BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
adó

Nem rejtőzhetnek tovább

Több mint négy év telt el azóta, hogy az amerikai Kongresszus határozott az adóelkerülés visszaszorítását, vagyis az amerikai adózók külföldön tartott – adott esetben eltitkolt – jövedelmeinek feltérképezését célzó szabályozásról. A szabályokat néhány hete a hazai pénzintézeteknek is alkalmazniuk kell.
2014.08.18., hétfő 05:00

A FATCA (Foreign Account Tax Compliance Act) szabályozás a külföldi, vagyis nem amerikai pénzügyi intézmények számára előírja, hogy ügyfeleiket azonosítsák, és az azonosított amerikai ügyfelek számláiról rendszeresen jelentést tegyenek az amerikai adóhatóságnak. A szabály természetesen az összes, hazánkban működő pénzintézetre is vonatkozik. A szabályozást hosszú felkészülési időszak után néhány hete, július eleje óta már élesben kell alkalmazniuk a pénzintézeteknek, a 2014. július 1-jét követően számlát nyitó ügyfelek esetében már a FATCA szabályozásnak megfelelően kell azonosítaniuk az ügyfeleiket, és ettől az időponttól kellett megkezdeniük a meglévő ügyfelek átvilágítását is.

Mivel a szabály alkalmazása több belső adatvédelmi, illetve egyéb jogi problémát is felvetett az egyes országokban, a FATCA megfelelésre vonatkozó alternatív megoldásként az elmúlt két évben számos ország kezdett tárgyalásokba, illetve írt alá kétoldalú megállapodást az Egyesült Államokkal, köztük Magyarország is. Ezek a megállapodások az eredeti szabályhoz képest jelentős egyszerűsítéseket és könnyítéseket tartalmaznak. Az idén februárban aláírt magyar-amerikai kétoldalú megállapodás értelmében ilyen könnyítés, hogy a hazai pénzintézeteknek a FATCA szerinti jelentéstételi kötelezettségüket a Nemzeti Adó- és Vámhivatal felé kell teljesíteniük. A FATCA törvény ugyanakkor a megállapodásban szereplőkhöz képest további kötelezettségeket is előír a hazai pénzügyi intézmények számára: plusz elvárás például, hogy a pénzügyi intézményeknek FATCA státuszukat, illetve az amerikai adóhatóságnál történő regisztrációjukat is be kell jelenteniük a NAV felé.

Több éves munka eredményeképpen az utolsó fázisban tart a FATCA megfeleléshez szükséges jogszabályi környezet kialakítása, illetve a kötelezettségek teljesítéséhez szükséges nyomtatványok kidolgozása is. Tapasztalataink alapján a pénzügyi intézményeknél többnyire lezárultak a júliustól életbe lépett kötelezettségek teljesítéséhez szükséges előkészületek, ezzel azonban még messze nem értek véget a pénzügyi intézmények feladatai. A FATCA által előírt jelentéstételi kötelezettség csak az első állomás az adóhatékonyság érdekében tervezett, a közeljövőben globálisan működő jelentéstéli kötelezettség rendszerében.

Az automatikus információcsere globális modelljét az OECD fejlesztette ki, és 2014 februárjában hozta nyilvánosságra. Ez a modell a FATCA szabályokhoz hasonló elveken alapszik, és két eleme van: az illetékes hatóságok közötti együttműködés kérdését érintő modellegyezmény, valamint a jelentéstételi és ügyfél-azonosítási kötelezettséget érintő modellegyezmény. A jelentendő számlák és adatok köre csaknem teljesen megegyezik a FATCA szabályok alapján jelentendő számlákkal és adatokkal.

Jelentendő számlák lennének ez alapján a más országban adóügyi illetőséggel rendelkező személyek számlái, valamint azon vállalati ügyfelek számlái, amelyek passzív, nem pénzügyi tevékenységet végeznek, és más országban adóügyi illetőséggel rendelkező tényleges tulajdonossal rendelkeznek. A modell értelmezését segítő részletes kommentár kidolgozása folyamatban van. A tervek szerint ezt az adatcsere technikai megoldásaira vonatkozó javaslattal együtt a G20 miniszterek szeptemberi találkozóján fogják bemutatni.

Magyarország sok más országgal együtt idén tavasszal csatlakozott azon országok köréhez, melyek a modell korai bevezetését vállalják. A tervek szerint az új ügyfelekre vonatkozó illetőségvizsgálatot 2016. január 1-től vezetnék be, és ettől az időponttól indulna az új ügyfelek átvilágítása is. A fentiekre tekintettel úgy látjuk, hogy a FATCA kötelezettségre való felkészüléssel egy időben a pénzintézeteknek célszerű azt is átgondolniuk, hogy melyek azok a még le nem zárult fejlesztések, amelyeknél az OECD modellben szereplő kötelezettségeket már most érdemes figyelembe venniük.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.