BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
provident

Tudatosan építkezik a Provident

Nem akar beszállni a hazai fogyasztásihitel-piacon zajló hitelösszeg- és futamidő-növelési versenybe a Provident, de a jogszabályi lehetőségekkel élve tervezik az online hiteligénylés lehetőségének bevezetését – mondta Szirmák Botond vezérigazgató. A pénzügyi vállalkozás ügyfelei – hasonlóan más pénzintézetek termékeihez – klasszikus módon, átutalással törleszthetik tartozásaikat, ám közkedvelt a társaság otthon nyújtott kényelmi szolgáltatása is.
2018.05.11., péntek 07:12

Milyen volt a Provident elmúlt éve?

Tavaly a mérlegfőösszegünket 54,9 milliárd forintra tudtuk növelni, míg adózott eredményünk 7,3 milliárd forint volt. Mindezt úgy értük el, hogy növekedésünk a piachoz mérten visszafogott volt: miközben a lakáshitelek állománya 39 és a számunkra fontosabb személyi hiteleké 47 százalékkal nőtt, addig a Provident által kibocsátott kölcsönök állománya alig 6 százalékkal emelkedett.

Gondolom, ennek nem örültek.

Ellenkezőleg, természetesnek vettük. A válság éveiben a Provident azon társaságok közé tartozott, amelyek növelni tudták hitelezésüket, hiszen mi soha nem hiteleztünk devizában, ezért a devizahitel-válság okozta problémák bennünket nem érintettek. Észszerű, hogy a piac beindulása mellett ütemet vesztünk. De tudatos üzletpolitika is áll a visszafogott növekedés mellett. Versenytársaink a volumen bővülését egyebek mellett az átlagos hitel összegének jelentős emelésével, illetve a futamidők meghosszabbításával érték el. A mi üzletpolitikánk viszont az, hogy nem változtatunk a futamidőkön – két és fél év a maximális idő –, továbbá az elérhető legmagasabb hitelösszeg terén sem tartunk a versenytársakkal: egymillió forint a maximális érték, amelyet ügyfél a Providenttől felvehet.

Szirmák Botond a Provident vezérigazgatója
Forrás: VG

Mindez annak ismeretében furcsa, hogy van versenytárs, amely önökhöz hasonlóan gyorskölcsönök nyújtásával indult, s ma már az egyik legjelentősebb versenyző a személyi hitelek piacán. Önök miért nem lépnek?

Szerintem már rég okafogyottá vált a gyorskölcsön kategória használata. Ma már a bankok abban versenyeznek, hogy hány óra vagy perc alatt tudják folyósítani az igényelt hitelösszeget. Ami pedig az üzletpolitikánkat illeti, fontos tudni, hogy a legtöbb versenyzővel szemben sem mi, sem az anyavállalatunk nem gyűjt betétet, így a kihelyezni szándékozott összegeket a pénz- és hitelpiacról szerezzük be. Emiatt a forrás nem olcsó. Tetézi mindezt az is, hogy Magyarországon, ellentétben a hitelintézetekkel, a Provident bankadója – miután pénzügyi vállalkozásként működünk – nem csökkent, ami kompetitív hátrány a számunkra. Miközben a hitelintézeteket terhelő bankadó mértéke az utóbbi két évben mintegy 60 százalékkal csökkent, és a korábban bevezetett hitelintézeti járadékot is eltörölték, addig a pénzügyi vállalkozásoknál a változatlan adókulcs mellett bevezetett új adóalap-számítási mechanizmus az ilyen cégek többségénél, így nálunk is, jelentős adóteher-növekedéssel járt.

A gyorskölcsön szó devalválódását nem kis részben maguknak köszönhetik, a kimutatott több száz százalékos teljeshiteldíj-mutatók miatt...

Az általunk nyújtott kölcsönöknél a THM-számítás metodikája adott torz eredményt: a mutató az éven túli, havi részletekben fizetett kölcsönök esetében ad közel valós képet. A Provident jellemzően éven belüli kölcsönt nyújt, a törlesztés pedig – az angolszász modell átvételének köszönhetően – leginkább hetente történik. A kölcsönök „tiszta” kamatszintje ma felveszi a versenyt a hitelkártyakamatokkal, illetve a személyi hitelek felső szegmensével. Mindezt amellett, hogy nyolcadik éve az ügyfeleinknek módjuk van arra, hogy ne képviselőinken keresztül szerződjenek, és az igényelt összeget ne készpénzben, hanem átutalással teljesítsék. A nagyobb összegeknél pedig van lehetőség havi törlesztésre is.

Szirmák Botond szerint a Providentnél is szigorú hitelbírálati rendszer működik, a folyamat része az ügyfelek átvizsgálása

Az említett változások mennyire alakították át az ügyfélszerkezetet?

Kölcsöneinknek nagyjából 40 százalékát fizetik átutalással az ügyfelek, akik a kölcsönt így nem képviselőinknél, hanem a húsz hitelpontunk valamelyikében igénylik, s 60 százalékra tehető azok száma, akik kérik az otthoni szolgáltatást, a nagyságrendileg heti 1500 forintos díjával együtt. Semmiben sem térünk el a piac többi fedezetlen kölcsönt nyújtó szolgáltatójától: nálunk is szigorú hitelbírálati rendszer működik, a folyamat része az ügyfelek átvizsgálása. A befutó igénylések 50-60 százalékát mi is kénytelenek vagyunk elutasítani.

Mennyi a visszatérő ügyfél?

Az ügyfelek 60 százaléka nemcsak egyszer igényel kölcsönt tőlünk, vagyis alapozhatunk az elégedett, visszatérő kliensekre. Nagyjából 250 ezer aktív ügyfele van a Providentnek, de ennek többszöröse azok száma, akik már korábban kapcsolatba kerültek velünk. A közeljövő fontos feladata lesz, hogy ezeket az ügyfeleket – akiknek a hiteltörténete a scoringrendszerünk pontosságát erősíti – újra meg tudjuk szólítani. Haladni akarunk a korral, tervezzük a tisztán online szerződéskötés lehetőségét az ügyfelek számára. Anyacégünk, az International Personal Finance (IPF) erős digitális divíziót épített ki Spanyolországban és a balti államokban, az ottani tapasztalatokra is alapozhatunk.

A teljes cikket a Világgazdaság pénteki számában olvashatják

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.