BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Vodafone

Nem tervezi a kivonulást Magyarországról a Vodafone - Interjú

Már megkezdte a 4G szolgáltatás aktiválását hálózatán a Vodafone Magyarország Zrt., a társaság tízmilliárdos nagyságrendben költ az átállásra – mondta el Diego Massidda, a cég vezérigazgatója. A vállalat egyre nagyobb figyelmet fordít az üzleti ügyfelekre
2014.11.21., péntek 05:00

Tegnap olyan hír érkezett, hogy a Vodafone fontolgatja a kivonulást Magyarországról. Így van?

A Vodafone Group nem tervezi, hogy kivonul Magyarországról, ezt tegnap a cégcsoport is megerősítette. Az egész egy félreértésre vezethető vissza, a társaság vezérigazgatójának, Vittorio Colaonak feltettek egy kérdést, ami arra vonatkozott, hogy a vállalat eladná-e egyes érdekeltségeit. Erre ő annyit válaszolt, hogy általános elvként a Vodafone azt vallja, hogy a részvényesei érdekében mindig nyitott a portfóliója esetleges módosítására. Azonban ez nem jelenti azt, hogy a vállalatnak ilyen jellegű konkrét tervei lennének bármelyik helyi piacára vonatkozóan.

Pár hete aláírták a szerződést a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósággal az új frekvenciák használatáról. Mikor kapcsolják be azokat a hálózatba, mikortól lesz 4G a Vodafone-nál?

Az alaphálózatunk készen áll, két éve úgy újítottuk fel, hogy képes legyen LTE/4G szolgáltatásokra. A Vodafone szélessávú mobilinternet hálózata jelenleg már az ország 98,4 százalékát lefedi. A hálózaton az ország nagy részén ma is elérhető a 42 Mbit/s-os sávszélesség, ami a 4G szolgáltatás már megkezdett aktiválásával egyre többek számára 75 Mbit/s-re fog nőni. Ugyanakkor azt is látni kell, hogy a 4G egyelőre inkább technológiai, hatékonysági kérdés, a legtöbb felhasználó még nem is tudja, hogy mi a különbség a 3G és az LTE között.

Mennyire elégedett a mobil szélessávú frekvencia tender eredményével?

Elégedettek vagyunk az eredménnyel, minél több spektrummal rendelkezünk annál jobb, annál hatékonyabban tudunk dolgozni.

Most megkaptuk azokat a frekvenciákat, amelyekkel ki tudjuk szolgálni az ügyfeleinket a jövőben is. Igaz, a fizetett ár meglehetősen magas volt, de azt kell mondjam, hogy még így is elfogadható áron szereztük meg a spektrumokat.

Az 1000 fősnél kisebb települések lefedésére vonatkozóan igen ambícizózus vállalást tettek, 12 hónapon belül 1100 ilyen faluba vinnék el a 4G-t. Minek köszönhető ez a gyorsaság?

Azért tudunk ilyen gyorsak lenni, mert mint már említettem, a hálózatunk készen áll. Megkaptuk a frekvenciákat, kezünkben vannak az engedélyek. Innentől annyi a dolgunk, hogy állomásról-állomásra járva átállítjuk az eszközöket és már működik is a 4G-s hálózat. Vagyis nagyon gyorsan tudunk átállni.

Mennyit szánnak a 4G-s hálózat fejlesztésére?
Ahogy említettem a két éve lezárt hálózatfejlesztés során az előkészületeket már megtettük. Mivel már most is nagy az országos lefedettségünk, a bázisállomásaink számát nem kell nagy mértékben növelni, igaz esetenként szükségünk lehet egy-egy új létesítményre. Azonban végig kell járni a meglévő bázisállomásainkat és elvégezni a szükséges módosításokat. Becslésem szerint összességében 10 milliárdos nagyságrendű lehet az az összeg, amit az átállásra költünk.

Októberben, az Internet Hungary-n hirdették meg nagy nyilvánosság előtt az új, vállalati ügyfeleket megcélzó stratégiájukat. Miért tartja fontosnak, hogy erősítsék pozíciójukat ebben a szegmensben?

A kulcsüzenet a „Ready business”, vagyis a „Kész az üzletre”, egyébként ez a szlogenje a kampányunknak is. Úgy gondolom, a klasszikus mobilszolgáltató szerep, amikor csak SIM kártyát és készüléket adtunk az ügyfeleinknek, már a múlté. A technológia forradalma olyan gyors, hogy nagy hiba lenne csak mobilcégként működni. Partnerek akarunk lenni abban, hogy a vállalkozások sikeresebbek legyenek az üzletben. Korábban azt kérdeztük a cégektől, hogy mennyi SIM kártyára és készülékre van szükségük.

A jövőben ez nem így lesz, azok akarunk lenni, akik lehetővé teszik számukra, hogy jobban, hatékonyabban dolgozzanak. Azoknak a vállalkozásoknak, amelyek nyitottak arra, hogy megvitassák velünk hogyan dolgoznak, mik a kihívások, képesek leszünk olyan megoldásokat találni, amelyekkel produktívabbak lehetnek, és jobban elérhetik a piacot Hiszünk abban, hogy a mobilitás mindenkinek, a magánfelhasználóknak és a cégeknek egyaránt fontos. Persze az üzleti szegmens hatalmas lehetőség is számunkra. Azt is hozzá kell tennem, hogy egy nemzetközi nagyvállalatnál felhalmozott kompetencia, tapasztalat sokat segíthet a hazai vállalkozásoknak is. Például világszinten is vezetők vagyunk a gépek közötti kommunikáció, vagyis az M2M területén. Ezt a tudást és technológiát elhozni a magyar piacra nagy lehetőség számunkra.

Említette az M2M megoldásokat, milyen fejlődésre számítanak ebben a szegmensben?

Az M2M nem csak a Vodafone számára fontos, de egy átfogó, globális trend. Úgy gondolom, a technológia elég érett arra, hogy elterjedhessen széleskörben Számunkra azért is nagyon fontos, mert természetes kiterjesztése a hálózatunk adta képességeinknek. Néhány év múlva sokmilliárd gép kapcsolódhat a világhálóra, jóval több, mint amennyi emberi felhasználó. Logikusnak tűnik tehát, hogy elmozduljunk ebbe az irányba, ez egy új határvidék, amit el kell érnünk.

Egyébként az M2M megoldások területén komoly sikereink vannak Magyarországon is, a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz bekötött online pénztárgépek túlnyomó többségében a mi SIM-csipjeinket használják, de hasonló a helyzet az elektronikus útdíjfizetéshez használt fedélzeti egységek – OBU-k – esetében is. A legutóbbi üzleti évben ugyan veszteséges volt a cég Magyarországon, de az előző időszakhoz képest számottevő mértékben csökkent a veszteségük.

Minek köszönhető ez?

Mintegy 40 százalékkal csökkentettük a veszteségünket, ami egyértelműen a költségeink visszafogásának volt köszönhető. Ezt azonban nem a létszám mérséklésével és a bérköltségek lecsökkentésével értük el, hanem az egyéb kiadásainknál. Így például komoly figyelmet fordítottunk arra, hogy csökkentsük az energiafelhasználásunkat.

A hálózat modernizációjánál energiatakarékos eszközöket használtunk és a bázisállomásaink jelentős részén okosmérőket is elhelyeztünk, hogy még hatékonyabb legyen a felhasználás. Az új eszközök önmagukban 25 százalékos megtakarítást hoztak az energiafelhasználásban, az okosmérők pedig még további 8 százalékos javulást eredményeztek. A rugalmas iroda koncepció pedig lehetőséget teremtett arra, hogy 25 százalékkal csökkentsük a felhasznált irodateret, ez is hozzájárult a kiadásaink mérsékléséhez.

Milyen eredménnyel lenne elégedett a mostani üzleti évben? Mikor lesz nyereséges a Vodafone Magyarországon?

Számos tényező, többek között az adózási környezet is befolyásolja az eredményeinket. Nagyon sok erőfeszítést teszünk a költségeink csökkentésére, de természetesen a bevételünk növelése is fontos cél. Ebben az üzleti évben mindenképpen a bevételünk növekedésére számítok, amire jó alapot nyújt az, hogy erősítünk a vállalati szegmensben és persze jelenlegi pozíciónk megtartására törekszünk a lakossági területen.
Az árbevételünkhöz képest már igen csekélynek mondható a veszteségünk, és úgy vélem, hamarosan már nyereséges lesz a működésünk. Persze, váratlan tényezők, mint például egy új adó bevezetése felülírhatja a terveinket, de optimista vagyok.

Nemzetközi szinten vezetékes hálózatokat is vett a Vodafone - például a német Kabel Deutschlandot -, Magyarországon tervezik, hogy megjelenjenek a vezetékes szegmensben?

Ez a csoportszintű stratégiánk és például én is úgy kerültem a céghez, mint a vezetékes szegmens szakértője. Ma már egyre inkább hasonlítanak a vezetékes és mobilhálózatokon nyújtott szolgáltatások, ami azért a múltban nem volt így. A vezetékes szegmensben való megjelenés a működésünk természetes kiterjesztését jelenti. Folyamatosan vizsgáljuk, hogyan tudjuk ügyfeleinknek megadni mindazt, amire szükségük van. Fontos azonban megemlíteni, hogy minden piacon azt az elvet követjük, hogy csak akkor vásárolunk, ha az optimális időben, áron és a megfelelő hálózatot tudjuk megszerezni.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.