A finoman szólva sem biztató informatikushiány kapcsán azért aggódom a leginkább, hogy bár sok vezető egyetem és főiskola fektet nagy hangsúlyt az IT-szakemberek képzésére, és a média is hangos a fejlesztőkre váró csillogó karrierlehetőségektől és magas fizetésektől, valami miatt az mégsem tűnik vonzó pályának a fiatalok számára.
A felvételizők számában az elmúlt években ugyanis folyamatos csökkenést tapasztaltak a felsőoktatási intézmények, ráadásul a szakot elkezdő, de azt be nem fejező diákok aránya is kiugróan magas. Pedig az informatikusok, közöttük elsősorban a fejlesztők, mindenhol kiemelt megbecsültségnek örvendenek. Ráadásul ma, amikor a hazai és nemzetközi piac egyaránt szivacsként szívja fel a képzett munkaerőt, és amikor a startupkultúra berobbanása az egész iparágról leszakította az elvont és furcsa címkéket, bátran kijelenthetjük, hogy karrierszempontból ma kevés megbecsültebb terület van az IT-szektornál.
Mindezek ellenére napjainkban az IT-vállalatok egyik legnagyobb kihívása az, hogy megszólítsák, bevonzzák és megtartsák a legfontosabb erőforrásukként számon tartott informatikus szakembereket. Jelentős részben ennek a jelenségnek köszönhető, hogy a munkáltatói márka kiemelt szerepet élvez az ICT-cégeknél: itthon és külföldön is szinte alapelvárásnak számít a munkavállalók oldaláról (akiknek nagy része informatikus), hogy világszínvonalú, innovatív és vonzó közegben dolgozzanak, ahol szinte wellnesskörülmények között tudnak a munkájukra koncentrálni. Emellett a vállalatok számos egyéb módon törekednek arra, hogy minél jobban kielégítsék aranytojást tojó tyúkként kezelt alkalmazottjaik igényeit.
A hazai helyzetből egyenesen következik a kérdés: mit kell tennie az eszkimóknak, azaz az itthon tevékenykedő IT-vállalatoknak ahhoz, hogy felhizlalják a fókapopulációt, azaz a fejlesztők csoportját? A válasz összetett, és a változáshoz hosszú időre van szükség. Egyrészt a folyamatosan növekvő számú pionír cégeknek mindent meg kell tenniük, hogy a fiatalok tudtára adják: itthon is lehet tengerentúli körülmények között dolgozni olyan projekteken, amelyek nemzetközi szinten is kiemelkedően izgalmasak, innovatívak.
Másrészt jelentős energiákat kell a felsőoktatásra, az intézményekkel történő együttműködésekre fordítaniuk: a téma iránt affinis érdeklődőket meg kell erősíteni abbéli döntésükben, hogy jó utat választottak – ezeket például közös képzésekkel, gyakornoki programokkal, versenyekkel és meet upokkal egyaránt lehet erősíteni. Harmadrészt meg kell szólítani a középiskolásokat, sőt az általános iskolásokat annak érdekében, hogy a számítástechnika ne (csak) a játékokat jelentse, vagy hogy ne valami elvont, idegen területként égjen be a fejükbe, hanem mint a jövőt leginkább meghatározó izgalmas és érthető gyakorlati tudományág.
Látszik, hogy a piac részben felismerte a feszítő helyzetet, hiszen számos projekt indult el az elmúlt évek során. Ilyen például a 8-10 éves diákokat megcélzó, a programozást játékos módon használó Coderdojo, a Logiscool vagy a CodeCombat. Hasonlóképpen fontos a nemek arányának kiegyenlítése, azaz a lányok bevonása, és érdeklődésük felkeltése is az informatika iránt, ezért is különösen üdvözlendő a Skool kezdeményezése. Emellett a felnőttképzés kibővítése is ígéretes terület: nem véletlen a Codecool és a Green Fox Academy sikere – ez bizonyítja, hogy minden életkorban lehet új szakmát tanulni. Mindezen pozitív példák ellenére a számok azt támasztják alá, hogy még csak az út elején járunk.
Az informatikuspálya vonzóvá tétele minden szereplő elemi érdeke. Az állam számára kulcsfontosságú, hogy a jelen és a jövő egyik legfontosabb iparága hazánkban is kellőképpen gyorsan, magyar szakemberekre építve tudjon száguldani, és hozzájárulni a gazdaság növekedéséhez. Emellett talán ugyanilyen fontos, hogy a modern tudásalapú társadalom megteremtésének egyik katalizátoraként számon tartott informatikusok itthon is elősegítsék a szellemi munkára épülő iparágak fejlődését és fellendülését. Az IT-cégek nem tudnak megfelelő szakembergárda nélkül működni, és mivel nemzetközi szinten is kiemelkedően keresett pozíciókról van szó, külföldről sem tudnak akkora mennyiségű munkaerőt idecsábítani, mint amennyire szükségük lenne. Egy igazán jó hosszú távú megoldás van: közösen meggyőzni arról az itthon tanuló fiatalokat, hogy jó döntést hoznak, ha az informatikát választják hivatásuknak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.