BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Bubor

Az új BUBOR rendszer első éve a célnak megfelelően aktívabb piacot hozott

Az MNB kezdeményezésére a bankközi piaci kamatjegyzések, a BUBOR rendszere 2016 májusában átalakult. Emellett az ősz folyamán az MNB átvette a Magyar Forex Társaságtól a BUBOR és más pénzügyi referenciamutatók kezelését és további változtatásokat hajtott végre a mutatók előállításának szabályaiban. A változtatások hatására a jegyzések információtartalma érdemben nőtt. Az elmúlt egy évben látott folyamatokat részletesebben két cikkben foglaljuk össze. Az első cikk a legfontosabb változtatásokat és azoknak a piaci forgalomra gyakorolt hatását mutatja be. A folytatás az elmúlt év jegyzéseinek minőségét vizsgálja alaposabban.
2017.08.17., csütörtök 11:00

A BUBOR-kamatok már egy éve kötelező érvényű árjegyzési rendszeren alapulnak

A bankközi kamatok között kitüntetett szerepű BUBOR jegyzések a változó kamatozású hitel- és betéti szerződések, valamint a derivatív pénzügyi termékek árazásának alapjaként kiemelt szerepet töltenek be a hazai gazdaságban. Mivel közel az éves magyar GDP-nek megfelelő pénzügyi termék árazódik a BUBOR alapján, ezért a monetáris kondíciók szempontjából is kulcsmutatóról van szó.

A BUBOR csak akkor lehet megbízható árazási alap, ha megjelenít minden releváns piaci információt. A pénzügyi termékek szempontjából legfontosabb lejáratokon a jegyzések 2016 áprilisáig egyre erősebben beragadtak, így a jegyzés megbízhatósága kérdésessé vált. A 3 hónapos BUBOR esetében évről-évre nőtt azoknak a napoknak a száma, amikor a BUBOR nem változott (2004: 12%; 2008: 35%; 2012: 64%; 2016 májusáig a napok 95%-ban nem mozdultak a jegyzések).

A kamatok beragadásának több oka volt:

  • Már a válság előtt sem beszélhettünk likvid piacról, azonban a válságban gyakorlatilag megszűnt a kereskedés a piac hosszabb szegmenseiben.
  • Emellett a LIBOR botrány hatására egyre inkább erősödött a „csorda-hatás”, azaz a jegyzésben részt vevő panelbankok igyekeztek a csoportátlaghoz, esetleg a korábbi jegyzéseikhez közeli kamatot beadni.
  • Végül a szigorodó szabályozás és növekvő követelmények mellett az esetleges reputációs előnyökön túl nem volt olyan ösztönző, amely a bankokat a kamatjegyzésben érdekeltté tette volna, így hazánkban és a legtöbb nemzetközi benchmark esetében is csökkent a banki panel mérete.
  • Bár a BUBOR-hoz kapcsolódó szabályok és elvek elmúlt években végrehajtott módosítása (trimmelési módszertan, futamidők, magatartási kódex, transzparencia, stb.), valamint a kamatjegyző banki panelméret bővítése fontos lépés volt a jegyzések fejlesztése érdekében, ezek a lépések sem erősítették érdemében a BUBOR információtartalmát. A probléma gyökere az volt, hogy lényegében nem voltak piaci tranzakciók a fedezetlen piac hosszabb lejáratain, így a piac árfeltárási funkciója nem is támogathatta a jegyzési tevékenységet.

    A BUBOR jegyzések megalapozottságának növelése érdekében az MNB kezdeményezésére 2016 májusától a BUBOR Szabályzat módosítására, a jegyzési rendszer átalakítására került sor, amit a Magyar Forex Társasággal (MFT) és a panelbankokkal folytatott többkörös egyeztetés előzött meg. A változtatások eredményeként a régiós mintához hasonló, kötelező érvényű jegyzéseken alapuló rendszer jött létre, mely növeli a jegyzett kamatok jelentőségét és a piaci tranzakciók szerepét. Az új szabályzat értelmében a BUBOR fixing 11 órai publikációját követően a panelbankok 15 percen át kereskedhetnek egymással a beadott BUBOR jegyzéseiknek megfelelő kamatlábon. A rendszer 2016. május 2-től 9 BUBOR-jegyző panelbank részvételével indult el, amihez a nyár folyamán további 3 intézmény csatlakozott.

    Az adminisztrátori funkció MNB-hez kerülése is hozott változtatásokat

    Az MNB 2016 őszén átvette a Magyar Forex Társaságtól a BUBOR, a BIRS és a HUFONIA Swap Index adminisztrátori szerepét. A benchmarkok adminisztrációjával kapcsolatos feladatok ellátására az MNB-n belül megalakult a Referenciamutató Jegyzési Bizottság (RJB). Nem szavazó állandó meghívottként a Magyar Forex Társaság és a Magyar Bankszövetség képviseletében piaci szereplők is részt vesznek az üléseken, hogy a benchmarkok készítői és felhasználói is tudják jelezni javaslataikat az adminisztrátor felé.

    Az RJB eddigi tevékenysége során a legjobb nemzetközi gyakorlat alapján, a hazai viszonyokat is figyelembe véve, több változtatás is történt a Szabályzatokban:

  • Kialakításra került a belépési és kilépési eljárásrend, amely tisztázza az árjegyzői panelba való belépés, valamint a kilépés feltételeit és menetét.
  • Rendkívüli eljárásrend („contingency policy”) született a jegyzés folytonosságának biztosítása és a kapcsolódó szabályok tisztázása érdekében.
  • A hibakezelési eljárásrend („error policy”) részletesen szabályozza a hibás kamatjegyzés esetén szükséges lépéseket.
  • Ezek mellett a Bizottság több helyen pontosította a szabályzatokat és az etikai kódexet, illetve iránymutatást adott egyes értelmezési kérdések tisztázásához is. A Bizottság folyamatosan nyomon követi a referenciamutatók mögötti piacokon tapasztalt fejleményeket is.

    A változások eredményeként nőtt a piaci forgalom

    2016 folyamán historikus összehasonlításban relatíve magas volt a fedezetlen bankközi piac forgalma. Az ügyletkötések többségét továbbra is a legrövidebb (overnight) futamidőn hajtották végre a piaci szereplők. Az overnight futamidőn a korábbi évekhez hasonlóan minden kereskedési napon történt ügyletkötés, de 2016-ban az ügyletkötések átlagos összege magasabb volt az egy évvel korábbinál.

     

     

    Az új jegyzési rendszer hatására a hosszabb futamidőkön erősödött a forgalom, így 2016-ban a leginkább releváns 3 hónapos futamidőn csaknem dupla annyi fedezetlen bankközi ügyletet kötöttek a piaci szereplők, mint egy évvel korábban.

    A csoporton belüli tranzakciók kiszűrésével a forgalom emelkedése még látványosabb volt, hiszen 2016 májusa előtt ebben a szegmensben az 1-3 hónapos futamidőn nagyon visszafogott volt az aktivitás.

    2016 során a fedezetlen bankközi forgalom megközelítőleg 45 százaléka a BUBOR-t jegyző bankok közt zajlott. Az új jegyzési rendszer bevezetése óta a kamatjegyző bankok 1 hónapos futamidőn 110 milliárd, 3 hónapos futamidőn pedig 65 milliárd forint összegű ügyletkötést hajtottak végre, illetve érdemes megjegyezni azt is, hogy a panelbankok mindegyike kötött ügyletet. Az ügyletek nagy része a kötelező minimális ügyletmérettel (1 hónapos ügylet esetében 100 millió forint, 3 hónapos ügylet esetében 50 millió forint) jött létre, de voltak lényegesen nagyobb, milliárdos összegű tranzakciók is.

     

     

    A forgalom az év végén érte el csúcspontját, és bár 2017 februárjától csökkent, továbbra is magasabb, mint a reform előtt.

    Az elmúlt egy évben a BUBOR mögötti tranzakciók fellendülése érdemi változásokat hozott az egyedi jegyzések és a BUBOR alakulásában, információtartalmában is. A cikksorozat második részében ezekkel a változásokkal foglalkozunk.

    A szerző további cikkei

    Vélemény cikkek

    Továbbiak

    Címoldalról ajánljuk

    Tovább a címoldalra

    Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.