Sok ásványvizet fogyasztanak a magyarok?
Igen, általános trend az egészséges életmódra való törekvés, aminek szerves része a megfelelő hidratáció. Az ásványvizek vitathatatlan előnye, hogy védett vízadó rétegből származnak, eredendően tiszták; ez az a tisztaság, amelyet meg kell őriznünk a palackozás során. Magyarország egyébként európai összevetésben is az élmezőnyben van. A Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség (Magyüsz) 2016-os adatai szerint az egy főre jutó ásványvízfogyasztásban a hetedikek voltunk. Az ásványvízfogyasztásra jelentős hatással van, hogy milyen a nyár. Például a tavalyi, hűvösebb nyáron valamelyest esett a fogyasztás, az idei forró nyáron viszont kiemelkedő szezont zártunk.
Mennyi vizet palackoznak Szentkirályon és Kékkúton?
2016-ban a saját adataink szerint közel 350 millió liter természetes ásványvizet adtunk el, ami a szezonban körülbelül napi 1,5 millió liter, nagyjából 150 kamion.
Ezzel mekkora a piaci részesedésük?
Piaci részarányunk folyamatosan nő. Tavaly a természetes (ízesítetlen) ásványvíz piacán 36,2 százalékos értékbeli részaránnyal rendelkeztünk, ezzel belföldön piacvezetők voltunk. (Az adat forrása a Nielsen kiskereskedelmi index – teljes Magyarország, értékben számolt eladások az ásványvizek piacán a 2016. január–december közötti éves adatok szerint, a Szentkirályi-Kékkúti Ásványvíz Kft.-nek szállított adatok alapján.)
Mennyi ásványvizet vásárolunk a régió országaihoz képest?
Kelet-Közép-Európában vezetők vagyunk, a fogyasztás a Magyüsz 2016-os adatai szerint fejenként 121 liter volt.
Elsősorban milyen termékekre van kereslet?
A természetes ásványvizek között évek óta a szénsavmentes verzió uralja a piacot, és fejlődése az egész szegmens növekedését befolyásolja. A kiszerelés szempontjából egyre nő a kereslet az impulz (1 liter és az alatti) termékek iránt. Emellett az egészséges életmód középpontba kerülésével felmerült az igény a szénsavas üdítők piacán is az egészségesebb alternatívákra. Erre reagálva csökkentettük a Szentkirályi limonádék energiatartalmát.
Mi a helyzet az ízesített ásványvizekkel?
E termékek a teljes ásványvízpiac több mint 17 százalékát képviselik, értékben az arány évről évre dinamikusan nő. Mivel a piaci növekedés egyik motorja az innováció, tavaly nyáron bevezettük a Theodora ásványvízalapú ízesített italait, a termékcsaládot minden évben további ízekkel tervezzük bővíteni. Májusban Kékkúton átadtuk a 2,6 millió eurós, önerős beruházással létrehozott szirupkeverő üzemünket, ahová Magyarország egyik legmodernebb technológiáját telepítettük.
Melyek a piac jelenlegi trendjei?
A természetes (ízesítetlen) ásványvíz piacán egyre nő a márkázott termékek népszerűsége, ezek fejlődése határozza meg a teljes piac dinamikáját. Ehhez a mi vállalatunk is jelentősen hozzájárul olyan márkákkal, mint a Szentkirályi vagy a Theodora. Utóbbi a kategóriájában 2017 egyik legerőteljesebben fejlődő márkája volt. A saját márkás termékek részaránya még mindig viszonylag magas. A természetes ásványvíz piacán a már említett, kis kiszerelések és az ízesített szegmens erőteljes fejlődése hosszú távon is befolyásolja a piaci összképet. Új tendencia a különleges, hozzáadott értékkel bíró termékek iránt erősödő kereslet. Erre az igényre válaszolva színesítettük termékpalettánkat a Magnesia termékcsaláddal, amely természetes formában előforduló, könnyen felszívódó, magas magnéziumtartalmának köszönhetően egyedi a hazai piacon.
Mi a legnagyobb kihívás a palackozásban?
Sokan hihetik, hogy az ásványvíz palackozása arról szól, hogy találok egy jó ásványvízkutat, és én vagyok a világ legszerencsésebb embere. Egy jó kút ennek a szakmának csak a töredékét jelenti. Nagyon fontos a technológia, mivel a talajból kinyert kristálytiszta ásványvizet nem kell és nem is szabad tisztítani. A Szentkirályon és Kékkúton palackozott termékeink ember által kilélegzett levegővel sem találkoznak, végig túlnyomásos, steril térben vannak, zárt rendszeren keresztül jutnak el a palackozóba.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.