Még 2016 tavaszán kezdett egy új munkatárs, Ross egy híres amerikai ügyvédi irodában. Soha nem fárad el, mindig a kollégák rendelkezésére áll, és egészen elképesztő a memóriája, milliónyi ügy részleteit képes pillanatok alatt felidézni. A történetben persze van egy csavar: Ross az IBM Watson nevű mesterséges intelligenciájára (MI) támaszkodó robot. Még tekintélyesebb a múltja a DoNotPay nevű oldal mögött megbújó mesterséges intelligenciának:
2014 óta működik, viszonylag egyszerű ügyekben ír több százezer fellebbezést a netezők által megadott információk alapján, amivel dollármilliókat spórolt meg használóinak.
Szintén 2014-ben rajtolt el a LawGeex, amelyet a jogi munka legmechanikusabb részeinek automatizálására hoztak létre, az év elején pedig egy különleges versenyen mutathatta be, hogy mire képes. Húsz tapasztalt amerikai jogász szakemberből – jellemzően elit egyetemeken tanító professzorokból – álló csapattal mérte össze tudását: 95 százalékos pontossággal ismerte fel a versenyfeladatokban lévő hibákat, az emberi válogatott 85 százalékos teljesítményre volt képes. Az sem mellékes, hogy amire a robotnak 26 másodperc elég volt, ahhoz az emberek csapatának másfél óra is kevésnek bizonyult.
A példák alapján a felületes szemlélőnek úgy tűnhet, hogy az ügyvédek napjai meg vannak számlálva, az okos gépekre és az algoritmusokra cserélik őket.
A helyzet az, hogy ha eljön is az az idő, arra még sok évtizedet kell várni. A jogi szolgáltatásban – lehet, hogy rövidlátón –, úgy gondolom, a humán faktorra mindig szükség lesz. Ha pedig a robotizáció eléri azt a szintet, hogy ez a jogász munkájából kihagyható, akkor az a társadalom olyan mérvű megváltozását jelenti, amelyben a mai köznapi jelentéstartalmát a jogászság elveszti.
Persze vannak olyan területek, ahol a jogi szolgáltatások szabványosított folyamatként meglehetősen pontosan leírhatók, és ezekben a szegmensekben meg is jelennek innovatív, az MI-re épülő megoldások. De attól még nagyon messze vagyunk, hogy a gépek átvegyenek olyan emberi tulajdonságokat, mint például az empátia, amikor egy fogvatartottal vagy a családjával kell beszélni. Az nem kérdés, hogy a technológiai fejlődés gyors és feltartóztathatatlan. A jogászok tudása, tapasztalata egy sor olyan értéket képvisel azonban, amelyekkel a gépek nem rendelkeznek. Ami racionálisan felmerülhet, azt természetesen ugyanúgy meg tudják oldani a szoftverek, mint a legjobb ügyvédek, de sok olyan dolog van, kezdve a leleményességtől a kreativitáson át a tapasztalatokig, amelyekkel nem rendelkezik az MI, és éppen ezért, a jogi szolgáltatások bizonyos szegmensei még hosszú ideig személyhez kötöttek lesznek.
Ha le nem is cserélik a digitális megoldások az ügyvédeket, az tény, hogy alapvetően átalakítják ezt a szektort is.
A megfelelő algoritmus tökéletes lehet arra, hogy elemezzük akár az egyes bírák döntéseit, ügyeit, vagy arra, hogy a 70 ezer oldalas nyomozati iratból az igazán releváns 240 oldalnyi anyagot kikeresse, vagyis a digitális megoldások jelentős segítséget nyújthatnak az ügyvédi munkához. A digitalizáció ilyetén begyűrűzése az ügyvédek mindennapjaiba a gyakornoki munkát válthatja ki, hiszen a keresőszoftverek az említett példa szerint is a másodperc tört része alatt elvégezhetik a szűrést.
A cégeljárásban már jó néhány éve, tavaly júliustól a polgári peres ügyekben, idén nyártól a büntetőeljárásokban is kötelező az elektronikus kapcsolattartás. Ez számos változást eredményezett. Már nem kell például rohanni, hogy egy beadvánnyal este 8-ig odaérjünk a postahivatalba.
Ennek következtében a munkavégzés ritmusa is megváltozik, hiszen akár éjjel 11-kor is beadható egy dokumentum, és a másnap reggeli tárgyaláson már hivatkozhat rá az ügyvéd.
Mára kijelenthető, hogy a digitalizáció megkerülhetetlen az ügyvédi munkában. Nem versenyelőny a fiatalabb, dinamikusabb korosztálynak, hanem a szolgáltatás nyújtásának attribútuma. Ahogy a régi reklámszlogen mondta: „Aki lemarad, az kimarad.” Amíg az új megoldások az ügyvéd munkáját segítik, és hatékonyabbá, gyorsabbá teszik, a folyamat alapvetően üdvözlendő. Ha inkább informatikusnak kell lennem, mint jogásznak, az már probléma. Az elmúlt időszak változásai alapján joggal lehetett a kollégáknak olyan érzésük, hogy szinte már nem elegendő a felhasználói szintű számítógép-ismeret.
Ugyanakkor az is kijelenthető, hogy hasonlóan a kollégák tételes jogi felkészültségéhez, az informatikai műveltség is óriási szórást mutat.
Bár az elektronikus kapcsolattartás számottevő előnnyel jár, a tapasztalatok azt mutatják, hogy a szakmában szép számmal akadnak, akik tartanak ezektől a változásoktól, a digitalizáció sokaknak vállalhatatlan újítás, sőt eseteként akár a pályaelhagyás oka is lehet. Éppen ezért fontos, hogy a szakmai érdekképviseletek, élükön a Budapesti Ügyvédi Kamarával, megfelelő képzési programokkal támogassák a kollégákat az új korszakban való érvényesüléshez szükséges tudás megszerzésében. Elengedhetetlen, hogy a kamara alapszabályt módosítson, és meghallva az idők szavát, létrehozza az informatikai bizottságot. Fontos lenne a most induló akkreditációban a szakmai programok mellett az informatikai továbbképzést is kreditponttal honorálni, és ki kell dolgozni a módját, hogy egy online helpdesk kialakításával segítsük a bajba jutott robotoló ügyvédeket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.