A múlt év végéig a világon megtermelt teljes villamosenergia-mennyiségnek, mintegy 23 700 terawattórányi áramnak közel a negyede már megújuló energiaforrásból származik. Ez nagyjából 6000 terawattórányi zöldáram megtermelését és elfogyasztását jelenti.
Hihetetlen mennyiség, összevetve például Magyarország teljes éves áramfogyasztásával, amely 32-33 terawattóra körül mozog. És ami még hihetetlenebb: a tendencia nem fog lassulni. Az előrejelzések szerint mind a globálisan megtermelt villamos energia mennyisége, mind pedig ezen belül a megújuló energiaforrások – nap, szél, víz, biomassza – bevonásával termelt áram részaránya növekedni fog.
Az áramigény növekedését elsősorban a globális gazdasági növekedés és a társadalmi változások hajtják, míg a megújuló energiaforrások részarányának emelkedése egyértelműen a fenntarthatósági szempontok egyre hangsúlyosabbá válását jelzi. És nem csak az energetikai szektorban.
Tizenöt-húsz évvel ezelőtt egy-egy tetőre felszerelt napelem, határba telepített szélturbina még drága kuriózumnak, úri huncutságnak számított, mára azonban a technológiai fejlődés és a fenntarthatóság alapvetései beépültek a társadalmi és vállalati gondolkodásba, és gazdaságilag is racionális választás a megújuló energiaforrások használata.
És nem csak a korábban e technológiák kirakatának számító multinacionális nagyvállalatok számára. Napjainkban egyre több kis- és közepes vállalkozás élhet a lehetőséggel, hogy a működésébe ne csak a szelektív hulladékgyűjtés, az újrahasznosított nyomtatópapír és az energiatakarékos égők használata révén építse be a környezeti-klímavédelmi törekvéseket, de mélyítse a fenntarthatósági vállalati dimenziókat.
De miért tennének így a vállalatok? Mi az a vezérlő erő, amelynek hatására egyre több vállalat fordul világszerte a fenntarthatóság és a fenntartható fejlődést szolgáló megoldások felé a működésében és az ilyen programok felé a CSR területén? A folyamat alapvető oka, hogy a fenntarthatóság ma már nemcsak egy céges brosúrákba foglalható, szépen hangzó kifejezés, hanem a bizniszt komolyan előrevivő, értékteremtő tényező, amely köré lassan egy vezetői filozófia is kiépül.
Az alapvetően befektetői oldalról induló „dollars and sense” megközelítés kezd beszivárogni az operatív vállalatvezetésbe is. Nem véletlenül: a fenntarthatóság és a társadalmilag hasznos ügyek iránt jellemzően fogékonyabb millenniumi generáció tagjai ezekben az években kerülnek egyre nagyobb számban döntési pozícióba egy-egy vállalat életében, legyen szó akár egy nagyvállalat vezetői székéről vagy egy családi kkv ügyvezető-tulajdonosi pozíciójáról.
A millenniumi generáció döntési-vezetői pozícióba kerülő tagjainak mintegy nyolcvan százaléka gondolja úgy, hogy az „üzletcsinálás” jóval eredményesebb lehet az olyan problémák megoldása kapcsán, mint a természeti erőforrások rohamos csökkenése vagy éppen a klímaváltozás. Ráadásul külön örvendetes, hogy ez a befektetői kör nem homogén: kis- és nagyvállalatok vezetői vagy éppen magán- és intézményi befektetők alkotják.
És hogy miért nem válnak ezek a vállalatok nonprofit jótékonysági szervezetekké? Mert szerencsére a fenntarthatóság ugyan a „sense” köré épül, de ma már a technológiai fejlődés révén a „dollars”, vagyis a profit gyarapodására is hatással van, ugyanis számtalan gazdasági előnnyel is kecsegtet. Egyrészt ma már sok nagyvállalat elvárja beszállítóitól, hogy az ő saját fenntarthatósági törekvéseihez illeszkedjenek. Másrészt a vállalatoknak egyes esetekben nemhogy extra költséggel jár az effajta működés, de költségcsökkentő tényezőként versenyelőnyt is jelenthet a piacokon.
A napi működésben tipikusan ilyen lehetőség a vállalatok zöldáramra történő átállítása: a berendezések árának csökkenésével párhuzamosan egy fotovoltaikus kiserőmű létesítése már középtávon is a költségmegtakarítás, így a vállalati versenyképesség javításának eszköze lehet. Ráadásul a klímaváltozás elleni harcban is hatásos fegyver.
És ezt egyre többen ismerik fel. Hiszem, hogy már nincs évtizednyi távolságra az az időszak, amikor egy tisztán zöldenergiával működő lakópark, társasház, autószalon vagy péküzem fogja hirdetni a fenntarthatóság fontosságát és gazdasági racionalitását.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.