfeljebb apró részterületeken képzelhető el érdemi európai szintű harmonizáció. Másként fogalmazva: a legfontosabb adópolitikai döntések nagy valószínűséggel még sokáig nemzetállami hatáskörben maradnak. Azaz arról, hogy az egyes országokban mekkora adó terheli a fogyasztást, a béreket, a vállalatok nyereségét vagy éppen a tőkejövedelmeket, a belátható jövőben is a nemzeti politikai elit hozhat döntést.
Ennek fényében különösen meglepő, hogy Magyarország és az Európai Bizottság között az utóbbi hetek vitájában kiemelt szerep jutott az adózási kérdéseknek. Ez részben annak a következménye, hogy a kommunikációban a magyar költségvetéssel, ezen belül az adópolitikával is kapcsolatos legfrissebb bizottsági észrevételek összekapcsolódtak a Magyarország elleni túlzottdeficit-eljárás esetleges 2015-ös újraindításával.
Politikai szempontból jól érthető, hogy a bizottság Magyarország számára megfogalmazott országspecifikus ajánlásai erőteljes kormányzati reakciókat váltottak ki. Az európai kritikák ugyanis többek között a magyar adópolitika két kulcselemét érintik: egyrészt a torzító ágazati különadók kivezetését, másrészt az alacsony jövedelműek adóékének csökkentését javasolják. A viszonylagos költségvetési stabilitás megőrzése mellett azonban a magyar kormány csak akkor mondhatna le az ágazati különadókból származó bevételekről, ha vagy visszafogna bizonyos kormányzati kiadásokat, közpénzekből finanszírozott beruházási programokat vagy a béreknél újra bevezetné a progresszív adóterhelést.
A jelek szerint a különadók megszüntetésére semmi esély, sőt, nagyobb a valószínűsége annak, hogy új szektorokat, tevékenységeket érintő különadókat vezetnek be – jól példázza ezt a reklámadó esete. Más szempontból érdekes az alacsony jövedelműek adóékének csökkentésére vonatkozó bizottsági javaslat kormányzati kezelése. Úgy tűnik, ebben az esetben a kormányzat kommunikációs tanácsadói arra alapoztak, hogy a lakosság túlnyomó többsége nem tudja, hogy az adóék nem az adókedvezmény fogalmát, hanem a nettó bérekre rakódó összes adó- és járulékköltség nagyságát fejezi ki. Így lehetett az alacsony jövedelműek adóékének csökkentését, vagyis bér- és járulékterheik mérséklését, így nettó jövedelmük növelését és/vagy foglalkoztatásuk költségének csökkentését megfogalmazó európai javaslatot az adókedvezmények csökkentésére irányuló javaslatként beállítani.
Mi következik mindebből? Egy dolog biztosan. A racionális adópolitika kialakításának a hozzáértés mellett a népesség pénzügyi tudatossága, ennek részleges hiányában pedig a szakmai vélemények közérthető megfogalmazása is fontos feltétele. Máskülönben a fogyasztás és a jövedelmek adóztatásáról folyó szakmai viták könnyen elvérezhetnek a politikai kommunikáció terében.
VG-Páholy-tagok: Bartha Attila, Bod Péter Ákos, Hegedűs Miklós, Veres Zsolt.
Megjelenés minden szerdán.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.