A FATCA (Foreign Account Tax Compliance Act) szabályozás a külföldi, vagyis nem amerikai pénzügyi intézmények számára előírja, hogy ügyfeleiket azonosítsák, és az azonosított amerikai ügyfelek számláiról rendszeresen jelentést tegyenek az amerikai adóhatóságnak. A szabály természetesen az összes, hazánkban működő pénzintézetre is vonatkozik. A szabályozást hosszú felkészülési időszak után néhány hete, július eleje óta már élesben kell alkalmazniuk a pénzintézeteknek, a 2014. július 1-jét követően számlát nyitó ügyfelek esetében már a FATCA szabályozásnak megfelelően kell azonosítaniuk az ügyfeleiket, és ettől az időponttól kellett megkezdeniük a meglévő ügyfelek átvilágítását is.
Mivel a szabály alkalmazása több belső adatvédelmi, illetve egyéb jogi problémát is felvetett az egyes országokban, a FATCA megfelelésre vonatkozó alternatív megoldásként az elmúlt két évben számos ország kezdett tárgyalásokba, illetve írt alá kétoldalú megállapodást az Egyesült Államokkal, köztük Magyarország is. Ezek a megállapodások az eredeti szabályhoz képest jelentős egyszerűsítéseket és könnyítéseket tartalmaznak. Az idén februárban aláírt magyar-amerikai kétoldalú megállapodás értelmében ilyen könnyítés, hogy a hazai pénzintézeteknek a FATCA szerinti jelentéstételi kötelezettségüket a Nemzeti Adó- és Vámhivatal felé kell teljesíteniük. A FATCA törvény ugyanakkor a megállapodásban szereplőkhöz képest további kötelezettségeket is előír a hazai pénzügyi intézmények számára: plusz elvárás például, hogy a pénzügyi intézményeknek FATCA státuszukat, illetve az amerikai adóhatóságnál történő regisztrációjukat is be kell jelenteniük a NAV felé.
Több éves munka eredményeképpen az utolsó fázisban tart a FATCA megfeleléshez szükséges jogszabályi környezet kialakítása, illetve a kötelezettségek teljesítéséhez szükséges nyomtatványok kidolgozása is. Tapasztalataink alapján a pénzügyi intézményeknél többnyire lezárultak a júliustól életbe lépett kötelezettségek teljesítéséhez szükséges előkészületek, ezzel azonban még messze nem értek véget a pénzügyi intézmények feladatai. A FATCA által előírt jelentéstételi kötelezettség csak az első állomás az adóhatékonyság érdekében tervezett, a közeljövőben globálisan működő jelentéstéli kötelezettség rendszerében.
Az automatikus információcsere globális modelljét az OECD fejlesztette ki, és 2014 februárjában hozta nyilvánosságra. Ez a modell a FATCA szabályokhoz hasonló elveken alapszik, és két eleme van: az illetékes hatóságok közötti együttműködés kérdését érintő modellegyezmény, valamint a jelentéstételi és ügyfél-azonosítási kötelezettséget érintő modellegyezmény. A jelentendő számlák és adatok köre csaknem teljesen megegyezik a FATCA szabályok alapján jelentendő számlákkal és adatokkal.
Jelentendő számlák lennének ez alapján a más országban adóügyi illetőséggel rendelkező személyek számlái, valamint azon vállalati ügyfelek számlái, amelyek passzív, nem pénzügyi tevékenységet végeznek, és más országban adóügyi illetőséggel rendelkező tényleges tulajdonossal rendelkeznek. A modell értelmezését segítő részletes kommentár kidolgozása folyamatban van. A tervek szerint ezt az adatcsere technikai megoldásaira vonatkozó javaslattal együtt a G20 miniszterek szeptemberi találkozóján fogják bemutatni.
Magyarország sok más országgal együtt idén tavasszal csatlakozott azon országok köréhez, melyek a modell korai bevezetését vállalják. A tervek szerint az új ügyfelekre vonatkozó illetőségvizsgálatot 2016. január 1-től vezetnék be, és ettől az időponttól indulna az új ügyfelek átvilágítása is. A fentiekre tekintettel úgy látjuk, hogy a FATCA kötelezettségre való felkészüléssel egy időben a pénzintézeteknek célszerű azt is átgondolniuk, hogy melyek azok a még le nem zárult fejlesztések, amelyeknél az OECD modellben szereplő kötelezettségeket már most érdemes figyelembe venniük.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.